بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا

معاون نخست وزیر روسیه در نشست شورای بین دولتی اوراسیا، با اشاره به استقبال از درخواست ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: ایران ممکن است اواخر دسامبر سال ۲۰۲۴ با طی فرایندها به عنوان عضو ناظر به این اتحادیه بپیوندد.

پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا
تین نیوز

معاون نخست وزیر روسیه در نشست شورای بین دولتی اوراسیا، با اشاره به استقبال از درخواست ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: ایران ممکن است اواخر دسامبر سال ۲۰۲۴ با طی فرایندها به عنوان عضو ناظر به این اتحادیه بپیوندد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، الکسی اورچوک پس از نشست شورای بین دولتی اوراسیا، در خصوص علاقه ایران به عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد: طرف روسی علاقه خود را برای توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران ابراز می کند.

اورچوک در سخنرانی خود در نشست شورای بین دولتی اوراسیا، گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از همکاری متقابل سودمند و برابر با همه کشورهای ذینفع استقبال می کند. نیاز است روابط اتحادیه اقتصادی اوراسیا با کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، آسه آن، بریکس و به عبارت دیگر کشورهای دیگر از آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین گسترش یابد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد.

پیش از این، باکیت جان ساگیتنایف، رئیس هیأت مدیره اتحادیه اوراسیا، گزارش داده بود که ایران برای کسب وضعیت ناظر ابراز علاقه کرده است. هیأت مدیره این اتحادیه، یادداشت مربوطه را در ۲۷ مه ۲۰۲۴ دریافت و اعلام کرد که این درخواست در زمان مقتضی بررسی خواهد شد. پیش بینی می شود که نشست بعدی شورای بین دولتی اوراسیا در روزهای پایان سپتامبر تا اوایل اکتبر ۲۰۲۴ (مهر ۱۴۰۳) برگزار شود.

پیش از این، در ملاقات روزهای آغازین خردادماه ۱۴۰۳ کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درخواست رسمی عضویت ناظر کشورمان در این اتحادیه تحویل مقام اتحادیه شده بود.

در این ملاقات، سفیر کشورمان ضمن برشمردن زمینه های متعدد همکاری جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین کشورمان و اعضای آن اتحادیه، گفت: سطح همکاری های فی مابین طی سالهای اخیر با سرعت ارتقا یافته است و عضویت ناظر ایران در اتحادیه اوراسیا، روند همکاری ها را هموارتر خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.