زیرساخت حمل و نقل ضرورت افزایش میزان تولید فولاد در کشور
مدیر خرید مواد اولیه و انرژی شرکت فولاد مبارکه گفت: تولید ۵۵ میلیون تن فولاد یعنی افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تولید که حداقل به همین میزان نیاز به افزایش ظرفیت و زیرساخت حمل و نقل دارد.
سعید عابدی، مدیر خرید مواد اولیه و انرژی شرکت فولاد مبارکه، در حاشیه نخستین کنفرانس تخصصی استیل پرایس که با محوریت تکنولوژیهای پیشرفته فرآوری سنگ آهن برگزار شد، در گفتوگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: برگزاری کنفرانسهای تخصصی بهویژه در حوزههای اکتشاف و استخراج باید از ۱۰ سال پیش با هدایت و حمایت ۲ یا ۳ شرکت بزرگ معدنی کشور شامل چادرملو، گلگهر و گهرزمین برگزار میشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود: شرکتهای معدنی به جای عمل به رسالت اصلی خود که همان اکتشاف و استخراج مواد اولیه است، به بهانه سود بیشتر به حوزههای پاییندستی ورود پیدا کردهاند، در حالی که وظیفه آنها اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ آهن تا مرحله تبدیل به کنسانتره بوده است.
مدیر خرید مواد اولیه و انرژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به شیوههای نوین حمل و نقل مواد اولیه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی کل زنجیره فولاد با آن مواجه است، فقدان زیرساختهای انرژی و حمل و نقل است؛متأسفانه کشور به دلایل مختلف ازجمله برخورداری از منابع طبیعی گاز و برق ارزانقیمت به سمت فولادساز شدن پیش رفت و واحدهای فولادسازی به طور نامتوازن و بعضا غیر اصولی در سراسر کشور گسترش یافته است.
عابدی در پایان با بیان این که افزایش تعداد فولادسازان در کشور نیازمند زیرساختهای ریلی و جادهای است، اذعان داشت: هیچکدام از این زیرساختها در کشور تاب و توان کشش برای جابهجایی مواد اولیه جهت تحقق هدف نهایی چشمانداز ۱۴۰۴ یعنی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را ندارد؛ در حال حاضر ۴۰ میلیون تن ظرفیت در کشور ایجاد شده اما حدود ۳۲ میلیون تن فولاد تولید میشود، بنابراین دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد یعنی افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تولید که حداقل به همین میزان نیاز به افزایش ظرفیت حمل و نقل دارد.