بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

برآورد هزینه خانوار در ۲۴ بانک اطلاعاتی: ثبت‌نام یارانه نقدی آغاز شد

برآورد هزینه خانوار در ۲۴ بانک اطلاعاتی: ثبت‌نام یارانه نقدی آغاز شد

تین نیوز | با وجود اینکه ثبت‌نام برای دریافت یارانه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها آغاز شده اما هنوز بسیاری از مردم ابهام دارند که آیا فقط درآمد سرپرست خانوار یا درآمد همه اعضای خانوار اعلام شود و اینکه داشتن زمین یا مسکن به عنوان دارایی ملاک نیازمند یا غیرنیازمند بودن قرار دارد یا نه؟ که مسوولان سازمان هدفمندی تا حدودی به این ابهامات پاسخ دادند.

براساس اعلام دولت، ثبت‌نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه نقدی از امروز 20 فروردین‌ماه آغاز می‌شود و طبق قانون مصوب مجلس تنها متقاضیانی که نیازمند تلقی شوند همچنان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.
سایت سازمان هدفمندی به آدرس www.refahi.ir تنها محیطی است که به امر نام‌نویسی مردم اختصاص یافته و هیچ‌یک از مراحل ثبت‌نام نیازی به حضور در مراکز دولتی یا پر کردن فرم چاپی ندارد.

البته به منظور اطمینان از نام‌نویسی تمام متقاضیان در شهرها و روستاهایی که امکان دسترسی به اینترنت محدود است برخی از دفاتر بهزیستی، کمیته امداد و اداره پلیس از افرادی که دسترسی به سامانه رفاهی نداشته‌اند، اطلاعات مربوط به خانوار را دریافت می‌کنند اما کسانی که قصد ثبت‌نام از طریق فضای مجازی را دارند باید از سه مرحله گذر کنند.

پاسخ به ابهامات در ثبت‌نام
در مرحله نخست سرپرست خانوار موظف است با مطالعه شش بند قانونی آنها را تایید کند.

در بخش دوم این فرم سرپرست خانوار باید در ابتدا شماره ملی کامل خود را بدون هیچ‌گونه خط تیره و یا علامتی درج کند. همچنین این فرم شماره حسابی که تاکنون در سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها به حساب سرپرست خانوار ثبت شده و یارانه نقدی تا این ماه به آن حساب واریز می‌شده درج می‌شود.

در بخش سوم این فرم نیز سرپرست خانوار باید تعداد افراد تحت تکفل خود را ثبت کند، در این بخش نیز با توجه به برنامه‌ای که روی سایت وجود دارد سرپرست خانوار نمی‌تواند بیش از تعداد اعضای خانواده خود را در این لیست جای دهد.در پایان این مرحله با پر کردن کد پنج رقمی امنیتی و تایید آن صفحه سوم که مهم‌ترین بخش ثبت‌نام به حساب می‌آید باز خواهد شد.

در این بخش ابتدا سرپرست خانواده نام و شماره ملی خود را در بخش بالایی صفحه خواهد دید و در روبه‌رو نیز در رابطه با وضعیت تملک واحد مسکونی پرسیده شده است که در صورت تملک جواب بلی خواهد بود و در غیر این صورت باید آیکون خیر پر شود.

برای دیگر اعضای خانواده نیز با ثبت شماره ملی باید بار دیگر نسبت به تملک واحد مسکونی پاسخ داده شود.
در زیر این اطلاعات نکته بسیار مهمی درج شده که بار دیگر تایید می‌کند منظور از درآمد ماهانه اعضای خانوار درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم، دریافت اجاره، سود سهام و سپرده بانکی، عایدی از مستغلات،‌ حقوق ماهانه، سطح درآمدی خانوار باید با دارایی‌ها همخوانی داشته باشد پس از تایید این نکته سوال اصلی درباره میزان درآمد خانوارهای ایرانی در پنج سطح وجود دارد که سرپرست خانوار با توجه به نکات ثبت شده تا این بند، یکی از پنج گزینه کمتر از 600 هزار تومان، از 600 هزار تا یک میلیون تومان، از یک میلیون تا دو میلیون تومان، از دو میلیون تا دو میلیون و 500 هزار تومان و گزینه پنجم بیشتر از دو میلیون و 500 هزار تومان را تایید می‌کند.

و در بند پایانی سرپرست باید نوع خانوار خود را از سه گزینه شهری، روستایی و عشایر اعلام کرده و سپس استان و شهرستان محل زندگی خود را به صورت دقیق مشخص کند.

در پایان نیز باید کدپستی محل زندگی، شماره تلفن ثابت به همراه کد شهرستان و همچنین شماره از تلفن همراه خود یادداشت کند، در این بند یادداشت دقیق شماره تلفن همراه بسیار مهم است زیرا پس از تایید نهایی ثبت‌نام در سایت تنها علامت تایید شدن پیامکی خواهد بود که از طریق سامانه به شماره سرپرست خانوار ارسال شده و یک کد چهار رقمی پیگیری به سرپرست داده می‌شود.

در اینجا نیز نکته بسیار مهم آن است که سرپرست خانوار کد چهار رقمی وارد شده در پیامک را حفظ کرده و تا پایان مراحل هدفمندی‌ یارانه‌ها آن را نگه دارد. پس از آن سرپرست با تایید تمام بندها و گزینه‌های فوق دکمه تایید نهایی را فشار می‌دهد و به این ترتیب مرحله ثبت‌نام رسما تمام خواهد شد.

ارجاع اعتراضات به کمیسیون ماده«10»
در همین حال مدیر دفتر امور بانک سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با اعلام اینکه کمیسیون ماده«10» اعتراضات در اجرای فاز دوم هدفمندی را بررسی و رای صادر می‌کند، میزان اضافه‌کاری افراد در اعلام میانگین درآمد در فرم‌ها را ملاک ندانست و گفت: استناد ما برای صحت اطلاعات 24 بانک اطلاعاتی است.

نرگس نجفی در مورد روند آغاز ثبت‌نام هدفمندی یارانه‌ها گفت: برای افرادی که به هر علتی به اینترنت دسترسی ندارند، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، به طوری که این عده از سرپرستان خانوارها می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر فناوری ارتباطات و اطلاعات روستایی و دفاتر پست‌بانک مراجعه کنند.

مدیر دفتر امور بانک سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها افزود: همچنین افرادی که تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی هستند، می‌توانند با کارت ملی به واحدهای این دو نهاد در شهرستان‌ها مراجعه کنند تا فرآیند ثبت‌نام آنها انجام شود اما استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در این مرحله وظایفی برای ثبت‌نام ندارند و فقط بر عملکرد دیگر بخش‌های مسوول نظارت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه شهروندان در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اگر اعتراضی داشته باشند، می‌توانند برای تجدیدنظر، اعتراض خود را ثبت کنند، اظهار داشت: این اعتراض در کمیسیون ماده «10» بررسی و براساس مدارک مثبته، رای داده می‌شود. به علت مسایل اجتماعی که وجود دارد کمیسیون ماده «10» در نظر گرفته شده که کارش رسیدگی به اعتراض‌ها است.

نجفی درباره اینکه سازمان چقدر دقت دارد تا دهک‌های درآمدی بالا یارانه نگیرند، گفت: استناد ما به 24 بانک اطلاعاتی است تا حداقل خطا را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در فرم‌های نام‌نویسی یارانه نقدی هیچ اطلاعات هزینه‌ای از مردم خواسته نشده، اظهار کرد: میزان هزینه خانوارهای ایرانی تا حد زیادی در دسترس است. در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها 24 پایگاه اطلاعاتی وجود دارد که وضعیت هزینه‌ای مردم در آنها تا حد زیادی ثبت شده است.

مدیر دفتر امور بانک سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره اضافه‌کاری هم گفت: به دلیل اینکه میانگین درآمد مدنظر است، میزان اضافه‌کاری خیلی اهمیت ندارد و تلاش می‌شود با نهایت دقت انجام دهیم.

وی اظهار داشت: دولت تلاش می‌کند که کمترین آسیب متوجه مردم و اقتصاد شود و در اسفندماه هم از منابع درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها 1800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شد تا صرف بهبود خدمات درمانی شود.وی تاکید کرد: ارتقای خدمات درمانی و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمانی در برنامه است و مردم حتما اثر آن را خواهند دید.

ورودی درآمد به خانوار تنها ملاک است
نجفی درباره وضعیت خانوار‌هایی که درصد بالایی از درآمد‌های خود را به هزینه‌های جاری و اقساط اختصاص می‌دهند نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها اطلاعاتی که از مردم خواسته شده ورودی درآمد به خانوار است. دولت هیچ‌گونه سقف درآمدی در نظر نگرفته و در رابطه با هزینه‌ها نیز ورود نکرده است.

قانون اجازه راستی‌آزمایی اطلاعات را به دولت داده است
اکبر ایزدی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز ضمن درخواست از مردم برای ارایه اطلاعات درست در فرآیند ثبت‌نام گفت: با این وجود بانک‌های اطلاعاتی ما برای راستی آزمایی اطلاعات کامل است و در عین حال، قانون به ما اجازه داده است و برای کسانی که اطلاعات نادرست بدهند تا سه برابر یارانه دریافتی، جریمه پیش‌بینی کرده است.

وی با اشاره به آغاز فرآیند خوداظهاری برای یارانه نقدی از امروز بیستم فروردین‌ماه گفت: براساس قانون، پرداخت یارانه نقدی در دوره جدید منوط به ثبت‌نام است و اگر فردی به یارانه احساس نیاز نمی‌کند و متقاضی نمی‌شود، ثبت‌نام نکردن وی به منزله انصراف از دریافت یارانه نقدی است.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه دریافت یارانه نقدی در دوره جدید منوط به ثبت‌نام است و در مدت 10 روز سرپرستان خانوارهای متقاضی باید براساس اولین رقم سمت راست شماره کارت ملی به سامانه مراجعه و ثبت‌نام کنند، افزود: هموطنان متقاضی که اولین رقم سمت راست شماره کارت ملی آنها صفر است، امروز باید مراجعه کنند و کسانی که اولین رقم سمت راست شماره کارت ملی آنها یک است روز بیست و یکم ثبت‌نام می‌کنند و تا روز بیست و نهم با رقم 9 کامل می‌شود.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: با سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم اما در فرمی که برای این مرحله طراحی شده است پنج سقف درآمدی را مشخص کردیم که شامل سقف درآمدی ماهانه کمتر از 600 هزار تومان، 600 هزار تا یک میلیون تومان، یک میلیون تا دو میلیون تومان، دو میلیون تا 5/2 میلیون تومان و بالاتر از 5/2 میلیون تومان که همه اینها مشخص است و لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منابع حاصل از انصراف از دریافت یارانه نقدی به سمت و سویی می‌رود که در زندگی مردم اثرگذار است، افزود: در پایان سال گذشته یک‌هزار و 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت دادیم تا صرف ارتقای نظام بهداشت شود و امسال هم 750 میلیارد تومان به سازمان سلامت ایران دادیم تا افرادی که پوشش بیمه‌ای ندارند زیرپوشش بیمه قرار گیرند.

ایزدی اضافه کرد: به مردم اطمینان داریم و حتما اطلاعات درست را درج می‌کنند اما بانک‌های اطلاعاتی ما کامل است و اگر نیاز باشد می‌توانیم راستی‌آزمایی کنیم زیرا قانون به ما اجازه داده است و برای کسانی که اطلاعات نادرست بدهند تا سه برابر یارانه دریافتی، جریمه پیش‌بینی
 کرده است.   

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.