◄ مدیریتهای غیرحرفهای و افزایش هزینه قیمت تمام شده در فعالیتهای اقتصادی
قیمت تمام شده، ارزش خلق شده و ارزش کسب شده سه مفهومی است که میتواند اقتصاد یک کشور را به انحطاط و یا به تعالی سوق دهد.
قیمت تمام شده، ارزش خلق شده و ارزش کسب شده سه مفهومی است که میتواند اقتصاد یک کشور را به انحطاط و یا به تعالی سوق دهد.
یک کارشناس اقتصاد حملونقل با بیان این مطلب به تیننیوز، گفت: قیمت تمام شده کالا یا خدمات، هزینههایی است که برای ایجاد کالا یا خدمات انجام میپذیرد.
ولیاله گلمیرزایی خاطرنشان کرد: بدیهی است مدیریت، ساختار، فرایند، ضعف مهارتها، قیمت نهادههای اولیه، گردش اطلاعات، نوع فناوری و ابزار، قیمت پول، مجوزها، مالیات و عوارض، بیمه و......عوامل متعددی هستند که میتوانند افزایش یا کاهش قیمت تمام شده را در برداشته باشند.
وی افزود: ارزش خلق شده در یک کالا یا خدمات به کارکرد و میزان موثر بودن یک کالا یا خدمات بستگی دارد و میزان کاهش هزینهای که اگر آن خدمات و کالا وجود نداشت.
این کارشناس اظهار داشت: ارزش کسب شده به قیمت فروش کالا وخدمات برمیگردد. در اینجاست که انحصار و عرضه و تقاضا، قاچاق و....میتواند در حاشیه سود وارزش کسب شده اثر گذار باشد.
وی گفت: مدیریت کلان جامعه و سیاستهای تعالی بخش همواره باید در بررسی تحلیل و اصلاح این سه مقوله فعال باشند.
به گفته وی درحال حاضر ساختارهای عظیم دولتی و مدیریتهای غیرحرفهای ساختارها و سیستمهای نامطلوب چه در بخش دولتی، شبه دولتی و خصوصی و سایر عوامل، هزینه قیمت تمام شده را به شکل نامتعارفی افزایش داده است.
گلمیرزایی تاکید کرد: همچنین در مقوله ارزش منطقی ایجاد شده و ارزش کسب شده اگر سیاستگذاری و مدیریت مناسبی صورت نگیرد بخش زیادی از منابع مادی و معنوی در مسیرهای غلط جاری شده و باعث اتلاف شدید استعدادهای مادی و معنوی میشود.
به گزارش تیننیوز، بسیاری از فعالان حوزههای مختلف حملونقل از جادهای تا ریلی و هوایی معتقدند این فعالیتها در کشور ما د رحال حاضر به گونهای شده است که نه تنها سودده نیست بلکه زیانده نیز میباشد.