منفعت بالای کشور از محل بهینه شدن مصرف سوخت و کاهش قاچاق بنزین با اجرای بنزین به نفر
در حالی که زمانی واردکننده بنزین بودیم، حالا تبدیل به واردکننده شده ایم و سالانه چند میلیارد دلار در این زمینه هزینه می کنیم.
عضو مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه اعطای سهمیه بنزین به نفر موجب کاهش مصرف خودروهای تک سرنشین شود و همچنین قاچاق سوخت را نیز به حداقل می رساند؛ بنابراین بنزین به نفر به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تأمین می کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در زمینه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای حل معضل ناترازی و توزیع عادلانه بنزین داشته باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در حالی که زمانی واردکننده بنزین بودیم، حالا تبدیل به واردکننده شده ایم و سالانه چند میلیارد دلار در این زمینه هزینه می کنیم. به گفته کارشناسان، ادامه روند فعلی شدنی نیست، در حال حاضر، سالانه میزان زیادی بنزین تولید می شود و همه آن را استفاده می کنیم. با وجود تولید بالای بنزین در کشور، نیاز به واردات داریم و دچار ناترازی در این زمینه شده ایم.
کارشناسان بر این عقیده اند که سرکوب قیمتی و پایین بودن قیمت بنزین در کشور از مهم ترین دلایل عدم مدیریت مصرف بنزین در کشور است. به زعم آنان، باید به سمت اعمال روش هایی به منظور کنترل مصرف حرکت کنیم.
بررسی های کارشناسی نشان می دهد که اعمال سهمیه بنزین به نفر می تواند راهکاری مناسب برای افزایش عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین و کنترل مصرف باشد. در این روش، افراد تنها تا میزان مشخصی می توانند از بنزین با قیمت یارانه ای استفاده کنند. بیشتر از این میزان را باید از بازار آزاد بخرند. بنابراین، انگیزه های افراد برای مدیریت مصرف افزایش پیدا می کند.
عدالت اجتماعی و تخصیص بنزین
وحید احمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع که به گفته رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین را در دولت چهاردهم نخواهیم داشت، اما بنزین به صورت سهمیه در اختیار افراد قرار می گیرد، تصریح کرد: به نظر من، اگر دولت بتواند در چارچوب طرح مدونی متناسب با عدالت اجتماعی سهم هر کسی از بنزین یارانه ای اختصاص دهد، اتفاقات خوبی رخ می دهد. در این چارچوب، هر فرد صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه دارد یا خیر، از سهمیه بنزین بهره می برد.
وی ادامه داد: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای اینکه بنزین را به ازای هر خودرو اختصاص دهیم، به هر فرد میزانی از بنزین یارانه ای تعلق می گیرد. افرادی که بیشتر از این سهمیه، مصرف بنزین دارند، باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند. کسانی که بنزین اضافه دارند، می توانند آن را در این بازار آزاد به فروش برسانند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک است. در شرایط فعلی، کسانی که بیشترین امکانات را دارند، از بنزین یارانه ای بیشتری استفاده می کنند. اما کسانی که خودرو ندارند، از یارانه بنزین بی نصیب هستند. در صورتی که دولت بتواند برنامه مناسب و واقعی در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد و آن را اجرایی کند، عدالت بیشتری در حوزه توزیع یارانه های بنزین شاهد خواهیم بود.
احمدی گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، افراد به تناسب دارایی و مصرفی که دارند، هزینه آن را می پردازند و اقشار ضعیف نیز از این یارانه بیشتر بهره می برند. در این شرایط، اندک اندک افرادی که مصارف بالایی دارند، آن را به قیمت واقعی می خرند و از این نظر نیز کنترل مصرفی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر، نه تنها به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد، از نظر کنترل مصرف نیز به نفع کشور است. وقتی افراد بدانند تنها میزان مشخصی بنزین یارانه ای در اختیار دارند و بیشتر از این میزان را باید با قیمت آزاد تهیه کنند، قطعاً به کنترل مصرف خودشان می پردازند.
لزوم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با تغییر مدل سهمیه بندی
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افراد در راستای مدیریت مصرف بنزین خود احتمالاً به فکر استفاده از وسایل نقلیه عمومی می افتند. به این ترتیب، مشکل خودروهای تک سرنشین و هدررفتن بنزین نیز حل و فصل می شود. در این شرایط، نیاز است همزمان با اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر به گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازیم تا زمینه برای استفاده حداکثری از آن به وجود بیاید.
احمدی گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یک بازار ثانویه ایجاد می شود و افراد می توانند در این بازار به خرید و فروش بنزین بپردازند. در این بازار، قیمت بنزین واقعی می شود. در حال حاضر، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرف شان ندارد. اما وقتی قیمت ها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف می پردازند.
وی ادامه داد: در نهایت با توجه به اینکه اعطای سهمیه بنزین به نفر موجب کاهش مصرف خودروهای تک سرنشین شود و همچنین قاچاق سوخت را نیز به حداقل می رساند؛ بنابراین بنزین به نفر به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تأمین می کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در زمینه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای حل معضل ناترازی و توزیع عادلانه بنزین داشته باشد.
احمدی گفت: دولت باید در کنار اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، در راستای بهبود فرهنگ مصرف نیز گام بردارد.