بازدید سایت : ۳۴۶۸۲

اتصال یاسوج به آزاد راه شیراز- اصفهان در پیچ و خم کمبود اعتبار

کهگیلویه و بویراحمد جزو استانهایی است که به آزادراه دسترسی ندارد و یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامیدی که می تواند راه خروج این استان از بست ارتباطی را هموار کند،اتصال به آزادراه شیراز- اصفهان است اما تحقق این مهم و اجرای این ابرپروژه با اعتبارات قطره چکانی و بدون یک عزم راسخ و پشتوانه ملی ممکن نخواهد بود.

اتصال یاسوج به آزاد راه شیراز- اصفهان در پیچ و خم کمبود اعتبار
تین نیوز

کهگیلویه و بویراحمد جزو استانهایی است که به آزادراه دسترسی ندارد و یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامیدی که می تواند راه خروج این استان از بست ارتباطی را هموار کند، اتصال به آزادراه شیراز- اصفهان است اما تحقق این مهم و اجرای این ابرپروژه با اعتبارات قطره چکانی و بدون یک عزم راسخ و پشتوانه ملی ممکن نخواهد بود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، راه و جاده اصلی مهمترین مساله در رونق اقتصادی استان های مختلف کشور است و کارشناسان حوزه راه در کهگیلویه و بویراحمد معتقدند که یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامید برای خروج این استان از بست ارتباطی اتصال به آزادراه شیراز- اصفهان است.

اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، ۲۰مهرماه با حضور شهیدجمهور افتتاح شد، این طرح، علاوه بر مزیت هایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاه تر شد.

کهگیلویه و بویراحمد کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می شود اما جزو آن دسته از استانهای کشور است که به آزادراه دسترسی ندارد.

این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

کهگیلویه و بویراحمد تا آزادراه ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و قرار است برای نخستین بار در طول تاریخ استان کهگیلویه وبریراحمد به آزادراه متصل شود.

جاده یاسوج - اقلید - سورمق، جاده حیاتی برای شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود و بیش از ۳۷ کیلومتر از این پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد است و هفت کیلومتر از آن چهار خطه است.

در سفر دور دوم هیات دولت به استان نیز چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای شروع عملیات اجرایی آن اختصاص یافت.

حذف گردنه ها دراین محور، برقراری ارتباط ایمن و بی خطر بین شهر یاسوج و منطقه مستعد کاکان و تقویت شبکه راههای درون استانی و برون استانی از هدف های احداث این محور ارتباطی است. همچنین باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش استهلاک وسایط نقلیه شده است.

راه یاسوج - اقلید ، استان کهگیلویه بویراحمد را از طریق اقلید و سورمق به محور اصفهان- شیراز و از طریق این محور به سایر استانها و مناطق کشور مرتبط می کند.

احداث این راه تاثیر عمده ای در ارتباط استانهای مرکزی مانند یزد با کهگیلویه بویراحمد داشته و فواصل شهرهای کرمان و بندرعباس و سایرمناطق مرتبط با این دوشهر با یاسوج از طریق شهر بابک ،ابرقو، سورمق و اقلید ۵۰ تا۸۰ کیلومتر کوتاهتر خواهد شد.

گفتنی است آبادی ها و بخش های مختلف شهرستان اقلید در فارس مانند آسپاس و سده ، دزکرد و چرکس و همچنین منطقه کاکان در استان کهگیلویه و بویراحمد از مستعدترین و فعالترین مناطق کشاورزی این استانها می باشد که تحت پوشش راه یاسوج - اقلید بوده و تکمیل و بهسازی این راه تاثیر فراوانی در توسعه و گسترش فعالیت در مناطق یاد شده خواهد داشت.

یاسوج اقلید سورمق محور حیاتی شمال به جنوب کشور است

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده یاسوج - اقلید - سورمق، جاده حیاتی برای شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود و برای توسعه و آبادانی استان کهگیلویه و بویراحمد و رسیدن این استان به قطار توسعه باید در حوزه راه، حمل و نقل و مسیرهای ارتباطی هر چه سریعتر به استان‌های توسعه یافته برسیم=.

محمد بهرامی اظهار کرد: هم اینک پروژه راه یاسوج - اقلید - سورمق ۵۰۰ میلیارد ریال از محل مسئولیت‌های اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه این محور، محور حیاتی شمال به جنوب کشور است، افزود: یک اراده در حوزه بویراحمد، گچساران و کهگیلویه برای تکمیل این پروژه وجود دارد و برای تکمیل و سرعت‌بخشی به این پروژه با سایر نمایندگان صحبت‌های لازم شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بدون مطالعه، طرح و برنامه کارها جلو نمی‌رود، مدیران نمی‌توانند در اتاق‌های دربسته بنشینند و توقع سرعت‌بخشی پروژه‌ها را هم داشته باشند، بلکه باید از تمام ظرفیت‌ها برای برون رفت از این وضعیت بهره برد.

کهگیلویه و بویراحمد جزو آن دسته از استانهای کشور است که به آزادراه دسترسی ندارد که البته یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامیدی که می توانست راه خروج این استان از بست ارتباطی را هموار کند اتصال به آزادراه شیراز- اصفهان است اما به نظر می رسد تحقق این مهم و اجرای این ابرپروژه با اعتبارات قطره چگانی و بدون یک عزم راسخ و پشتوانه ملی ممکن نخواهد بود.

اتصال کهگیلویه و بویراحمدبه آزاد راه‌ ها،توسعه بزرگراه ها و خطوط ریلی و هوایی جزو آرزوهای دست نیافتی مردم این دیار بوده است و جاده یاسوج به اقلید، این استان را برای نخستین بار به آزادراه های کشور وصل می کند، اکنون مسئولان استانی در تب و تاب تحقق این پروژه حیاتی برای توسعه استان هستند.

با اعتبارات قطره چکانی مشکل این پروژه حیاتی رفع نمی‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه‌های راه استان کهگیلویه و بویراحمد مشکل نقدینگی دارند و اگر ۵۰ درصد تخصیص‌ها را بدهند، پروژه‌ها در زمان مشخص اجرا می‌شود.

محمد راستا تاکید کرد: در تمام پروژه‌ها مشکل تخصیص داریم و عملکرد اجرایی ما در گرو همین تخصیص‌ها است.

وی با اشاره به پروژه مهم بزرگراه یاسوج - اقلید - سورمق، ادامه داد: بیش از ۳۷ کیلومتر از این پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد است و هفت کیلومتر از آن چهار خطه است.

راستا بیان کرد: با اعتبارات قطره چکانی مشکل این پروژه مهم و حیاتی رفع نمی‌شود.

محمد راستا تأکید کرد: تمام راه‌های اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد مطالعه شروع شده و دارند؛ اعتبار و تخصیص پروژه‌ها به موقع انجام بگیرد، نتیجه کار را از حوزه راه بخواهید.

جاده یاسوج به اقلید استان را برای نخستین بار به آزادراه های کشور وصل می کند

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده یاسوج به اقلید، این استان را برای نخستین بار به آزادراه های کشور وصل می کند و در سفر دوم شهید جمهور چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای ساخت آن مصوب شده است.

علی محمد روستا اظهار کرد: جاده یاسوج به اقلید به طول ۳۷ کیلومتر است و مطالعات آن به طور کامل انجام شده است.

وی افزود: بخشی از این جاده پروژه تقاطع غیر هم سطح مهریان است که ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مطالبات پیمانکار هم ۴۰۰ میلیارد ریال است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تخصیص اعتبارات قطره چکانی در حوزه راه های استان، تصریح کرد: پروژه های نیمه تمام و زخمی زیادی در حوزه های عمرانی در استان وجود دارد که پروژه جاده یاسوج به اقلید یکی از همین طرح هاست.

روستا تاکید کرد: تخصیص ها برای طرح های عمرانی بسیار دیر صورت می گیرد در حالی که پروژه های راهسازی نیاز به اعتبارات هنگفت دارند و خواسته مردم استان تکمیل پروژه های نیمه تمام و زخمی است.

وی ابراز کرد: تقاطع غیر همسطح مهریان در مسیر جاده یاسوج به اقلید به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و با توجه به حادثه خیز بودن این منطقه تکمیل این تقاطع از اولویت های استان است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای تامین مالی کامل پروژه جاده یاسوج به اقلید حتی استان می خواهد از توان و ظرفیت بخش خصوصی در راستای ماده ۲۷ قانون الحاق استفاده کند.

روستا ابراز کرد: در مسیر جاده یاسوج به اقلید سه تونل پیش بینی شده است که استان را به آزادراه وصل می کنند.

وی ادامه داد: امسال ۲ هزار میلیارد ریال سود تعدیل به پیمانکاران استان پرداخت شده و همچنان مطالبه ما از مدیران ارشد کشوری تزریق اعتبارات کلان به حوزه پروژه های عمرانی استان است.

قانون تعدیل بدان معناست که هرگاه هزینه اجرای یک طرح عمرانی به هر دلیل از جمله طولانی شدن مدت زمان ساخت یا نوسانات نرخ ارز افزایش یابد مابه التفاوت این افزایش قیمت از سوی دولت به کارفرما یا پیمانکار پرداخت می ‌شود.

تمامی پروژه های راه و شهرسازی استان فعال است اما همچنان کمبود اعتبار پاشنه آشیل و مهمترین چالش فراروی طرح های راهسازی در استان محسوب می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش از این با اشاره به اینکه مردم این استان خواهان اتصال به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند، گفته بود که بخشی از تردد اصفهان به تهران از طریق مسیر کاکان به اقلید بوده که به دلیل کوهستانی، شیب زیاد و پیچ های خطرناک هر ساله متحمل تصادقات و تلفات زیادی در این مسیر می شود.

شهر یاسوج تا آزاد راه ۴۵ کیلومتر فاصله دارد و بخشی از تردد اصفهان به تهران از طریق مسیر کاکان به اقلید بوده که به دلیل کوهستانی، شیب زیاد و پیچ های خطرناک هر ساله متحمل تصادقات و تلفات زیادی در این مسیر می شود.

از مزیت های اتصال این استان به آزادراه کوتاه شدن مسیر، کاهش تصادفات و ترافیک، متصل شدن به شبکه آزادراهی کشور و ارتباط بیشتر با استان های همجوار است.

اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، ۲۰مهرماه با حضور رییس‌جمهور افتتاح شده است، این طرح، علاوه بر مزیت هایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاه تر شد.

بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال – جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال کاهش مصرف سوخت۱۳۶ میلیون لیتر در سال و کاهش ۱۲۰ دقیقه‌ای زمان سفر همراه با کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳,۱۲۰ میلیارد ریال است.

مردم این استان خواهان اتصال به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند. با اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزاد راه، استان به طور کامل از بن بست جاده ای خارج و به عنوان مرکز و حلقه اتصالی کریدور شمال به بنادر جنوبی کشور نقش آفرینی خواهد کرد.

عزم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقویت جاده‌های ارتباطی و اتصال این استان به شبکه ریلی و آزادراهی استوار است.

این آزاد راه برای منطقه جنوب کشور تاثیرگذار بوده و تردد مسیر کشور را به استان بوشهر تسریع داده است و مردم انتظار دارند کهگیلویه و بویراحمد به این آزاد راه متصل شود.

تکمیل آزادراه یاسوج - شیراز نقش مهمی در افزایش ایمنی سفر، توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و کاهش مدت زمان سفر بین دو شهر یاسوج و شیراز و شهرها و روستاهای اطراف دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

استان سرسبز و گردشگر پذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.