بازدید سایت : ۲۲۵۶۷

جزییات برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد + فایل

هیات وزیران به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاست های کلی توسعه دریا محور، برنامه جامع تحقق سیاست­ های مذکور را ابلاغ کرد.

جزییات برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد + فایل
تین نیوز

وظایف و تکالیف چندگانه سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه ابلاغی جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور که از سوی محمدرضا عارف معاون اول رییس جمهور، مشخص شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، پس از تصویب سیاست های کلی توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری و ابلاغ آن، دولت مامور شد با همکاری مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دستگاه های اجرایی ذی ربط، برنامه جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور، شامل متن لوایح مورد نیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرایی متناسب را تدوین و ارائه کند که در این راستا، هیات وزیران در جلسه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه جامع تحقق سیاست های مذکور را تصویب و این مصوبه، ۱۹ اردیبهشت ماه از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رییس جمهوری، ابلاغ شد.

بر اساس برنامه جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور، دستگاه های اجرایی مشمول، شامل کلیه دستگاه های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ از جمله شرکت هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آن ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است نظیر  سازمان بنادر و دریانوردی ، شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ها و بیمه های دولتی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر شرکت های تابعه آن ها، است.

در ادامه وظایف سازمان بنادر و دریانوردی که در برنامه جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور مشخص شده، آمده است:

ماده ۱۱ـ  به منظور توسعه صنایع کشتی سازی و تعمیرات و اوراق شناورها، تأمین نیاز داخل و درآمدزایی از محل صادرات خدمات و فناوری های دریایی

۱ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط، برنامه اعطای تسهیلات ارزان قیمت و طولانی مدت به مالکین شناورهای فرسوده، جهت تعویض و نوسازی شناورهای فرسوده موجود در ازای توثیق سند کشتی را به هیئت  وزیران ارائه دهد.

تبصره۱ـ  شاخص های فرسودگی شناورها به پیشنهاد مشترک  سازمان بنادر و دریانوردی  و وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب هیئت وزیران می رسد.

ماده ۳۳ـ   سازمان بنادر و دریانوردی  موظف است نسبت به برقراری خطوط منظم کشتیرانی در مسیرهایی که به پیشنهاد نمایندگان بخش خصوصی، تأثیر قابل توجهی در افزایش مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای هدف دارد، اقدام کند.

ماده ۳۴ـ  با رعایت سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و به منظور گسترش زیرساخت های مورد نیاز برای خدمات تجاری خارجی و افزایش عبور (ترانزیت) و حل مشکلات حمل ونقل:

۱ـ  به  سازمان بنادر و دریانوردی  و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اجازه داده می شود با رعایت سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۱۳۸۷ با اصلاحات بعدی آن نسبت به مشارکت با شرکت های معتبر بین المللی (داخلی و خارجی)، برای تشکیل شرکت هایی جهت سرمایه گذاری و بهره برداری از بنادر اصلی با کارکرد بین المللی و فرودگاهی به استثنای خدمات کمک ناوبری و نشست و برخاست هواپیما اقدام کند. سهم شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی داخلی حداقل پنجاه و یک  درصد (۵۱%) خواهد بود.

۲ـ  به  سازمان بنادر و دریانوردی  اجازه داده می شود با حفظ وظایف حاکمیتی از طریق ارائه حمایت و مشوق های لازم، نسبت به واگذاری حق بهره برداری و مدیریت بنادر کوچک و محلی، اعطای مجوز احداث بنادر کوچک جدید به اشخاص حقوقی حرفه‎ ای و معتبر غیردولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و اصول رقابتی اقدام کند.

  ماده 35_ سازمان بنادر و دریانوردی  موظف است با همکاری شرکت های دانش بنیان، ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این برنامه، نسبت تکمیل و به روزرسانی شبکه پایش (کنترل) شدآمد (ترافیک) دریایی و پوشش کامل آب های شمالی و جنوبی کشور با بهره گیری از سامانه های رادیویی و ناوبری و فاصله یابی صوتی (سوناری) با هدف کمک به ناوبری ایمن دریایی اقدام کند.

به منظور مشاهده ابلاغیه برنامه جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور از سوی هیات وزیران روی لینک ذیل کلیک کنید:

برنامه جامع تحقق سیاست های توسعه دریا محور

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.