◄ ضرورت جدی گرفتن تولیدات صادرات محور
یک کارشناس حوزه حملونقل خواستار جدی گرفتن بحث تولیدات صادرات محور ( EOP ) شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، سعید قصابیان این مفهوم را در برابر تولید جایگزین واردات دانست و گفت: سالهاست که ماشینی را که مطابق تکنولوژی منسوخ شده 20 سال پیش طراحی و 10 سال از بهرهبرداریش میگذرد، دمونتاژ کرده، نمایشگاه میگذاریم و تولیدکنندگان قطعات را تولید میکنند و میبندیم روی خودرو و بعد از ده سال کلنجار رفتن شعار میدهیم و روبان قیچی و ادعا میکنیم از خروج فلان مقدار ارز از مملکت جلوگیری شد!
وی افزود: محصول چنین فعالیتی پراید میشود که مشکل کیفی دارد و با هیچ رقیبی در بازار جهانی نمیتواند رقابت کند و بیخ ریش صاحبش مانده است.
این کارشناس تاکید کرد: این در حالی است که هنوز هم برخی اعتقاد دارند این رویه را باید در مورد موتور دیزل لکوموتیو هم تکرار کرد.
قصابیان خاطرنشان کرد: نتیجه این تفکر را میتوان در " دسا" دید. در این دیدگاه به کپیسازی قطعات موتور میگویند «دستیابی به دانش فنی» تولید موتور.
این کارشناس با تاکید بر اینکه ما در کشور صنعتگران و قطعه سازان بسیار خوبی داریم، گفت: بهجای اینکه خلاقیت و زبدگی آنها را در قراردادهای قطعهسازی با ایران خودرو به هدر دهیم باید به آنها اجازه وارد شدن به بازار جهانی و همکاری مستقیم با خودروسازان به روز بینالمللی داده شود.
قصابیان افزود: دولت باید به صنعتگران برای اتصال به چرخه تولید بینالمللی کمک نرمافزاری کند.