بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ هشدار قرمز به کفیل ریاست جمهوری ؛ خطر تعطیلی صنایع ریلی و سونامی بیکاری

شرایط وخیم کارخانجات صنایع واگن سازی، لکوموتیوسازی و سایر صنایع ریلی موجب شده است که تشکل صنفی این بخش با ارسال نامه سرگشاده به مخبر کفیل ریاست جمهوری، خواستار اقدامات عاجل برای نجات این صنایع از تعطیلی شوند.

هشدار قرمز به کفیل ریاست جمهوری ؛ خطر تعطیلی صنایع ریلی و سونامی بیکاری
تین نیوز

شرایط وخیم کارخانجات صنایع واگن سازی، لکوموتیوسازی و سایر صنایع ریلی موجب شده است که تشکل صنفی این بخش با ارسال نامه سرگشاده به مخبر کفیل ریاست جمهوری، خواستار اقدامات عاجل برای نجات این صنایع از تعطیلی شوند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، انجمن صنایع ریلی پیش از این نیز از وضعیت نامطلوب تولیدکنندگان این بخش خبر داده بود اما با تداوم بی توجهی مسئولان مربوطه، با ارسال نامه سرگشاده ، دست استمداد به سوی کفیل ریاست جمهوری دراز کرده است.

بر اساس این نامه که به امضای رحمت الله پوربابایی دبیر انجمن رسیده ، چنانچه دولت اقدامات عاجلی برای حمایت از صنایع این بخش انجام ندهد تا حدود 3 ماه دیگر شاهد تعطیلی بخش گسترده ای از کارخانجات صنایع ریلی و بیکاری هزاران شاغل در این کارخانجات خواهیم بود.

در این نامه آمده است؛ صنعت حمل و نقل ریلی از شاخص های توسعه در کشورهاست و با این که از جمله فعالیت های زیر بنایی رشد اقتصادی و لازمه تحول در جامعه محسوب می‌شود اما متاسفانه از بی‌توجهی مزمن در عمل به قوانین موضوعه‌ی موجود در رنج است. انجمن صنایع ریلی ایران به نمایندگی از سوی اعضای محترم، فعالان صنعت حمل و نقل ریلی کشور و مدیران شرکت‌های تولیدی لکوموتیو، واگن های باری و مسافری و قطعات واگن های باری به استحضار می رساند که علی رغم سرمایه گذاری عظیم و ایجاد زیر ساخت‌های تولیدی لازم مطابق با استانداردهای بین المللی و تلاش در راستای استفاده از دانش روز دنیا با بهره مندی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از 14000نفر از نیروهای متخصص و مجرب، به دلیل فقدان سفارش از سوی شرکت های حمل و نقل ریلی نیمه تعطیل، در صورتی که اقدامی هوشمندانه و راه‌کاری عملی اندیشیده نشود حداکثر تا 6 ماهه اول سال 1403 بخش عمده ای از این شرکت‌ ها بطور کامل تعطیل خواهند شد.

 با بررسی‌های انجام شده این عدم ثبت سفارش تولید و درخواست خرید واگن از طرف شرکت های بهره‌بردار و فعال حمل و نقل ریلی (مسافری و باری) دلایل گوناگونی دارد که اختصاراً به اهم دلایل این رویگردانی اشاره می‌شود.

 

1)        تسهیلات مرتبط با ماده 12 پیش‌بینی شده در قانون رفع موانع تولید برای شرکت‌های سرمایه‌گذار در صنعت ریلی پرداخت نمی‌شود.

2)        نرخ بالای سود بانکی، درعمل توجیه برای سرمایه گذاری در این صنعت را مختل و غیراقتصادی کرده و فقدان وام های ترجیحی (تبصره18 و وجوه اداره شده) نیز مزید بر علت شده است.

3)        محاسبات اولیه برای سرمایه گذاری خرید واگن بر مبنای سیر70کیلومتر باردار و70کیلومتر خالی سنجیده شده است، این در حالی است که هم اکنون این روند به حدود 3کیلومتر بر ساعت رسیده است که اختلاف فاحش بوجود آمده و به هیچ وجه برای سرمایه گذار و ذینفع توجیه اقتصادی نداشته و باعث شده تا درآمد این صنعت به شدت کاهش یابد.

4)        بیشتر واگن‌های مسافری در سیر، عمری بالای 30سال دارند و بیش از 7000واگن باری فرسوده و حادثه ساز با متوسط عمر بالای 55سال با کاهش ایمنی و راندمان موجب تخریب زیرساخت‌ها شده که ضرورت جایگزینی و نوسازی آن‌ها اجتناب ناپذیر است.

5)        با این‌که نوسازی لکوموتیو در ناوگان‌حمل‌ونقل ریلی از مهم‌ترین شاخص‌های فنی‌ست، حدود 40% لکوموتیوهای موجود در راه‌آهن از سیر خارج شده‌اند.

گفتنی است عمر صنعتی تعریف شده و استاندارد برای این وسایل و تجهیزات ریلی حداکثر 30سال است. بنابراین باتوجه به یادآوری موارد بالا، خواهشمندیم در راستای راهبرد ترسیمی مقام معظم رهبری برای سال جاری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، سیاست‌های دولت مردمی، ضرورت ارتقای شاخص های توسعه کشور، رونق تولید، پیش گیری از بیکاری خیل عظیم شاغلان این صنعت و تعطیلی واحدهای تولیدی، دستور فرمایید ضمن تشکیل جلسه اضطراری با حضور فعالان صنعت ریلی در جهت عملیاتی نمودن ماده12 قانون رفع موانع تولید و اعطای تسهیلات کم بهره به شرکت های تولیدی و بهره برداران این صنعت، نسبت به سفارش تولید واگن باری و مسافری توسط وزارتخانه های محترم راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت با قید فوریت اقدامات لازم معمول گردد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    اگر چه ساعتي سه كيلومتر با روزي هفتاد كيلومتر فرقي نميكند ولي سوال اينست اگر همين تعداد واگن باري موجود راه نميروند سرمايه گذاري براي تعداد بيشتر براي چه ؟ بهتر نيست براي همين تعداد واگن اول لكوموتيو تهيه شود بعد بفكر افزايش لكوموتيو بود . منابع محدود ماده دوازده بهتر است بسمت لكوموتيو هدايت شود يا واگن باري ؟ اگر عمر واگن هاي مسافري بالاست بهتر است به نوسازي ناوگان مسافري فكر شود و امكانات به آن سمت هدايت شود يا تسهيلات خرج واگن باري شود كه همين تعداد موجود هم سير مناسبي ندارند ؟ متوسط تعدادواگن باري به كيلومتراژ خط ؟ متوسط همين آمار براي واگن مسافري ؟ متوسط تعداد لكوموتيو به تعداد واگن و مقايسه آنها با متوسط هاي جهاني مشخص ميكند سرمايه گزاري خصوصي و حمايت دولتي بهتر است به كدام سمت هدايت شود .

    • ناشناس


      در واقع کسانی که در این چند سال اخیر باعث شدند سرمایه های گرانقیمت لوکوموتیو کشور از چرخه فعالیت خارج شوند و تناسب واگن و نیروی کشش از بین برود باید بابت این خیانت ها محاکمه شوند