◄ راه افزایش صادرات از مسیر توسعه صنایع کوچک و متوسط
راه افزایش صادرات از مسیر توسعه صنایع کوچک و متوسط میگذرد.
مدیرعامل صندوق سرمایهگذاری صنایع کوچک، بهکارگیری مدل توسعه با محوریت صنایع کوچک و متوسط را با اهمیت توصیف کرد و گفت: به واسطه اولویت قائل شدن برای توسعه صنایع کوچک و متوسط، میتوان گامهای بزرگی در توسعه صادرات برداشت.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدحسین مقیسه، با اشاره به اهمیت نقش صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد گفت: یکی از مزایای SMEها انعطافپذیری و کارایی بالای آنها است که با افزایش قابلیت صادراتی، میتوانند تعاملات خوبی در بازارهای بینالمللی داشته باشند.
وی در تشریح آمار جهانی صادرات صنایع کوچک و متوسط اظهار داشت: سهم SMEها در صادرات کشور ژاپن 60درصد، در کشور تایوان 70درصد و در کشور سنگاپور این رقم به 90درصد میرسد. صادرات صنایع کوچک و متوسط ایران نیز براساس آمار موجود سهمی بیش از 10درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص میدهد.
مقیسه، بودجه 110میلیاردی صندوق سرمایهگذاری صنایع کوچک را برای پوشش دهها هزار بنگاه تولیدی کوچک ناکافی عنوان کرد و افزود: با توجه به این محدودیت سرمایه، اولویت اصلی صندوق ارائه ضمانتنامه به واحدهای صادرات محور هستند و در این راستا شاخصهای تخصیص را بهگونهای تعریف کردهایم که شرایط برای اینگونه بنگاهها آسانتر باشد.
مدیر عامل صندوق سرمایهگذاری صنایع کوچک با اشاره به اینکه متقاضیان بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی برای شرکت در رویداد روز ملی صادرات بیشتر از دیگر بخشها بوده است، گفت: واحدهای تولیدی در زمینه صنایع تبدیلی، از لحاظ رقم و تعداد ضمانتنامه جزو مهمترین مشتریان صندوق سرمایهگذاری صنایع کوچک هستند.
وی توسعه همکاریهای آتی صنایع کوچک و متوسط ایران با اروپا را سبب ارتقای بینالمللی SMEهای کشورمان توصیف کرد و اظهار داشت: انتقال پول در فرآیند صادرات اهمیت ویژهای دارد و به همین دلیل اگر در میان مدت راهکار مناسبی برای کانالهای انتقال پول اندیشیده شود، علاوه برجهش صادراتی، صنایع کوچک نیز میتوانند در سطوح جهانی توانایی و ظرفیت خود را بیش از پیش در بازارهای هدف بهکارگیرند.
مقیسه افزود: با توجه به استعداد ظرفیت جوانان تحصیلکرده کشور میتوان ترکیب صادرات از کالا به سمت خدمات هدایت کرد و زمینه را برای ایجاد اشتغال و تولید و در نهایت توسعه صادرات آمادهتر کرد.