بازدید سایت : ۳۶۳۸۵

نقش مهم رانندگان کامیون در مسئله امنیت

رانندگان برخلاف تصور بسیاری از مردم، شئون مختلفی از امنیت را برای جامعه تأمین می کنند اما تا کنون کمتر درباره اهمیت نقش آنان در امنیت صحبت به میان آمده است.

نقش مهم رانندگان کامیون در مسئله امنیت
تین نیوز

رانندگان برخلاف تصور بسیاری از مردم، شئون مختلفی از امنیت را برای جامعه تأمین می کنند اما تا کنون کمتر درباره اهمیت نقش آنان در امنیت صحبت به میان آمده است.

در ادامه با اشاره به بخشی از نقش این گروه زحمت کش و پرتلاش ابعاد نقش آفرینی آنان در امنیت را تصریح خواهم کرد:

امنیت اقتصادی: رانندگان کامیون نقش حیاتی در زنجیره تأمین و توزیع کالاها ایفا می کنند. حمل و نقل جاده ای بخش عمده ای از تجارت داخلی و بین المللی را پوشش می دهد. در صورت اختلال در کار این صنعت، اقتصاد کشور به سرعت تحت تأثیر قرار می گیرد. به عبارت دیگر بدون حمل ونقل منظم و مؤثر، کسب وکارها نمی توانند مواد اولیه خود را دریافت کنند و محصولات نهایی به دست مصرف کنندگان نخواهد رسید. این موضوع به طور مستقیم بر رشد و پایداری اقتصاد تأثیر می گذارد. اختلال در حمل ونقل می تواند باعث افزایش قیمت ها و کمبود کالاهای اساسی شود که این امر به نوبه خود تأثیر منفی بر اقتصاد و رفاه عمومی خواهد داشت.

نباید فراموش کنیم وجود یک نظام کارآمد حمل و نقل کالا هزینه های لجستیکی را کاهش می دهد که این موضوع هزینه تمام شده کالا را کاهش خواهد داد و شرایط یک بازی دو سر برد برای تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد خواهد کرد.

امنیت و پایداری اجتماعی: رانندگان کامیون به مناطق دورافتاده و روستاها کالاهای اساسی را منتقل می کنند که این امر باعث پایداری و امنیت غذایی در سراسر کشور می شود. از منظر سیاسی، تضمین دسترسی عادلانه و منظم به منابع ضروری برای تمامی مناطق یک کشور، اهمیت زیادی دارد و می تواند نارضایتی های اجتماعی را کاهش دهد. تصور کنید در صورتی که دسترسی به کالاها در مناطق دورافتاده سخت شود چه تعداد از مردم برای دست یابی به امکانات بیشتر ناچار به دوری از خانواده خواهند شد و این موضوع تا چه حد بر احساس عدالت در جامعه اثرگذار است.

نتیجه گیری:

حمل و نقل جاده ای با ایفای نقش های چندگانه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی (که در یادداشت دیگری به آن خواهیم پرداخت)، یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار است. توسعه و بهبود این سیستم با توجه به اصول پایداری می تواند به رشد اقتصادی، بهبود کیفیت زندگی و حفاظت از محیط زیست منجر شود. توجه به نیازها و مشکلات این بخش و اتخاذ سیاست های مناسب در جهت ارتقاء آن، می تواند به تحقق اهداف توسعه پایدار کمک شایانی کند و لازم است سیاستگذاران بیش از گذشته به حل مشکلات این حوزه اهتمام ورزند.

* محمدرضا علینقی ریزی اقتصاددان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.