بازدید سایت : ۶۱۳۶۷

مطالعه ایجاد دومین شهرک فرودگاهی کشور در اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان تصویب ۱۶۳ کیلومتر قطارحومه‌ای جهت توسعه حمل‌ونقل استان اصفهان، از تجهیز راه‌های برون‌شهری این استان به سیستم‌حمل ونقل هوشمند جاده‌ای ITS، ایجاد دومین شهرک فرودگاهی کشور در جوار فرودگاه شهید بهشتی و ایجاد نخستین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی استان اصفهان خبر داد.

مطالعه ایجاد دومین شهرک فرودگاهی کشور در اصفهان
تین نیوز |

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان تصویب ۱۶۳ کیلومتر قطارحومه‌ای جهت توسعه حمل‌ونقل استان اصفهان، از تجهیز راه‌های برون‌شهری این استان به سیستم‌حمل ونقل هوشمند جاده‌ای ITS، ایجاد دومین شهرک فرودگاهی کشور در جوار فرودگاه شهید بهشتی و ایجاد نخستین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی استان اصفهان خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا قاری‌قرآن با بیان اینکه استان اصفهان سهم قابل توجهی از میزان راه‌ها و  تردد در بستر راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه این استان و واقع شدن در چهارراه ترانزیت کشور، دو کریدور یا دالان از کریدورهای پیش‌بینی شده در طرح جامع حمل ونقل کشور از استان اصفهان عبور می‌کند.

وی افزود: براساس طرح جامع حمل ونقل کشور، کریدور هفت به طول دو هزار و ۸۹۳ کیلوکتر از تهران آغاز شده و پس از گذشتن از قم- کاشان- نائین- یزد- شهر بابک– سیرجان به بندرعباس می‌رسد این کریدر در محور مرکزی ایران برای تسهیل جابجایی کالا و مسافر اهمیت زیادی داشته و یکی از پر ترددترین مسیر وسایل نقلیه به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به هشتمین کریدور به طول یکهزار و ۴۸۳ کیلومتر تصریح کرد: این کریدور از قم آغاز و پس از عبو از شهراصفهان- شیراز- فسا- سیرجان به بندر عباس می‌رسد، این کریدور نیز که به دالان منطقه مرکزی کشور معروف است، نقش مهمی در حوزه حمل‌ونقل کالا و مسافر می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان پس از استانهای تهران و البرز، طولانی‌ترین خط طولی مصوب قطار حومه‌ای را دارد، گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جمعاً ۱۶۲.۴ کیلومتر قطار حومه‌ای جهت توسعه حمل‌ونقل این استان به تصویب شورایعالی امور زیربنائی، حمل‌ونقل کشور و شورایعالی ترافیک کشور رسیده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قاری‌قرآن خطوط قطارهای حومه‌ای استان اصفهان را شامل اصفهان– بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر، اصفهان- شاهین‌شهر به طول ۱۹.۷ کیلومتر، بهارستان– مجلسی به طول ۵۲ کیلومتر، اصفهان- زرین‌شهر به طول ۳۰ کیلومتر، زرین شهر- فولادمبارکه به طول ۱۷ کیلومتر و اصفهان- نجف‌آباد به طول ۲۹.۷ کیلومتر دانست و گفت: ١٥ کیلومتر دیگر نیز در حال مطالعه است که مربوط به محور فرودگاه- میدان لاله (محور تشریفات) می‌شود.

وی با اشاره به بهره‌برداری از پروژه قطار اصفهان بهارستان تا پایان سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل پروژه قطار اصفهان- شاهین شهر ۲ هزار میلیارد تومان و اصفهان- نجف‌آباد ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان همچنین در رابطه با شبکه راه‌های استان اصفهان، گفت: بار ترافیکی کنونی بر راه‌های استان، ۵.۷ برابر مازاد ملی است و شبکه راه‌های استان اصفهان جوابگوی بار ترافیکی کشور نیست از همین رو در طرح مطالعاتی تهیه شده در مرکز تحقیقات راه‌، مسکن وشهرسازی استان، تجهیز راه‌های برون‌شهری اصفهان به سیستم‌ حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای ITS پیش‌بینی شده و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: پنج محور شریانی استان به این سیستم تجهیز شده و ۵ محور شریانی دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ تجهیز خواهد شد.

قاری قرآن پیامدهای افزایش تقاضا در بخش حمل‌ونقل کشور را افزایش مالکیت خودرو، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه، تراکم ترافیک، افزایش نرخ رشد تصادفات، کاهش ایمنی جابجایی مسافر و کالا، مصرف روزافزون ذخایر انرژی و تخریب محیط‌زیست دانست و گفت: طرح تجهیز راه‌های برون‌شهری اصفهان به سیستم‌ حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای ITS، طرحی است که در اغلب کشورهای پیشرو دراین حوزه به آن توجه جدی شده است.

وی منافع حاصل از این طرح را شناسایی سازمانها و ارگان های متولی و متصدی موضوع، تعیین مسئولیت‌ها و شرح وظایف و نحوه همکاری این سازمانها، تعیین نحوه اشتراک‌گذاری و انتقال اطلاعات بین سازمان‌ها، مشخص نمودن اهداف و معیارهای منطبق با شرایط منطقه، بررسی و تعیین نیازها و مسائل حمل‌ونقل، آشنایی و ارزیابی تکنولوژی‌های مختلف ITS با توجه به شرایط مختلف حاکم بر منطقه، انطباق نیازها با قابلیت ITS در کشور و ... برشمرد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان از دیگر طرح‌های مطالعاتی به ایجاد دومین شهرک فرودگاهی کشور در جوار فرودگاه شهید بهشتی اصفهان اشاره کرد و گفت: مطالعات ایجاد این شهرک فرودگاهی از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در حال نهائی شدن است.

وی افزود: فاز اول شهرک‌ فرودگاهی اصفهان با مساحت دو هزار و ۳۰۰ هتکار شامل؛ مجموعه انبارها، سردخانه‌های زیر صفر وبالای صفر، مجموعه‌های اداری ومجموعه‌های بانک‌ها، تالارهای بورس، فضاهای نمایشگاهی، کارگاه‌های صنایع مونتاژ و خدمات مربوطه، کارگو ترمینال، انواع فضاهای اقامتی و... است.

قاری‌قرآن در ادامه به مبحث کاهش ترانزیت جاده‌ای و افزایش حمل‌ونقل لوله‌ای اشاره کرد و گفت: در این راستا، نخستین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی به مساحت حدود دو هزار هکتار در جوار منطقه صنعتی پاتله شهرضا ایجاد می‌شود.

وی افزود: در استان اصفهان برای ایجاد این شهرک، چندین مکان مورد مطالعه وبررسی قرار گرفت که در نهایت این نقطه جهت ایجاد شهرک ‌تخصصی تبدیلات گازی به دلیل مزیت‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی مشخص شد، همچنین عبور لوله‌های نفت و گاز، وجود دانشگاه‌های متعدد در شهرضا، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های استان و وجود متخصصان و بخش خصوصی در این استان سبب شد که این منطقه در پاتله شهرضا مصوب شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ایجاد شیمی پارک بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر تبدیل نفت به ثروت مورد تأکید قرار گرفته است تا با تبدیل فراورده‌های نفت و گاز، کشور از نفت خام فروشی بی‌نیاز و بودجه نیز از نفت جدا شود. طبق مطالعات جامع انجام گرفته در استان ۴ شیمی پارک دیگر نیز در شاهین شهرومیمه، گلپایگان و دو منطقه در شرق اصفهان ایجاد می‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.