بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

وضعیت رکودی و افزایش بیکاری

وبلاگ تین نیوز | در حال حاضر كشورمان در ركود تورمی به سر می‌برد يعنی كشور از نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد اشتغال پايينی برخوردار است و از طرفی با تورم بالا در كشور روبه‌رو هستيم. البته اين وضعيت در دولت‌های نهم و دهم به اوج خود رسيد به طوریكه ركود تورمی در تاريخ ايران بی‌سابقه بود. در حال حاضر دولت تلاش می‌كند كه مشكلات را حل كند و راه‌حلی برای برون از رفت از ركود تورمی اتخاذ كند. لذا دولت بايد سياست‌های پولی و مالی را به صورت گونه‌ای اعمال كند كه منجر به كنترل تورم شود اما رشد اقتصادی آسيب نبيند و به بيكاری نينجامد. همچنين يكسری سياست‌های تشويقی برای توليد به كار گرفته شود كه منجر به افزايش توليد و سرمايه‌گذاری و در نهايت ايجاد اشتغال و كاهش بيكاری شود و از طرفی كنترل تورم را در پی داشته باشد.
 
البته اين كار بسيار ظريفی است چرا كه اتخاذ سياستی بدون در نظر گرفتن ديگر سياست‌ها ممكن است منجر به تشديد يكی از وضعيت‌های تورمی يا افزايش بيكاری در كشور شود. سياستی كه دولت در روزهای اخير درخصوص ممانعت از اشتغال بيگانگان در برخی مشاغل اتخاذ كرده است برای اين است كه تا حدی مشكل بيكاری حل شود و به خروج از وضعيت ركود تورمی كمك كند. البته سياست مفيدی است اما بايد شناختی دقيقی از وضعيت موجود داشته باشيم چرا كه زمانی از اشتغال بيگانگان در كشور جلوگيری می‌شود بايد بررسی كرد كه آيا متقاضی داخلی برای برخی مشاغل كه توسط نيروی كار خارجی در حال انجام است، وجود دارد. يعنی نيروی كار جايگزين برای انجام برخی مشاغلی در داخل وجود دارد. به طور كل پذيرفتن چنين سياستیمناسب است اما منوط به اين است كه مشوق‌ها و بسترهای لازم فراهم شود تا نيروی كار داخلی بتواند در چنين مشاغلی با انگيزه و علاقه مشغول به كار شود. متاسفانه بيكاری در كشور يك معضل مزمن اقتصادی است كه تنها به زمان حال مربوط نمی‌شود يعنی طی سال‌های گذشته به دليل روش‌های غيركارشناسانه و غيرعلمی كه از سوی دولت اتخاذ می‌شد و تحريمی كه وجود داشت وضعيت بيكاری در كشور تشديد شد كه اين وضعيت همچنان ادامه دارد. 

لذا بايد به دنبال راه‌حل‌های اساسی و كار كارشناسی در اين زمينه بود تا بتوان معضل بيكاری در كشور را كاهش داد و حل كرد. البته معضل بيكاری تنها مختص به كشور ايران نيست و يك پديده جهانی است كه بيشتر كشورها با آن روبه‌رو هستند. به طوریكه كشورهایی مثل آمريكا و اروپا كه همواره نسبت به كشورهای در حال توسعه در زمينه اشتغال از وضعيت مناسبی برخوردار بودند، هم اكنون با بحران بيكاری روبه‌رو هستند و در زمينه اشتغال از وضعيت خوبی برخوردار نيستند. به هرحال در ايران به طور خاص وضعيت ركودی موجود ناشی از سياست‌های مهار تورم و نقدينگی بوده كه حساب شده انجام نشده است و از طرفی وضعيت ركودی منجر به تشديد بحران بيكاری در كشور شده است لذا تشويق سياست‌های جانب عرضه و تقويت توليد و سرمايه‌گذاری می‌تواند به خروج از وضعيت كنونی كمك كند.
* اقتصاددان

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.