بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

روزهای طلایی صادرات از بندر فریدونکنار

سرمایه گذاری های پی در پی بخش خصوصی با چراغ سبز دولت در بندر فریدونکنار سبب شد، این بندر روزهای طلایی صادرات کالاهای مختلف به کشورهای حاشیه خزر را به نقطه اوج خود برساند

روزهای طلایی صادرات از بندر فریدونکنار
تین نیوز

سرمایه گذاری های پی در پی بخش خصوصی با چراغ سبز دولت در بندر فریدونکنار سبب شد، این بندر روزهای طلایی صادرات کالاهای مختلف به کشورهای حاشیه خزر را به نقطه اوج خود برساند، صادرات غیر نفتی از این بندر در ماه های اخیر با ثبت رکوردهای جدید افزایش ۵۰۰ درصدی همراه بود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بندر فریدونکنار نه تنها زمینه صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای حاشیه خزر را افزایش داد بلکه سبب رونق ترانزیت کالا در این بندر را هم فراهم کرد.

در این بندر که ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند نه تنها دیگر حقوق این کارگران با ۶ ماه تعویق پرداخت نمی شود بلکه به صورت ماهانه و منظم همه کارگران این بندر حقوق و مزایای خود را دریافت می کنند.

افزایش صادرات کالاهای مختلف غیر نفتی از این بندر هر ساله رکوردهای جدیدی را نسبت به سال قبل ثبت می کند و این بندر به عنوان یکی از موفق ترین بنادر خصوصی کشور در حال طی مسیر تکاملی خود است.

مدیران ارشد مازندران بر این باورند حمایت های دولتی از این بندر با ارائه تسهیلات باید تداوم داشته باشد و مسیر قابل رشدی که ایجاد شد نباید متوقف شود.

شهرستان فریدونکنار از محدود شهرهای مازندران است که فاقد شهرک صنعتی است و یکی از خواسته های اصلی صادر کنندگان و مدیران اعلام منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار است.

ترانزیت بندری

بندر فریدونکنار که در سال ۱۳۸۱ تحویل سازمان بنادر شد و زیرساخت های آن در سال ۸۰ به پایان رسید در سال ۸۷ هم برابر اصل ۴۴ قانون اساسی، با تصویب هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اولین بندر خصوصی کشور شد که طی قرارداد ۴۰ ساله به شرکت راهبران واگذار شد، تبدیل شدن این بندر به منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۷ در شورای توسعه و برنامه ریزی استانداری مازندران مطرح شد، اما تا کنون این امر محقق نشد.

مدیران شهرستانی بر این باورند بدون منطقه ویژه اقتصادی، بندر فریدونکنار توان رقابت با دو بندر همسایه خود یعنی بندر امیر آبادبهشهر و بندر نوشهر را در استان مازندران نخواهد داشت، چون این دو بندر هر دو از مزایای منطقه ویژه اقتصادی و در آینده نزدیک از مزایای منطقه آزاد تجاری بهره مند می شوند، اگر این دو اتفاق برای دو بندر مجاور رخ دهد بندر فریدونکنار به عنوان بندر عادی فعالیت چشمگیری نخواهد داشت.

اعلام منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار سبب سرمایه گذاری های بیشتر بخش خصوصی و افزایش توان رقابتی با دو بندر فعال و بزرگ دیگر مازندران خواهد شد.

پییگر منطقه ویژه اقتصادی هستیم

در این پیوند استاندار مازنداران اظهار کرد: با توجه به این که شهرستان فریدونکنار فاقد شهرک صنعتی است پیگیری و حمایت های لازم برای دست یابی منطقه ویژه اقتصادی برای بندر فریدونکنار هستیم.

استاندار مازندران با بیان این که سرمایه گذاری های بخش خصوصی بندر فریدونکنار را متحول کرد، گفت: در دولت سیزدهم صادرات غیر نفتی از این بندر ۵۰۰ درصد رشد داشت.

وی افزود: در سال جاری ترانزیت کالا از این بندر در دستور کار قرار گرفت که شاهد رشد ۸۴ درصدی ترانزیت در بندر فریدونکنار بودیم.

 

استاندار مازندران با بیان اینکه بخش خصوصی سرمایه گذاری های ارزشمندی در بندر فریدونکنار انجام داد، گفت: سازمان بنادر با ارئه تسهیلات مناسب، زمینه سرمایه گذاری بیشتر در این بندر را فراهم کند.

وی افزود: با توجه به بازار بزرگ کشورهای حاشیه خزر،این بندر در مازندران یک ظرفیت ممتاز برای رونق صادرات است که باید از این فرصت بهره مند شد.

ترافیک کشتی های تجاری

استاندار مازندران اظهار داشت: در سال گذشته ۱۵۰ کشتی تجاری در این بندر پهلو گرفت که این آمار فقط در سه ماه نخست امسال به ۹۰ کشتی رسیده است.

وی ادامه داد: بدون تردید تا پایان سال جاری کشتی های تجاری بیشتری در این بندر پهلو خواهند گرفت که این امر برای رونق اقتصادی مازندران اثر بخش است.

نوری با بیان اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی در بندر فریدونکنار باید حمایت شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرک صنعتی در فریدونکنار فعالیت ندارد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار ضروری است.

این مقام مسوول تصریح کرد: برای اینکه این بندر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود حمایت های لازم انجام خواهد شد.

کشتی تجاری

بندر فریدونکنار دارای ۶۹ هکتار وسعت است و یکی از مسیرهای دسترسی آسان به بازارهای مصرف کشورهای حوزه دریای خزر به شمار می رود که در کنار سایر بنادر مازندران، به جهش اقتصادی در این استان کمک می کند.

بندر فریدونکنار یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه است و به طور متوسط سالانه صدها هزار تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد این بندر می شود.

بهره مندی از ۲ پست اسکله با ظرفیت بیش از یک میلیون تن و آبخور ۴.۲ متری و کاربری چند منظوره «جنرال کارگو» از دیگر ویژگی های شاخص بندر فریدونکنار است.

این بندر از طریق دریا می تواند با سایر بنادر حاشیه دریای خزر در کشور روسیه ، آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان ارتباط مستقیم دریایی داشته باشد.

بندر فریدونکنار همچنین از طرق دریای خزر – رود ولگا – دریای بالتیک به بنادر عمده شمال اروپا مانند هامبورگ ، کپنهاک ، استکهلم و روتردام ارتباط پیدا می کند.

فریدونکنار از طریق دریای خزر - کانال ولگا – دن می تواند به دریای ازوف متصل شده و از راه دریای سیاه به دریای مدیترانه برسد و از این طریق به بنادر جنوبی اروپا و همچنین بنادر شمالی آفریقا و سایر بنادر جهان متصل شود.

 

 

در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر - فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسوولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی تمامی شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.

همچنین بندر فریدونکنار حدود ۶۹ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است، این بندر از طریق محورهای هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری مناسبی برای صادرات دارد.

بندر امیر آباد با حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می زند و ظرفیت فوق العاده ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.