بازدید سایت : ۳۸۹۸۹

نمایش کاهش نرخ سود برای حبس نقدینگی

فلسفه اصلی کاهش نرخ سود به 15 درصد که قرار است از امروز به اجرا گذاشته شود برای خروج سپرده ها از بخش بانکی و ورود به عرصه تولید و تامین نقدینگی این بخش از جمله از طریق بورس است.

نمایش کاهش نرخ سود برای حبس نقدینگی
تین نیوز

در حالی که نظام بانکی آخر هفته قبل را به حالت آماده باش گذراند و از انواع ترفندها - از بازگذاشتن شعبه تا پاسی از شب تا ارسال پیامک تهدیدآمیز و حتی تبدیل پیامکی حساب ها به حساب بلندمدت - برای جذب سپرده های بیشتر با نرخ های سود 23 و حتی 26 درصدی استفاده کرد، رئیس کل بانک مرکزی این اقدام را تقبیح نکرده و حتی از محاسن آن به عنوان ابزاری برای کنترل نقدینگی یاد کرد.

این درحالی است که فلسفه اصلی کاهش نرخ سود به 15 درصد که قرار است از امروز به اجرا گذاشته شود برای خروج سپرده ها از بخش بانکی و ورود به عرصه تولید و تامین نقدینگی این بخش از جمله از طریق بورس است  به این ترتیب نگرانی ها درباره اجرایی شدن نرخ سود 15 درصدی بیشتر از قبل شد.

روایت سیف از محاسن ماراتن بانک ها برای جذب سپرده!

به گزارش تین نیوز به نقل از خراسان، ولی ا... سیف که چهارشنبه شب گذشته به برنامه تیتر امشب شبکه خبر آمده بود درباره این گونه اقدامات بانک ها در کمال تعجب  نه تنها انتقادی وارد ندانست بلکه گفت که نرخ اعطایی بانک ها در این روزها بیش از 15 درصد اعلامی است اما باید توجه کرد که در این یک هفته اتفاق عجیبی نیفتاده است چرا که قبل از این هم نرخ های بالاتر پرداخت می شد. سیف حتی جلوتر رفت و درباره  حسن این اقدام بانک ها هم گفت: این اتفاقی که در حال رخ دادن است یک حسن دارد و آن این که، منابع از کوتاه مدت روزشمار  که هر لحظه صاحب آن می تواند مراجعه کرده و سپرده را دریافت کند، تبدیل به سپرده یک ساله می شود.

بنابراین منابع یک سال در بانک خواهد ماند و جریانی به سایر بازارها نخواهد داشت. به گفته سیف با توجه به این که اگر افراد پولشان را از حساب یک ساله برداشت کنند، از ابتدا مشمول نرخ 10 درصد خواهد شد، کسی انگیزه ندارد که پولش را از بانک خارج کند و این روشی است برای کنترل نقدینگی!  

به این ترتیب به نظر می رسد، هدف اصلی بانک مرکزی کنترل نقدینگی است و نه کاهش نرخ سود. موضوعی که پیش از این نیز توسط برخی کارشناسان در تحلیل بخشنامه بانک مرکزی تذکر داده شده بود. لذا نگرانی ها درباره کاهش موثر نرخ سود بانکی افزایش یافته است.

مخصوصا که بانک ها سال گذشته نیز به مصوبه شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود به 15 درصد  اعتنایی نکردند و حالا به نظر می رسد هدف بانک مرکزی از تاکید مجدد بر اجرای آن بخشنامه، صرفا کنترل نقدینگی است و نه کاهش موثر نرخ سود، چرا که فرصت بیش از یک هفته ای بانک مرکزی از زمان اعلام اجرای نرخ های جدید سود تا زمان اجرایی شدن، فرصتی طلایی برای بانک ها فراهم آورد تا با نرخ های نجومی اقدام به جذب سپرده کنند. خراسان روز پنج شنبه گذشته، در گزارشی به اقدامات عجیب بانک ها برای جذب سپرده اشاره کرد. در این رابطه گزارش های متعدد خبرگزاری های مختلف و خبرنگاران خراسان نشان می دهد که برخی بانک ها پنج شنبه با صفوف در هم فشرده مشتریان و فعالیت تا پاسی از شب با نرخ های سود بالا همچنان به جذب سپرده مشغول بودند.

نرخ سود روزشمار تغییر نخواهد کرد!

در این رابطه فارس ضمن تشریح اتفاقات رخ داده نوشت: طبق پیگیری های انجام شده، یکی از بانک ها به شرکت های بزرگی که تراکنش مالی بالایی دارند، اعلام کرده است، نگران کاهش نرخ سود روزشمار نباشند و نرخ سود سپرده های روزشمار همان نرخ قبلی خواهد بود. مهر نیز در گزارشی میدانی اعلام کرد که شعب برخی بانک ها، طی روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه تا پاسی از شب به روی مردم باز بود و با ارسال پیامک های پیاپی، مشتریان را به سپرده گذاری بیشتر ترغیب می کردند.

سپرده گذاری به ضرب و زور پیامک

در حالی که برخی گزارش ها از درخواست پیامکی بانک ها برای تبدیل حساب ها به بلندمدت حکایت دارد برخی بانک ها کار را راحت و حساب های روزشمار را به طور خودکار تبدیل به بلندمدت کردند. به گزارش تسنیم یکی از بانک ها با ارسال پیامکی به  مشتریان اطلاع داد: "مشتری گرامی برابر بخشنامه بانک مرکزی مقرر شد از تاریخ 11 شهریور96 سود کلیه سپرده های روز شمار به 10 درصد تغییر یابد. لذا برای جلوگیری از کاهش نرخ سود فعلی شما، از تاریخ مزبور حساب تان به سپرده یک ساله غیرقابل دریافت و پرداخت تبدیل شد. در صورت موافقت نکردن  با این اقدام، عدد 1 را تا ساعت 12 ظهر 9 شهریور96 به همین شماره ارسال کنید تا حساب شما به کوتاه مدت 10 درصد تبدیل شود".

بانک ها سپرده نقد 23 درصدی را به وعده نسیه 18 درصد بانک مرکزی ترجیح دادند

در این میان رفتاری تناقض آمیز وجود دارد که باعث افزایش نگرانی در خصوص کارآمدی سیاست جدید بانک مرکزی شده است. توضیح این که در بخشنامه 8 بندی بانک مرکزی، بانک ها مجاز شده اند در صورت نیاز از بانک مرکزی با نرخ 18 درصد اضافه برداشت داشته باشند. با این وجود بانک ها این روزها با نرخ های 23 و حتی 26 درصد سپرده جذب می کنند! این بدان معناست که بانک ها کار خودشان را می کنند و چندان به وعده بانک مرکزی دل خوش نکرده اند.

 

منبع: روزنامه خراسان
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.