◄ ضرورت پژوهش در خصوص بازارسازی در حوزه حمل و نقل و لجستیک
تین نیوز | بهروز فتحی*: در وضعیت موجود تجارت که از یک سو پدیده جهانی شدن با پیشرفت های روزافزون تکنولوژیک همچون سیلی خروشان، مرزهای اقتصادی کشورها را در می نوردد و امکان ترویج و گسترش بازارشان را برای عرضه کنندگان جهانی بسیار سهل و آسان می نماید، و از سوی دیگر مکتب های اقتصادی مبتنی بر اقتدار و حاکمیت دولت ها همچون نئومرکانتالسیم نیز مطرح هستند که سعی دارند با ابزارهای گوناگون از جمله شرکت های چند ملیتی بزرگ وابسته روی بازارهای جهانی تسلط و کنترل داشته باشند و منافع ملی خود را تامین نمایند، نیاز به نگرشی جهانی و مبتنی بر تحلیل کلان – خرد است که بتواند رهنمودهای لازم برای گسترش بازارهای منطقه ای و ملی کشور را ارایه داده و در سطح و اشل جهانی مطرح نماید.
چنین نگرشی به اقتصاد کشور کمک می کند که مبتنی بر مزیت های منحصر بفرد ملی در حوزه ی بازارهای هدف از یک سو و شناخت جریان های جهانی کالا، سرمایه، توریست و اطلاعات از سوی دیگر، اقدام به جذب سهم از بازارهای مورد نظر نماید. به طور مثال مزیت منحصر بفرد کشور از نظر قرار گرفتن در چهارراه جهانی و ترانزیت کالا می تواند فرصت های قابل توجهی را در امر بازارسازی برای کشور در حوزه حمل و نقل و لجستیک ایجاد نماید.
با توجه به خلا دیدگاه های چند سونگر در اقتصاد کشور، باید اقدام به ارایه یک دیدگاه کلان در سطح جهانی – ملی از اقتصاد (حمل و نقل و لجستیک) از یک سو و دیدگاه خرد از نظر فعالیت های خاص مدیریت بازار بویژه موضوع بازارسازی از سوی دیگر ارایه داد. این بدان مفهوم است که اگر کشور بخواهد در سطح کلان سهم بازار در حوزه مورد نظر از جریانات جهانی کالا را جذب کند باید در سطح خرد به اقداماتی از جمله توسعه خدمات بانکی و بیمه جهت پوشش زنجیره کالا دست بزند.
این خود رویکردی است که بسط آن روی بازار کار موسسات حقوقی، بانک ها و ..... تاثیر گذاشته و منجر به تسریع مطالعه خرد برای تطبیق با شرایط با نگرش زنجیره کالا می گردد. از سوی دیگر اگر به این اقدامات دست می زند لازم است چارچوب ها، حقوق بین الملل و استانداردهای جهانی که در مطالعات کلان در حوزه بازارسازی بدست آورده، مدنظر قرار دهد.
برای ورود به این حوزه لازم است که حلقه های نقش آفرین در این جریانات را شناخته و برای ایفای نقش مناسب و متناسب با نقشه کار، آماده سازی نمود. یکی از مهمترین این موارد موضوع جذب سهم از بازارهای جهانی یا به عبارت دیگر بازارسازی است. در خصوص اهمیت بازارسازی، صاحب نظران اعتقاد دارند که این مهم حتی مقدم بر بازاریابی است لذا انجام مطالعه و تحقیق در این حوزه بسیار اهمیت دارد.
منطبق با نوع نگاه خرد – کلان که اشاره شد، مطالعه در حوزه بازارسازی نیز با دو هدف باید صورت بگیرد: جنبه مطالعه خرد که به موضوع اتکا فعالیت بازارسازی به یک بستر و زیر ساخت دانش یکپارچه مبتنی بر کالا و خدمات مربوط است و جنبه مطالعه کلان بر روی موضوع اقتصاد حمل و نقل و لجستیک به عنوان حوزه توسعه فعالیت های بازار سازی ملی – جهانی برای کشور تمرکز دارد.
بازیگران و نقش آفرینان این حوزه شامل تولید کننده، مصرف کننده، بانک ها، شرکت های بیمه، سازمان های دولتی، کارگزاران حمل و نقل، خدمات لجستیک و مشاوران تخصصی شاخه های کالاها و .... همگی جزیی از یک واحد هستند. این یکپارچگی و وحدت بدان معناست که هرگونه تلاش و اقدامی که در این حوزه های انجام می شود زبان و درک مشترکی را در بین تمامی بازیگران موردنظر ایجاد کند.
در این خصوص پیشنهاد می شود سازمان هایی همچون سازمان بنادر و دریانوردی، راه آهن، راهداری و یا شرکت های مختلف نقش آفرین در حوزه حمل و نقل دریایی و ریل، نهادهایی مانند فدراسیون حمل و نقل و لجستیک بندری در خصوص موضوع بازارسازی که بر مبنای امکان سنجی و افزودن دانش و آگاهی ها نسبت به بازارهای جدید و یا جنبه های پنهان بازار موجود و ترسیم نگاهی جدید به کسب و کارهای موجود است، به انجام تحقیقات مختلف و متنوعی از نظر مهندسی فرآیندها، R&D، تحقیقات بازاریابی، بانکداری، بیمه، لجستیک و ... بپردازند.
مدتی است در این حوزه تحقیقاتی در حال انجام است که با همراهی این مجموعه ها می تواند به راهکارهای ملموس و اجرایی نزدیک تر شود.
* کارشناس لجستیک