بازدید سایت : ۳۸۹۸۹
وزیر راه و شهرسازی تبیین کرد

◄ پیشنهاد دولت برای خروج از رکود در حوزه مسکن و حمل‌ونقل / انتشار اوراق بهادار مبتنی بر دارایی

◄ پیشنهاد دولت برای خروج از رکود در حوزه مسکن و حمل‌ونقل / انتشار اوراق بهادار مبتنی بر دارایی

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چند استراتژی مهم دولت در لایحه خروج از رکود اظهار کرد: در این لایحه پیشنهاد شده برای اولین بار، اوراق مشارکت مبتنی بر دارایی منتشر شود.

به گزارش تین نیوز، عباس آخوندی در نشست مسکن و حمل و نقل همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود اظهار کرد: در زمینه محرک های عمده و پیشران های خروج از رکود، سه بخش در ارتباط با وزارت راه و شهرسازی قرار دارد؛ پیمانکار عمومی، مسکن و حمل و نقل.

آخوندی با بیان این که برای خروج از رکود، باید نسبت به بدهی دولت به بازار و جامعه تعهد وجود داشته باشد، افزود: متاسفانه هنوز میزان بدهی‌ دولت در بخش های مختلف از جمله خرید کالا، خدمات، تامین اجتماعی و بازنشستگان، شفاف نیست. 

وی ادامه داد: عدم پرداخت بدهی‌های دولت موجب بی ثباتی در اعتماد به تعهدات دولت می شود و در بنگاه های اقتصادی به صورت زنجیره وار، مشکل ایجاد خواهد شد.

آخوندی راه اندازی دفاتر مهندسی را نکته ای بسیار مهم برای خروج از رکود عنوان کرد و افزود: در لایحه خروج از رکود دولت که به مجلس ارسال شده دو ماده بسیار مهم وجود دارد که می تواند آغازگر شفافیت دولت در حوزه اقتصاد باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ماده یک این لایحه، گفته شده که دولت نسبت به بدهی‌ها اوراق بدهی منتشر کند و این را رسما اعلام کند که به هر کس چه میزان بدهی دارد تا فرد بتواند اوراق بدهی را در جایی دیگری که به دولت بدهی دارد، پرداخت کند.

وی گفت: در ماده 25 این لایحه نیز گفته شده که به دولت اجازه داده می ‌شود بابت بدهی‌های خود، 20 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در قالب صُکوک اجاره منتشر کند که بابت بدهی خدمات و کالا به طلبکاران پرداخت شود. 

به گفته وی، این اوراق قابل مبادله در بازار است و تورم نیز ایجاد نمی کند. 

آخوندی یکی از مشکلات دولت را نبود اراده برای پرداخت بدهی‌ها در دولت قبل عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد این بدهی‌ها نقد پرداخت شود، باید همه مطالبات به صورت شفاف مشخص ‌شود. 

وی ادامه داد: در ماده 26 این لایحه به عنوان یک پیشنهاد مهم آمده است که شرکت‌ های دولتی که اقدام به ایجاد تعهد در اجرای طرح‌ های عمرانی دولت کرده اند، آن میزان از بدهی‌های آنها جزو بدهی‌ دولت محسوب شود، بدین ترتیب گام بلندی در این لایحه برای پرداخت بدهی های دولت برداشته شده است. 

فروش 10 میلیارد دلار دارایی دولت‌ نهم و دهم در قالب خصوصی‌سازی
به گزارش تین نیوز، آخوندی در ادامه اظهار کرد: در 10 سال گذشته، در جریان خصوصی سازی، چیزی حدود 100 میلیارد دلار دارایی دولت در قالب خصوصی‌ سازی فروخته شد که بخش عمده ای از انباشت سرمایه ملی محسوب می شد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مشکل این است که بخشی از این ارقام در قالب رد دیون پرداخت شد، اما هنوز معلوم نیست دیون دولت چه میزان است. 

وی ادامه داد: اگر دیون دولت به صورت اوراق بهادار پرداخت می شد، مشخص بود که چقدر است اما وقتی در قالب سهام پرداخت می شود دچار ناکارآمدی است. 

آخوندی نکته مهم در لایحه دولت برای خروج از رکود را نقد پرداخت شدن بدهی ها عنوان کرد و افزود: در ماده 4 این لایحه گفته شده که نظام بانکی کشور برای آنکه بتواند به تمام بخش ‌ها از جمله راه و مسکن سرویس دهد، باید قدرت اعتبار دهی اش افزایش یابد. 

وی با بیان این که بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند، اضافه کرد: در ماده 4 این لایحه، تاکید شده که‌ ریگلاتوری باید در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد و از سوی دیگر، مجمع عمومی بانک ‌ها به عنوان سهامدار موظف شدند از موضع بنگاه داری اقدام کنند. 

انتشار اوراق بهادار مبتنی بر دارایی برای اولین بار در کشور
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ماده 6 این لایحه پیش بینی شده که برای اولین بار در کشور، اوراق بهادار مبتنی بر دارایی (ABS) منتشر شود. 

وی توضیح داد: بانک های عامل به پشتوانه تسهیلات ارزی که قبلا داده اند، می توانند 10 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار منتشر کنند و این اوراق با تصویب هیات وزیران، مورد استفاده قرار بگیرد. 

سه استراتژی مهم لایحه خروج از رکود
آخوندی، تنظیم رگولاتوری بانک مرکزی، بازسازی ساختاری بانک‌ های دولتی و انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار مبتنی بر دارایی سه استراتژی مهم لایحه دولت برای خروج از رکود اعلام کرد. 

وی ادامه داد: اگر این سه استراتژی اجرا شود، مطمئن می شویم که 125 هزار میلیارد تومان قدرت وام دهی بانک ها افزایش پیدا می کند. 

وی با تاکید بر این که در حوزه مسکن باید عرضه و تقاضا متعادل شود، گفت: تحریک عرضه بدون تحریک تقاضا موجب می‌شود، افراد جهت حفظ قدرت مالی وارد سوداگری مسکن شوند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:‌ دولت قبلی با چاپ پول و اجرای مسکن مهر حاشیه‌هایی در بخش مسکن به وجود آورد که همه شاهد آن هستیم، از سوی دیگر عرضه مسکن لوکس در مکان‌هایی نظیر شمال شهر فقط به درد سوداگری می‌خورد و مشکل تقاضا را حل نمی‌کند.

آخوندی گفت: در بازارهای دنیا 25 درصد بازارهای بورس را بازار رهن در بر می‌گیرد و میزان بازار رهن چندین برابر GDP است، اما در ایران شکل‌گیری بازار رهن ضعیف است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما تقاضا را متکی به پس‌انداز مسکن کرده‌ایم، تا با توجه به پس‌انداز و بدون توجه به نیازهای بانک مرکزی مسکن تهیه شود.

وی گفت: بزرگترین دارایی یک خانواده در ایران مسکن است، بنابراین باید ثباتی در اقتصاد خانوار رخ دهد، تا با پس‌انداز صاحب خانه شود، از سوی دیگر با توجه به اینکه جمعیت کشور رشد چندانی ندارد، اما رشد تعداد خانوارها نسبت به رشد جمعیت بالاتر است در این عرصه باید رشد خانوار مدنظر باشد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مشاور

    با سلام چقدر دیر اما باز هم مفید. به خاطر گرفتاری فکر وزیر عزیز در بخش حمل و نقل شاید خیلی دیر ایشان به فکر مسکن افتاده اند با تجربه ای که از ایشان سراغ داریم باید در روزهای نخستین وزرات این پشنهادات ارائه و اکنون شاهد به ثمر رسیدن آنها بودیم اما اصرار وزیر برای به دوش کشیدن بار سنگین حمل و نقل و مسکن حصول این امر را به تاخیر افکنده است. بازهم دیر نیست اگر اراده سازندگی در دل ها باشد.