مهندسی درخواست افزایش قیمت
تین نیوز | سال 93 برای مشتریان بازار خودرو در حالی آغاز شده است كه یكی از مهمترین دغدغههای آنها همچنان بیپاسخ باقی مانده است.
«قیمت خودرو» موضوعی است كه با وجود بحثهای فراوان بر سر آن، همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. هر چند خودروسازان همواره خواستار افزایش قیمت محصولاتشان هستند و دولت به واسطه شورای رقابت مخالف این موضوع است اما صنعت خودرو هرسال با هزینههای اجتنابناپذیری مواجه است كه خواه ناخواه قیمت تمام شده خودرو را با افزایش همراه میكند.
افزایش مالیات بر ارزش افزوده و افزایش حق بیمه از جمله حقوق دولتی هستند كه هر سال باعث افزایش قیمت تمامشده خودرو میشوند.
بر همین اساس افزایش 2 درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری (كه در سال گذشته 6 درصد بود) و افزایش نرخ بیمه بر اساس رشد نرخ دیه، قطعا قیمت خودرو را تحتتاثیر قرار خود خواهند داد.
عبدالله بابایی، مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو در رابطه با افزایش قیمت خودرو در پی افزایش حقوق دولت میگوید: اگر افزایش حقوق دولتی را با احتساب بیمه حدود 3 درصد برای هر خودرو در نظر بگیریم، یك خودروی 30 میلیون تومانی به صورت طبیعی حدودا 900 هزار تومان افزایش قیمت خواهد داشت كه این جدای از افزایش قیمتی است كه خودروسازان از شورای رقابت خواهند خواست.
بابایی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت حاملهای انرژی، حقوق كاركنان، نرخ مواد اولیه و مواردی از این دست میگوید: خودروسازان در حال انجام برآوردهای مالی برای تغییرات هزینهای سال جدید هستند تا بر اساس آن درخواست افزایش قیمت خود را تقدیم شورای رقابت كنند.
او زمان تقریبی درخواست افزایش قیمت خودروسازان را اردیبهشتماه اعلام میكند و میگوید تنظیم درخواست افزایش قیمت بر اساس تغییرات كمی زمان میبرد و باید مهندسی شود. اما با توجه به اینكه رئیس شورای رقابت پیش از این مخالفت خود را با هرگونه افزایش قیمتی اعلام كرده بود، بابایی میگوید: به هر حال خودروسازان و شورای رقابت با یكدیگر تعامل دارند و شورای رقابت نیز با درخواستهای منطقی مشكلی نخواهد داشت؛ زیرا طبیعتا صنعت خودرو در سال جدید با هزینههای بیشتری همراه خواهد بود كه قطعا بر تولید و قیمت تمام شده اثرگذار است.