بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

عوارض ۱۰ یورویی از مسافران پروازهای خارجی بر چه مبنایی گرفته می شود؟

بعد از ابلاغ بخشنامه دریافت عوارض ۱۰ یورویی از مسافران پروازهای خارجی، این سوال در ذهن مردم ایجاد شد که اساسا چرا مجلس این موضوع را تصویب کرد.

عوارض ۱۰ یورویی از مسافران پروازهای خارجی بر چه مبنایی گرفته می شود؟
تین نیوز |

بعد از ابلاغ بخشنامه دریافت عوارض ۱۰ یورویی از مسافران پروازهای خارجی، این سوال در ذهن مردم ایجاد شد که اساسا چرا مجلس این موضوع را تصویب کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس یازدهم در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه بندی از لایحه را تصویب کردند که در آن مجوزی به وزرات راه شهرسازی برای دریافت معادل ۱۰ یورو از مسافران پروازهای خارجی داده می شد.

طبق بند (ت) جز۳ ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، «وزارت راه و شهرسازی با رعایت سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجاز است به منظور تامین منابع مالی اجرای طرح های توسعه ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه های بین المللی، از مسافران پروازهای خارجی معادل ۱۰ یورو به نرخ مرکز مبادله به ازای هر مسافر که به صورت جداگانه در بلیت، درج و از مسافرین اخذ می شود، دریافت و به حساب مربوط در خزانه داری کل کشور واریز نماید. پروازهای با مقاصد زیارتی از این حکم مستثنی است.»

چند روز پیش بخشنامه اجرای این قانون به به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد که طبق توضیحات جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، «این عوارض شامل همه پروازهای خارجی می شود که روی بلیت مسافران اعمال خواهد شد. هدف از دریافت این عوارض توسعه زیرساخت های فرودگاه های کشور و خدمات مسافری است. این عوارض با عوارض خروج از کشور فرق دارد.»

همچنین مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در توضیحی تکمیلی بیان کرد که «سازمان هواپیمایی کشور هر هفته نرخ یورو مرکز مبادله را به شرکت های هواپیمایی اعلام می کند که باید معادلی ریالی آن بر روی بلیت مسافران پروازهای خارجی اعمال شود.»

او اضافه کرد که «سفرهای زیارتی از جمله نجف، بغداد و دمشق مشمول این عوارض نمی شوند همچنین مسافران زیر سن دو سال نیز از پرداخت این عوارض معاف هستند.»

علیرضا سلیمی و جعفر قادری نمایندگان مجلس که سابقه نمایندگی در دوره یازدهم را نیز دارند، در گفت وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره چرایی تصویب این مصوبه درمجلس و مبنای تعیین نرخ یورو برای دریافت عوارض پرداختند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس توضیح داد: در وهله اول ذکر این نکته ضرروری است که این موضوع ربطی به عوارض خروج از کشور ندارد بلکه بر روی بلیت پروازهای خارجی اعمال می شود.

وی در مورد اینکه علت تعیین نشدن این نرخ به ریال، گفت: پروازهای خارجی براساس «ساعت - پرواز» و به نرخ یورو انجام می شود. ما در این قانون معادل سازی کردیم یعنی یا مسافر ۱۰ یورو پرداخت می کند و یا اینکه معادل آن را به ریال می پردازد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در مورد اینکه چرا نرخ تعیین شده به یورو بوده و از سایر ارزها استفاده نشده است، گفت: چند سالی است که در راستای سیاست دلارزدایی اعداد و ارقام در بودجه و معادلات اقتصادی به دلار محاسبه نشده و از یورو استفاده می شود.

جعفر قادری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به ایسنا گفت: با توجه به تغییرات نرخ تورم در داخل کشور، نرخ ثابتی در قانون برنامه هفتم برای اخذ عوارض از پروازهای خارجی تعیین شد تا در طول پنج سال آینده دستخوش تغییر نشود.

وی ا دامه داد: اگر این عوارض به ریال محاسبه می شد ممکن بود به دلیل کاهش ارزش پول ملی با کاهش نرخ مواجه شود.

قادری در مورد چرایی استفاده نکردن از ارزهای دیگری در این قانون، گفت: در ادامه سیاست کشور مبنی بر دلارزدایی، چند سالی است که در مناسبات اقتصادی ارزهای دیگری جایگزین دلار شده و در این قانون هم از نرخ یورو استفاده شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرداد فرهودی پاسخ

    باسلام
    به نظر می رسد در این مورد خاص عدالت رعایت نشده است اول اینکه پول رایج کشور ریال است نه یورو و دقیقا دولت اینجا که به ضررش تمام می شود نرخ را یوروئی می کند چرا حقوق مسافری که می خواهد مثلا برای دیدار اقوامش به خارج از کشور برود را یورو محاسبنه نمی کنید به نظر شما این یک بام و دو هوا نیست دوم چرا باید مسافر پول توسعه را بدهد چرا کل مردم نمی دهند چرا فقط یک قشر خاص این کار را می کنند با این شرایط پس مسافر قطار باید پول توسعه راه آهن را بدهد ؟؟!! سومین نکته چرا سفر های زیارتی مستثنا می شوند به نظر شما این عدالت است اون کسی که ده بار سفر زیارتی می رود که اتفاقا مقاصدی که مشخص شده هیچ کدام واجب نیست و همه مستحب هستند چرا این پول را نمی دهد و اونکه به زیارت فرزند خود می رود باید پول توسعه فرودگاه بدهد به نظر می رسد شورای نگهبان در تائید این مصوبه اصلا و ابدا موضوع عدالت را ارزیابی نکرده است.
    بلیط های خارجی به دلیل ریزش ارزش پول ملی خود بخود قیمت نجومی پیدا کرده اند شما دیگر نمک بر زخم مردم نپاشید.