◄ پیشبینی ایجاد 25 هزار و 130 شغل حملونقلی در لایحه بودجه 97
براساس برنامه پیشبینی شده دولت برای ایجاد یک میلیون و 33 هزار شغل در لایحه بودجه سال آینده، 25 هزار و 130 شغل به حوزه حملونقل مربوط میشود که از این میزان 22 هزار و 380 شغل مربوط به حملونقل درون شهری و 2 هزار و 750 شغل نیز مربوط به حملونقل برون شهری است.
مرکز پژوهشهای مجلس در مطالعهای تحت عنوان «محاسبه توان اشتغالزایی زیربخشهای حملونقل» به بررسی وضعیت اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در صنعت حملونقل پرداخت.
زیربخشهای حملونقل آبی، حملونقل هوایی، حملونقل ریلی از ضریب اشتغالزایی غیرمستقیم بالایی برخوردارند که حکایت از پیوندهای بین بخشی قویتر آنها و ظرفیت بالاتر بخشهای مزبور در ایجادحملونقل برون ش تحرک در تولید و اشتغال کل بخشهای اقتصادی کشور دارد.
براساس برنامه پیشبینی شده دولت برای ایجاد یک میلیون و 33 هزار شغل در لایحه بودجه سال آینده، 25 هزار و 130 شغل به حوزه حملونقل مربوط میشود که از این میزان 22 هزار و 380 شغل مربوط به حملونقل درون شهری و 2 هزار و 750 شغل نیز مربوط به هری است.
همچنین دولت در لایحه بودجه 1397 حدود 161 هزار و 440 میلیارد ریال سرمایهگذاری در نظر گرفته است که از این میزان 2 هزار و 986 میلیارد تومان آورده بخش خصوصی و 13 هزار و 158 میلیارد تومان از تسهیلات بانکی، کمک بلاعوض دولت، وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات تامین می شود.
براساس گزارش ایرنا پیشبینی شده است در حوزه حملونقل درون شهری 15 هزار دستگاه تاکسی، 2 هزار اتوبوس، 2 هزار مینی بوس، 2 هزار ون و کامیونت، 20 هزار وانت، 50 هزار موتورسیکلت برقی و یک هزار واگن مترو جایگزین شود.
همچنین در بخش حملونقل برون شهری به منظور نوسازی ناوگان های حملونقل باری جاده ای (کامیون) 10 هزار دستگاه، نوسازی ناوگان حملونقل ریلی در حوزه واگن مسافری 200 دستگاه، لوکوموتیو 100 دستگاه و واگن باری 2 هزار دستگاه جایگزین شود.
اهداف لایحه بودجه 1397 برای جایگزینی تاکسی در 6 بخش جایگزینی 15 هزار دستگاه تاکسی درونشهری در سال آینده، جایگزینی 60 هزار دستگاه تاکسی درونشهری تا سال 1400، صرفهجویی سوخت به میزان 45میلیون و 990 هزار دلار در سال، کاهش انتشار گازهای آلاینده به میزان 287 هزار تن در سال، ایجاد سه هزار شغل در سال (در کارخانه تولیدکننده) و بهبود و تسهیل بخش حملونقل عمومی خلاصه می شود.
کاهش آلایندههای هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی، افزایش سطح رضایتمندی قشر تاکسیران سراسر کشور، رعایت توان مالی تاکسیرانان، ارتقای سطح رفاه عمومی و احترام به شهروندان با جایگزینی خودروهای مناسب، افزایش ایمنی مسافران تاکسیها، صرفه جویی در مصرف سوخت مایع و جایگزینی بنزین با سوخت گاز طبیعی، تامین مالی غیرتورمی از سیستم بانکی، استفاده از ظرفیتهای تولید داخلی و تقویت زنجیره تولید خودرو و قطعهسازان، کمک دولت به جریان جایگزینی، پایش بهتر ناوگان تاکسی با استفاده از دستگاه موقعیتیاب (جی.پی.اس) نیز از مزایای طرح جایگزین تاکسی فرسوده در لایحه بودجه 1397 اعلام شده است.
در همین رابطه پیش بینی شده است قیمت متوسط هر دستگاه تاکسی 35 میلیون تومان، تاکسی جایگزین گازسوز، سهم آورده متقاضی (با احتساب ارزش اسقاطی) 28 درصد، سهم آورده خودروساز (حقوق و عوارض قطعات یدکی) 14 درصد، نظام بانکی 58 درصد، نرخ سود تسهیلات 11 درصد، یارانه سود تسهیلات هفت درصد و دوره بازپرداخت تسهیلات 48 ماه باشد.
منابع مالی مورد نیاز برای تامین 15 هزار دستگاه تاکسی درونشهری در سال آینده 442 میلیارد و 500 تومان است که پیش بینی شده است سهم یارانه سود تسهیلات دولت 37 میلیارد و 500 میلیون تومان، سهم آورده خودروساز
(حقوق و عوارض قطعات یدکی) 75 میلیارد تومان، منابع بانکی 262 میلیارد و 500 میلیون تومان و آورده متقاضی 67 میلیارد و 500 میلیون تومان باشد.
تامین منابع مالی دولت به صورت یارانه سود تسهیلات، همراهی نظام بانکی، ایفای نقش شهرداری در تامین منابع و از رده خارج کردن تاکسی فرسوده، استفاده حداکثری از توان مردم و بخش خصوصی، تولید خودروهای با استانداردهای یورو 4، رعایت مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در انتخاب نوع تاکسی، استفاده از حداکثر توان داخلی کشور از الزام هایی است که برای اجرای طرح جایگزینی تاکسی در لایحه بودجه 1397 عنوان شده است.