◄ ماجرای تعلیق آئیننامه تاسیس شرکتهای حملونقل کالا چیست
این آئیننامه در واقع روند تاسیس شرکتهای جدید را تسهیل میکرد و با ورود رقبای جدید فضا را رقابتی و کیفیت را افزایش میداد، اما چند روز قبل خبر لغو این ابلاغیه باعث تعجب همه شد به طوری که هم رانندگان و هم متقاضیان ثبت شرکت جدید از پایگاه خبری تیننیوز تقاضای پیگیری کردند.
محمود خمبر: رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای بارها در نشستهای خبری مختلف یکی از اقدامات بسیار موثر خود را ابلاغ آئیننامه جدید تاسیس شرکتهای حملونقل کالا معرفی کرده بود و این اقدام را بسیار مثبت و تاثیرگذار میدانست.
این آئیننامه در واقع روند تاسیس شرکتهای جدید را تسهیل میکرد و با ورود رقبای جدید فضا را رقابتی و کیفیت را افزایش میداد، اما چند روز قبل خبر لغو این ابلاغیه باعث تعجب همه شد به طوری که هم رانندگان و هم متقاضیان ثبت شرکت جدید از پایگاه خبری تیننیوز تقاضای پیگیری کردند.
یکی از متقاضیان تاسیس شرکت حملونقل کالای داخلی درخواست خود را اینگونه مطرح کرده بود: «سلام؛ متاسفانه اطلاعات بالا نشان می دهد اقای کشاورزیان رسما از حرف (بخشنامه روال تاسیس و شرایط و ضوابط تاسیس شرکتهای حملونقل تعاونی) که در دی ماه سال گذشته ایراد شده است، برگشتهاند و با یک نامه که به در خواست انجمن کارفرمایی شرکتهای حملونقل بوده است ،تمام بخشنامهها و دستورالعملها را لغو کرده است.
لذا خواهشی دارم که با واکاوی مجدد صنعت حملونقل جادهای مطلبی مبنی بر ضرورت اداره حملونقل بار جادهای کشور توسط سرمایهگذاران که خود کامیونداران هستند در قالب تعاونی منتشر کنید.»
شخص دیگری نیز انتقاد خود به این مسئله را اینگونه ابراز کرده بود: «پیرامون بخشنامههای تاسیس شرکتهای حملونقل و تعاونیهای حملونقل و دستور اخیر اقای کشاورزیان مبنی بر لغو ثبت بسیار متاسف شدم، آنچه مشهود است به در خواست کانون شرکتهای حملونقل این اتفاق افتاده است، ای کاش که مدیران به اسناد بالادستی دولت، برنامه توسعه و اهداف دولت هم نگاهی میکردند، روشن است که خواست شرکتهای حملونقل در تضاد با خواست کامیونداران که سرمایهگذاران اصلی حمل بار جادهای هستند، باشد. امیدوارم که سازمان راهداری در این خصوص ثبات رویهای مبنی بر آمار و اطلاعات دقیق و صحیح و نیز مصلحت 353 هزار کامیوندار این کشور اتخاذ کنند.»
به همین دلیل پیگیریها را پیرامون این موضوع آغاز کردیم، بررسیهای اولیه خبر از سهم اندک شرکتهای حملونقل در مالکیت کامیونها میداد و این سوال را مطرح میکرد نهادی که کمترین سهم را در تعداد خودرو دارد چطور تا این حد تاثیرگذار است؟
پس از این بررسی اولیه به سراغ غلامحسین دغاغله، مدیرکل حملونقل کالای سازمان راهداری و حملونقل جادهای رفتیم و با او به گفتگو نشستیم.
دغاغله گفت: ما ضوابط جدید تاسیس شرکتهای حملونقل کالا را در تاریخ 20/10/1395 به سراسر کشور ابلاغ کردیم اما مسولان کانون شرکتهای حملونقل بار کشور که آقای احمدیزاده و همکارانشان باشند، جلساتی با مهندس کشاورزیان برگزار کردند و در این جلسات اعلام کردند که خواهان تغییراتی در آئیننامه هستند، هرچند که ما قبلا از این تیم درخواست نظر دادن کرده بودیم اما گویا این دوستان مسئله را جدی نگرفته بودند.
مدیرکل حملونقل کالای سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: به هر جهت در این جلسات خواهش کردند که سازمان راهداری برای یک بار دیگر فرصتی بدهد که کانون در خصوص بعضی از موارد این آئیننامه پیشنهاداتی ارائه بدهد، آقای مهندس کشاورزیان هم این دوستان را به بنده ارجاع دادند و من جلساتی با این افراد گذاشتم و حرفهایشان را شنیدم، بعد از آن، اقایان مجدادا به صورت مکتوب از آقای کشاورزیان خواستند که این ضوابط لغو بشود و درخواست کردند که ضوابط اجرایی دقیقی ارائه کنند و سازمان بر اساس آن عمل کند.
دغاغله ادامه داد: این آقایان درخواست داشتند که این آئیننامه ملغی بشود و بعد از گذشت یک یا دو سال آئیننامه جدیدی ارائه بدهند که البته اینگونه مسائل مسبوق به سابقه است و پیش از این در سال 77 و 72 چنین اتفاقی افتاده که ضوابط به مدت 2 سال تعلیق شده اما آقای مهندس کشاورزیان با توجه به اعتقادی که در مورد کسب و کار و رونق فضا و رقابتی شدن داشتند با این 2 سال مخالفت کردند و نهایتا با اصرارهای فراوان موافقت کرد که به مدت 4 ماه این ضوابط را تعلیق کند.
دغاغله در پایان اظهار داشت: البته آقای کشاورزیان مسائلی را هم مد نظر قرار دادند، رئیس سازمان قبول کرد اگر ظرف مدت 4 ماه آئیننامه جدید را تدوین کنند این آئیننامه لغو بشود، اما این آئیننامه شامل افرادی که تا کنون اقدام کردهاند نمیشود و تنها برای افرادی که از این به بعد متقاضی ثبت شرکت هستند صدق میکند، که البته تقاضاهای جدید چندانی هم وجود ندارد و بسیار تعداد اندکی دارد.
بنابر گفتههای دغاغله مسئول اصلی این تغییراترئیس کانون انجمنهای صنفی موسسات و شرکتهای حملونقل کالای داخلی است، بنابراین به سراغ احمدیزاده رفتیم اما در این مرحله به در بسته خوردیم و آقای احمدی زاده در کشور حضور نداشتند و همکارانشان هم حاضر به گفتگو با ما نشدند.