پروژه دروازه شمال شهر اصفهان برای احیای شهر افتتاح شد
شهردار اصفهان گفت: "در روزهای اول خدمتم در شهرداری قول دادم که در شهر اصفهان به عنوان شهر اسطوره ایی و کهن شهر دروازه ها و دیوارهای قدیم را احیا کنم که خوشبختانه برای اولین بار در کشور این درایگاه ورودی شهر ساماندهی و احیا شد."
شهردار اصفهان گفت: "در روزهای اول خدمتم در شهرداری قول دادم که در شهر اصفهان به عنوان شهر اسطوره ایی و کهن شهر دروازه ها و دیوارهای قدیم را احیا کنم که خوشبختانه برای اولین بار در کشور این درایگاه ورودی شهر ساماندهی و احیا شد.
طرح هندسی نامتناسب با الگوی تردد، نبود علایم راهنمایی ورانندگی و رعایت نکردن سرعت مجاز از سوی رانندگان خودروهای سنگین سبب شد میدانی که در دهه 50 در شمالی ترین نقطه اصفهان شکل گرفته بود، نقطه ای حادثه خیز شود. میدان ساده ای که با پشت سر گذاشتن 40 سال و ورودی شش محور بودن، اولین تصویری بود که از اصفهان در مقابل چشم مسافرانی که از شمال وارد اصفهان می شدند، شکل می گرفت. میدان استقلال که از شمال غرب به شاهین شهر، محمودآباد و امین آباد، از جنوب غرب به خمینی شهر، ازشرق به اصفهان و از شمال به خیابان استقلال منتهی می شد، پیش از اینکه به نام استقلال شناخته شود به دلیل واقع شدن در کنار دانشگاه صنعتی به این نام شهره بود.
تردد گردشگران و دانشجویان ، ترانزیت سوخت از پالایشگاه وحمل موادمعدنی و سنگ به کارخانجات نیز موقعیت استراتژیکی به این میدان بخشیده بود ، به طوری که در هر ساعت 10 هزار خودرو در این میدان تردد می کردند. در سال های اخیر میدان استقلال تنها دردسربزرگ ساکنان این محدوده نبود، بلکه از آن به عنوان محل تصادفات مرگبار خودروهای عبوری یاد می شد. اردیبهشت 94 کلنگ پروژه ای دراین محدوده بر زمین خورد تا کمر ترافیک بشکند.عملیات اجرایی مجموعه پل هاومیدان استقلال که ازنظر وسعت،طراحی وسرعت اجرا از پروژه های شاخص شهری کشور است ، مهر ماه 94 آغاز شد و تا کمتر از یک ماه دیگر به پایان می رسد تا چهره جدیدی از دروازه شمالی اصفهان پیش روی مسافران نوروزی قرار بگیرد.
مدیریت شهر برای ساخت مجموعه پل ها ومیدان استقلال تنها با یک پروژه بزرگ عمرانی رو به رو نبود و اجرای یک پروژه بزرگ جابه جایی تاسیسات را نیزتجربه کرد. در محدوده اجرای طرح 10 کلیومتر تاسیسات جابه جاشد و تاسیسات جدیدی نیز ایجاد شد. جا به جایی حجم بزرگی ازشبکه برق ، مخابرات ، فیبرنوری ، آب وفاضلاب نشان ازهماهنگی وهمدلی مدیریت شهر وشرکت های تاسیساتی داشت وهم زمانی عملیات اجرایی پروژه باجابه جایی تاسیسات، یک مدیریت یکپارچه وهماهنگ رابه اثبات رساند.
تکمیل مجموعه پل های استقلال نه تنها پایانی بـــرمعضـلات ترافیکی این محــدوده است، بلکه آلودگی های زیست محیطی را نیز کاهش می دهد. حالا روز گذشته شهردار اصفهان پروژه مجموعه پل ها و میدان استقلال را افتتاح کرد.
مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان، در حاشیه افتتاح پروژه مجموعه پل ها و میدان استقلال گفت: "این ابرپروژه شامل هشت پل است که پل ششم آن برای اولین بار در اصفهان با تکنولوژی خاصی انجام شد."
وی افزود: "یکی از دغدغه های مدیران شهری و استانی این بود که ایستگاه اصلی تمام تاسیسات اصلی و مادر شهر اصفهان مانند آب، برق، گاز و مخابرات در زیر میدان استقلال قرار داشت بنابراین انجام این پروژه خیلی سخت به نظر می آمد."
شهردار اصفهان ادامه داد: "پیش بینی شده بود حدود یک سال برای جابجایی این تاسیسات زمان برده شود و جانمایی جدید برای آن در نظرگرفته شود که در این راستا دستگاههای مختلف همکاری کردند و کل پروژه در یک بازه زمانی یک سال و اندی به اتمام رسید."
جمالی نژاد خاطرنشان کرد: "این پروژه مدتی است که به اتمام رسیده است و در اختیار شهروندان قرار گرفته اما منتظر بودیم تا افتتاح رسمی پروژه را با حضور یکی از مقامات کشوری انجام دهیم ولی با توجه به جلسات رای اعتماد به وزیران، این پروژه را بدون حضور مقامات کشوری به بهره برداری رساندیم."
وی اظهارکرد: "مجموعه پل ها و میدان استقلال این یک ابرپروژه است که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به همراه اجرای درایگاه ورودی برای آن هزینه شده است."
شهردار اصفهان بیان کرد: "در روزهای اول خدمتم قول دادم که در شهر اصفهان به عنوان شهر اسطوره ایی و کهن شهر دروازه ها و دیوارهای قدیم را احیا کنم خوشبختانه برای اولین بار در کشور این درایگاه ورودی شهر ساماندهی و احیا شد."
جمالی نژاد خاطرنشان کرد: "با استفاده از طراح مجرب ساماندهی ۱۱ ورودی شهر طراحی شد که ساماندهی ۴ ورودی در اولویت قرار گرفت."
وی اظهارکرد: "۲ ورودی شهر اصفهان شامل ورودی استقلال و اشکاوند ساماندهی شد و درایگاه تشریفات نیز از فرودگاه به سمت اصفهان انجام خواهد شد که طراحی آن نیز به اتمام رسیده و طراحی بسیار زیبایی دارد که طی ۲ الی ۳ هفته آینده کلنگ زنی خواهد شد."
وی ادامه داد: "ورودی چهارم نیز از سمت شیراز به اصفهان خواهد بود که ساماندهی آن در دستور کار است."
شهردار اصفهان به مشخصات فنی مجموعه پل ها و میدان استقلال اشاره کرد و گفت: "عملیات اجرایی پروژه در مرداد ماه ۹۴ آغاز و بعد از گذشت ۲ سال در مرداد ماه ۹۶ به اتمام رسید."
شهردار اصفهان بیان کرد: "پروژه استقلال شامل پل رفت و برگشت از خیابان امام خمینی به سمت شاهین شهر، و سه پل روگذر از سمت بلوار دانشگاه به بلوار آزادگان و سه پل زیر گذر در امتداد رینگ چهارم است."
جمالی نژاد همچنین پل روگذر قطار شهری از خیابان امام خمینی به سمت شاهین شهر را پروژه ایی مجز دانست وگفت: "حجم خاک برداری آن بیش از ۴۴۰ هزار متر مکعب و آسفالت ریزی حدود ۴۰ هزار تن و آرماتور بندی آن حدود هشت هزار تن بود."
وی تصریح کرد: "آزاد سازی آن با هزینه ۴۰ میلیارد تومان انجام شد که در این راستا قسمتی عظیمی از رینگ چهارم و تا سه راهی معلم نیز آزاد شد ."
شهردار اظهار کرد: "هزینه اجرایی این پروژه در حدود ۹۰ میلیارد تومان و برای جابجایی تاسیسات بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه شد."
جمالی نژاد یادآور شد: "این پروژه مفتخر به دریافت جایزه جهانی سومین دوره خشت طلایی در سال ۲۰۱۶ شد."
وی ادامه داد: "درایگاه ورودی نیز مجزا اعتباراتی را به خود تخصیص داده که از سوی سازمان نوسازی و بهسازی و با توجه به اقلیم، تاریخ و معماری شهراصفهان انجام شد."
وی تونل نور را یکی از اصلی ترین قسمت این پروژه دانست و گفت: "در کنار نصب ستون ها در دو طرف جاده بین آن ها هم آبنماهای زیبایی همراه با نمادهای دانشی شهر اصفهان به عنوان درایگاه علم و فناوری کار شده است."
شهردار اصفهان اظهار کرد: "طبق پیشنهاد آقای حداد عادل درایگاه را درایه بنامیم و درایه های ورودی شهرو به نوعی درایه علم و فناوری چرا که اصفهان دارای دانشمندان و شخصیت های اسطوره ای همچون شیخ بهایی و همچنین اصفهان نماد هسته ای و رویان نیز است."
جمالی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: "با توجه به وجود شهرک علمی و تحقیقاتی و دانشگاه صنعتی در این محدوده، این درایه به عنوان درایه علم و فناوری نامیده شد."
وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبتنی بر پیشنهادات مختلف جهت تصدی پست شهردار از سوی شهرهای دیگر گفت: "چهار الی پنج شهر شامل اهواز، رشت، یزد و همدان پیشنهاداتی را جهت شهرداری به بنده داده اند که فکر می کنم ظرف دو الی سه روز آینده از این شهرها بازدیدی داشته باشم."
ضمن تشکر؛ پل طبقاتی بزرگراه امامخمینی چند کیلومتر و دقیقا طی چند وقت به پایان رسید.از اهواز