بازدید سایت : ۴۶۱۰۶

اهمیت دیدار عارف و میشوستین برای توسعه ترانزیت ریلی ایران

در گزارش حاضر بر آن هستیم تا دیدار نخست عارف با نخست وزیر روسیه و تاکید دو طرف بر لزوم توسعه ترانزیت به ویژه در مسیر کریدور شمال جنوب را مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت دیدار عارف و میشوستین برای توسعه ترانزیت ریلی ایران
تین نیوز |

محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور ایران، دو دیدار مهم خارجی و در سطح منطقه را پشت سر گذاشت که نخستین دیدار وی با میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه در تهران انجام شده و دیدار دیگر نیز با نیکل پاشینیان، رئیس جمهوری ارمنستان در ایروان انجام شده که هر دو دیدار برای تعیین روند آینده ترانزیت ریلی ایران بسیار پر اهمیت به نظر می رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، در گزارش حاضر بر آن هستیم تا دیدار نخست عارف با نخست وزیر روسیه و تاکید دو طرف بر لزوم توسعه ترانزیت به ویژه در مسیر کریدور شمال جنوب را مورد بررسی قرار دهیم.

عارف در جریان دیدار با نخست وزیر روسیه، اهمیت تقویت همکاری های منطقه ای میان دو کشور در موضوعات مشترک را خاطرنشان ساخته و تاکید کرد: باید در زمینه مسایل مرتبط با دالان زنگزور و کریدور شمال جنوب بحث و تبادل نظرات بیشتری شود و بر این باور هستیم که هرگونه تغییرات در مرزها و ژئوپلتیک منطقه موجب تنش و سواستفاده بازیگران فرامنطقه ای خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به همکاری های بسیار خوب ایران و روسیه در زمینه های حمل و نقل کالا و مسافر گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل و حل مشکلات فنی پروژه های حمل و نقل بین دو کشور از جمله کریدور شمال جنوب و راه آهن رشت-آستارا آمادگی کامل دارد که در این زمینه علاوه بر اجرای هر چه سریع تر پروژه آستارا – بندرعباس باید راه آهن رشت – آستارا با همکاری شرکت های روسی هر چه سریع تر تکمیل و نهایی شود.

نخست وزیر روسیه نیز طی سخنانی، با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب، تصریح کرد: این مسیر ارتباطی با توجه به ظرفیت های ترانزیتی دو کشور می تواند تاثیر مهم و فراوانی در تقویت همکاری های حمل و نقل کشورهای منطقه از جمله کشورهای اورآسیا داشته باشد و از طرف دیگر می تواند دسترسی روسیه، کشورهای منطقه و حاشیه دریای خزر را به بنادر ایرانی در دریای خزر و بازارهای منطقه ای در آسیا و آفریقا و بنادر در خلیج فارس و اقیانوس هند تسهیل کند. وی همچنین در ادامه سخنان خود، با تاکید بر اجرای قرارداد صادرات غلات به ایران گفت که ایران می تواند به هاب ترانزیت غله منطقه تبدیل شود.

کریدور شمال جنوب و نقش آفرینی روسیه

پیش از هر چیز باید گفت که کریدور شمال جنوب طی ماه های اخیر مورد توجه ویژه روسیه قرار گرفته است. در حقیقت، تحریم های شکل گرفته علیه اقتصاد روسیه و مسدود شدن راه های دسترسی این کشور به سمت اروپا، مسکو را بر آن داشته تا روی ظرفیت تجاری با شرکای خود در جنوب آسیا حساب ویژه ای باز نماید که مسیر کریدور شمال – جنوب ارزانترین، سریعترین و امن ترین مسیر ممکن برای دسترسی این کشور به آب های گرم است. در شرایط فعلی باید گفت که تکمیل ساخت کریدور شمال جنوب به یک بازی برد – برد میان تهران و مسکو تبدیل شده است. در حالیکه روسیه به مسیر امن، خشکی گذر و کوتاه ایران برای دستیابی به بازار بزرگ هند و جنوب آسیا دست خواهد یافت، تهران نیز سرانجام پس از سال ها به هدف نهایی خود یعنی تکمیل کریدور شمال – جنوب دست خواهد یافت و آن را تبدیل به نخستین کریدور ترانزیتی فعال و کامل عبوری از ایران تبدیل خواهد کرد.

حجم مبادلات تجاری میان دو کشور هند و روسیه به ویژه در بخش هایی چون کودهای شیمیایی، قیر و مشتقات نفتی، قهوه و محصولات کشاورزی و … به تنهایی می تواند توجیه گر سرمایه گذاری روسیه برای تکمیل و راه اندازی کریدور شمال – جنوب محسوب شود.

صادرات غلات روسیه از مسیر ایران

موضوع غلات و قیمت چجهانی رو به رشد آن از زمان جنگ اوکراین به این سو، امنیت غذایی جهان و زنجیره تامین آن را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده است. علیرغم ریزش قیمت غلات در پی تزریق مجدد آن از سوی اوکراین به بازارهای جهانی و افزایش صادرات غلات و گندم روسیه به بازار، قیمت ذرت در اتفاقی عجیب از اواخر ماه آگوست سال جاری روندی کاهشی را پشت سر گذاشت.

اما تشدید دامنه جنگ در اوکراین منجر به آغاز سیر جدید صعودی قیمت غلات در بازارهای جهانی شد. این موضوع در کنار افزایش تنش میان ایران و اسرائیل و درگیر شدن نیروهای انصار الله یمن در درگیری نظامی مستقیم با رژیم صهیونیستی منجر به افزایش پی در پی نرخ غلات شده است. به طوریکه تنها در روز سه شنبه، ۱۱ مهر ماه، شاهد شدت گرفتن عجیب قیمت گندم در بازارهای جهانی بودیم. نمودار زیر، نشانگر سیر قیمت گندم را به نمایش گذاشته که به بالاترین میزان خود از تاریخ ۱۰ زوئن به این سو رسیده است.

در چنین شرایطی می توان گفت که بهترین فرصت ممکن برای صادرات غلات روسیه به عنوان سومین تولید کننده گندم بزرگ جهان ایجاد نموده که با توجه به حجم بالای بار و ماهیت آن، کاملا ریل پسند بوده و می تواند درآمد ترانزیتی راه آهن ایران را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.