◄ بهترین گزینه برای وزارت مسکن و شهرسازی
نمایندگان محترم مجلس به ویژه کمیسیون عمران باید نسبت به تفکیک دو وزارتخانه پرچالش ترابری و مسکن اقدام نمایند.
مجلس صرفا یک نهاد پرسشگر نیست، بلکه یک نهاد پاسخگو هم هست. برخلاف تصور بسیاری که خیال می کنند مجلس با جعل قانون به دولت دستور می دهد، بعد هم سؤال می کند، استیضاح می کند، کارهایی از این قبیل می کند و پرسشگر است، بله، این وظایف وجود دارد، لکن پاسخگو هم هست. مجلس یکی از ارکان کشور است، یک نهاد تصمیم گیر است، یک نهاد اقدام کننده است و هر مجموعه یا فرد تصمیم گیر و اقدام کننده پاسخگو هم هست. این مسئولیّّت در مقابل خدا است که از همه مسئولیت ها، از همه سوال ها بالاتر، خطیرتر و درخور اهتمام بیشتر است. بعد هم در قبال مردم ... تک تک نمایندگان محترم باید به این نکته پاسخگویی توجه داشته باشند؛ رفتارشان، گفتارشان، نطقشان، رأیشان، موضع گیریشان را با توجه به این نکته تنظیم بکنند. (نکته اول از بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم، 14030431)
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری درروز یکشنبه 21 مرداد، دکتر پزشکیان فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را به مجلس معرفی کرد، در میان 19 وزیر پیشنهادی سرکار خانم فرزانه صادق مالواجرد (معاون کنونی) برای تصدی وزارت راه و شهرسازی معرفی شده اند در حالیکه تعداد استیضاح در این وزارت پرتنش بالاترین و 400 درصد بیشتر از استیضاح وزیر نیروست.
خبر پربازدید و مرتبط امروز را بخوانید:
وزیر شدن خانم صادق هدیه ای به کل خانم های کشور است
این وزارت که با پیشنهاد اشتباه دولت وقت و غفلت نمایندگان در تاریخ 31 خرداد 1390 با وزارت مسکن ادغام گردید نه تنها در انجام وظایف عادی خود با افت شدیدی مواجه شد بلکه در انجام تکالیف بسیارمهم مانند قانون مدیریت سوخت مصوب سال 1386 که دولت را مکلف به افزایش سهم مسافر و بار ریلی از 4 و 7 درصد به 18 و 30 درصد در سال 1390 نموده بود نیز عقب افتاد و سبب خسارت چندصد میلیارددلاری اتلاف منابع انرژی در داخل کشور گردید و بعلاوه مسبب جان باختن چندصد هزارنفر از نیروی انسانی فعال در جاده های کشور شد و چندمیلیون نفر مجروح و معلول بر نظام سلامت کشور را تحمیل نمود.
بخشی از چالش های این وزارتخانه تخصصی (مستقل از بخش مسکن): ناترازی سوخت، نرخ بالای سوانح جاده ای، بهره وری پایین سامانه های حمل ونقل، اثربخشی پایین شبکه ها مانند خطوط ریلی، فرودگاه ها ... ، ظرفیت ناکافی برخی از مسیرهای ریلی و ... ، زمین گیری درصدبالایی از ناوگان هوایی، ریلی ... ، عمر بالای ناوگان، هزینه بالای نگهداری، سهم پایین بخش خصوصی، چالش مستمر بخش خصوصی در زمینه قیمت گذاری بلیط، وابستگی زیاد به تجهیزات وارداتی ... به وزارت راه وترابری بازمی گردد. علاوه بر اینها، ضعف های عمومی چون حرف های سست، ساختار، بهره وری کم پرسنل، ناترازی بودجه ... هم مشکلات را تشدید می نماید.
شناسایی این کاستی ها در وزارتخانه هایی مانند نیرو به دلیل تمرکز مدیریت و ساختار عمودی، ساده تر و در وزارت راه به دلیل جزایر معاونتی (تین 272983)، ساختار افقی و تداخل زیاد وظایف در ترابری هوایی، ریلی و جاده ای دشوارتر است (تین 277264).
با توجه به نامه معرفی وزرای پیشنهادی از سوی ریاست محترم جمهور به ریاست محترم مجلس انتظار م یرود برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ابتدا در کمیسیون تخصصی (کمیسیون عمران) مورد ارزیابی و پس از تایید به صحن اصلی ارائه گردد درحالی که نوشتن برنامه به کاری بسیار ساده و تکراری از سوی افرادی متخصص و مجرب در برنامه نویسی تبدیل شده، کاری که مشابه آن برای تعداد قابل توجهی از پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری برای عموم قابل تصدیق است. این مدعا در عدم موفقیت اغلب وزرای راه و شهرسازی در تحقق قانون مدیریت سوخت ... و تعداد استیضاح پس از ادغام قابل اثبات است.
نمایندگان محترم مجلس به ویژه کمیسیون عمران باید نسبت به رویکرد ساده انگارانه اتخاذ شده گذشته برای ارزیابی وزرا به ویژه وزیر راه و شهرسازی پاسخگو باشند و با تکیه بر نکته چهارم تذکرات رهبر معظم انقلاب در جلسه 31 تیرماه با نمایندگان مجلس دوازدهم یا برای بازنگری و اصلاح قوانینی مانند قانون مدیریت سوخت، بهینه سازی یارانه ها ... یا تغییر رویکرد تایید وزرا و تفکیک دو وزارتخانه پرچالش ترابری و مسکن اقدام نمایند که دراین صورت وزیر پیشنهادی یکی از بهترین گزینه ها برای مسکن خواهد بود.
البته رویکرد کنونی بدون نگرانی از پرسشگری مردم، گروه های تخصصی و رسانه ها هم می تواند ادامه یابد که نتیجه آن سستی تصمیمات (تین 234388)، ابرپروژه هایی بالاتر از طاقت بودجه (تین 252959 و 274269) یا خریدهای بزرگ (تین 276747) خواهد شد.
عجیب ترین انتخاب که در بهترین حالت نصفه و نیمه است
مابقی جان امور ترابری کشور را خواهد گرفت
بنظرم با توجه با اینکه سایت این نیوز مال محسن است. باید هرکس رو پیشنهاد داد رد بشود چون مثل پیشنهاد شورای سقیفه زمان بعد از پیغمبر است
هیچ کس بهتر از آقای مهندس نیکزاد به درد وزارت مسکن نمیخورد اگر میتوانید ایشان را انتخاب کنند خدا وکیلی همان چندتا مسکن برای مردم در زمان ایشان ساخته شده
کسی نباید در کار رییس جمهوری دخالت کند
با سلام و احترام . اول اینکه وزارت راه و شهرسازی نه وزارت مسکن و شهرسازی و دوم اینکه پیشرفت کار در هر سازمانی بیشتر منوط به بهبود وضعیت منابع انسانی اون سازمان هست ، در وزارت راه و شهرسازی کمترین حقوق و مزایا به پرسنل راه و شهرسازی استانها پرداخت میشه . پاکنا که هست برید چک کنید
این خانم زمانی معاون وزیر بود به مردم توهین می کرد نبايد نمایندگان مردم به این افراد رای بدهند وبشن وزير راه وشهرسازی؟!
قدرت های سیاسی به خاطر منافع و پست مقام خودشون می خواهند موازی کاری ايجاد کنند
واقعا گزینه ضعیف و مخالف زمین دادن به مردم و موافق انبوه سازی های غلط ک هنوز خیلی هاش خالیه هست این خانم
سلام
همانگونه که مستحضرید مهم ترین بخش وزارت راه وشهرسازی سازمان بنادر ودریانودری است که متاسفانه بدلیل عدم تخصص وزرا ی این وزارتخانه کمتر از آن صحبت می شود در صورتی که سازمان مزبور یک سازمان بین المللی است و بخش مهم حمل ونقل بین المللی از طریق دریایی صورت می گیرد و اکثر کشورهای مجاور دریا نهایت استفاده وبرنامه ریزی را در آن صنعت بکار می برند کشورهایی مانند سنگاپور،فیلیپین،امارات نهایت بهره وری را در این زمینه برده اند وبه عنوان کشورهای جهانی در تخلیه وبارگیری کالا شناخته شده اند،ضمنا به نطر می رسدبرخی کشورها بنادر را مستقل تعریف کرده اند و لازم است مجلس شورای اسلامی نسبت به تفکیک این وزارتخانه اقدام جدی صورت دهد باسپاس
از مجلس محترم خواهش میکنم شمارابه خدا افراد دلسوز و کاردان را به صلاحیت تبعید کنید با کمال تشکر
آقای علی نیکزادبرای مسکن خوببودخوب کارکردشایداین خانم موفق باشند
کاملا موافقم،من شهرساز و مهندس معمار با سی سال خدمت در هوابیمای و تجربه کافی در این زمینه تفکیک را پیشنهاد میکنم
سلام بعضی امورات عجیبه!!!!!
ایران با مساحت ۱۶۴۸۱۹۵کیلومتر مربع مشکل زمین مسکونی برای قانون جوانی جمعیت دارد!!!!
سالانه اعتبارات هزار هزار میلیاردی صرف امورات (ماهیت کارها جاری است)که محل اعتبارش را برده ایم از عمرانی تامین می نماییم که بصورت کاملا مستقیم مربوط به حقوق نیروی انسانی می شود اما بالای ۵۰درصد اعتبار را پیمانکاران و ذینفعان مفسد می برند!!!!
آیا کسی است این امورات را حل کند؟؟؟؟؟
بدترین وزیر پیشنهادی
فاجعه است. اجحاف در حق خانم هاست و خانم ها را بدنام خواهد کرد
باسلام و احترام
این وزارتخانه باید به دو وزارت راه و وزارت شهرسازی تفکیک شود
وزارت راه آقای خیراله خادمی
وزارت شهرسازی هم آقای نیکزاد مناسبه
خانم صادق هم دراین سمت به آقای نیکزاد کمک کنه
وزارت عریض و طویل راه و شهرسازی را نمیتوان توسط یک وزیر مدیریت کرد و از او انتظار نظم و توفیق داشت همانگونه که در مقالات متعدد توسط افراد آگاه مشکلات آن بدرستی اشاره شده و باعث بروز خسارت و آسیب های زیادی به مردم و هدر رفت منابع شده لذا ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری با مسکن و شهرسازی کاری نادرست وغلط بوده و تفکیک این دو وزارتخانه ضروری است خانم صادق مالواجرد در زمینه شهرسازی و برنامه ریزی شهری آگاهی دارند ودر وزارت مسکن و شهرسازی میتوانند موفق باشند ولی در وزارت راه و شهرسازی خیر
این وزارت خانه باید تفکیک شود و دو وزیر باید پیشنهاد میشد ادغام این وزارت از اول نیز اشتباه بود و باید در حین رای اعتماد تفکیک صورت گیرد
همین طرفداری های بیجا باعث میشه که کشور پیشرفت نکند و الا یه خانم وزیر راه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سرکار خانم مهندس صادق آرزوی موفقیت داریم برای سرکار عالی خواهشمندیم یه دفاتر صدور بلیط هواپیما و قطار و آژانسهای مسافرتی توجه و لطف ویژه ای داشته باشید. ممنون