بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

◄ جزئیات تجارت بدون نفت ایران با همسایگان و کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی

جمع وصولی‌ های گمرک و واریزی به خزانه به ۱۳۷ همت رسید

جزئیات تجارت بدون نفت ایران با همسایگان و کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی
تین نیوز |

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: جمع کل وصولی های گمرک و واریزی به خزانه در هفت ماهه سال جاری به ۱۳۷ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از گمرک ایران، محمد رضوانی فر در این باره اظهار داشت: این میزان وصولی گمرک و واریزی در هم سنجی با پارسال ۴۱ درصد افزایش نشان می دهد.

رضوانی فر درباره میزان حقوق ورودی وصولی کالاها در این مدت، بیان داشت: در این مدت حقوق ورودی وصولی کالاها به میزان ۵۰ هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، میزان حقوق ورودی وصولی کالاها به علاوه خودرو، گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، معدنی و کشاورزی و ۲۳ ردیف درآمدی گمرک در این مدت ۸۰ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان بود که ۷۳ درصد افزایش یافت.

معاون وزیر اقتصاد افزود: میزان مالیات بر ارزش افزوده وصولی از ابتدای امسال تا پایان مهرماه با ۱۱ درصد افزایش به رقم ۵۶ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان رسید.

رضوانی فر اظهار کرد: تجارت بدون نفت ایران با کشورهای همسایه در هفت ماه سال جاری با ۲۳ درصد افزایش به رقم ۴۱.۱ میلیارد دلار رسید.

وی افزود: میزان وزنی تجارت بدون نفت ایران با کشورهای همسایه ۶۴.۵ میلیون تن بوده است که ۱۶ درصد رشد داشته است و در این مدت، بیشترین میزان مبادلات تجاری ایران به لحاظ ارزش در بین کشورهای همسایه با امارات، ترکیه، عراق، پاکستان و فدراسیون روسیه بوده است.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، در هفت ماه سال جاری، میزان مبادلات تجاری ایران با امارات ۱۶.۲ میلیارد دلار، ترکیه ۹.۹ میلیارد دلار، عراق ۷.۶ میلیارد دلار، پاکستان ۱.۶ میلیارد دلار و فدراسیون روسیه ۱.۵ میلیارد دلار بوده است.

۲۰ میلیارد دلار صادرات و ۱۳ میلیارد دلار واردات

رئیس کل گمرک ایران در رابطه با حجم و ارزش صادرات و واردات تجاری با همسایگان گفت: از مجموع مبادلات تجاری بدون نفت ایران با کشورهای همسایه در ۷ ماهه سال جاری، ۵۱.۱ میلیون تن به ارزش ۲۰.۲ میلیارد دلار سهم  صادرات  به کشورهای همسایه و ۱۳.۴ میلیون تن به ارزش ۲۰.۹ میلیارد دلار به واردات از مبدا این کشورها اختصاص یافته است.

 مقاصد صادراتی کشور

رضوانی فر در خصوص عمده مقاصد صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه، اظهارداشت: «عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان و پاکستان» پنج کشور عمده مقاصد صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه بوده اند. همچنین امارات، ترکیه، فدراسیون روسیه، عمان و پاکستان ۵ کشور عمده مبدأ واردات در بین کشورهای همسایه را در هفت ماه سال جاری به خود اختصاص دادند.

کشورهای مبدأ واردات کدام اند؟

وی در پایان به همسایگانی که مبدأ واردات به کشور هستند اشاره کرد و گفت: «امارات متحده عربی، ترکیه، فدراسیون روسیه، عمان و پاکستان»، پنج کشور عمده مبدأ واردات در بین کشورهای همسایه را در هفت ماهه نخست امسال به خود اختصاص دادند.

میزان مبادلات تجاری با کشورهای عضور سازمان همکاری اسلامی چه قدر است؟

براساس آمارهای گمرک ایران، در هفت ماهه سال جاری، ۵۰.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار به کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱۵ درصد و از حیث ارزش ۲۲ افزایش نشان می دهد.

همچنین، میزان واردات ایران در هفت ماهه نخست امسال از کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، ۱۲.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، به لحاظ وزنی ۱۴ درصد و از حیث ارزش ۲۱ درصد رشد نشان می دهد.

بنابراین در مجموع مبادلات تجاری ایران با کشورهای فوق الذکر در هفت ماهه سال جاری، ۶۳ میلیون تن و به ارزش ۴۰.۷ میلیارد دلار بوده است.

گفتنی است؛ سازمان همکاری اسلامی OIC ، سازمانی بین المللی با عضویت ۵۷ کشور مسلمان است که در سپتامبر ۱۹۶۹ در مراکس تاسیس شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.