◄ ریل نیازمند حمایت است
با توجه به قیمت واقعا برای ما نمیصرفد که برای خرید واگن مسافری نو 3میلیارد تومان هزینه بدهیم و بلیت آن را نهایتا به بهای 150هزار تومان آن هم در ایام پیک سفر بفروشیم. برای حل این مشکل لازم نیست که به مسافر با بالاتر بردن نرخ بلیتها فشار بیاوریم بلکه باید حمایتهای بیشتری از شبکه صورت بگیرد.
عضو انجمن شرکت های ریلی از عدم مقرون به صرفه بودن قیمت بلیت خبر داد.
محمد کریمی در گفت و گو با خبرنگار تیننیوز گفت: با توجه به قیمت واقعا برای ما نمیصرفد که برای خرید واگن مسافری نو 3میلیارد تومان هزینه بدهیم و بلیت آن را نهایتا به بهای 150هزار تومان آن هم در ایام پیک سفر بفروشیم. برای حل این مشکل لازم نیست که به مسافر با بالاتر بردن نرخ بلیتها فشار بیاوریم بلکه باید حمایتهای بیشتری از شبکه صورت بگیرد.
کریمی ادامه داد: قیمت 50واگن مسافری نو، با 600واگن باری نو برابری میکند. ضمن اینکه در قوانین مربوط به شبکه مسافری نیز گاهی برخوردهای سلیقهای اعمال میشود.
محمد کریمی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر روی واگنهایی که عمرشان کمتر از 25سال بود اقدامات نوسازی انجام شد و برای از رده خارج کردن واگنهای بالای 55 سال هم تلاشهای بسیاری صورت گرفت و اینکار نیز انجام شد اما به جرات میتوان گفت که اگر در حال حاضر در بخش مسافری حدود 2هزار واگن وجود داشته باشد، بیش از نیمی از آن مربوط به واگنهای دست دو یا عمر بالای 30 سال هستند.
کریمی بیان کرد: واگنهای بالای 45 سال هم بهسازی شدهاند. اما از طرفی به ما میگویند اگر میخواهیم بازار مسافری ریلی را پوشش بدهیم، میتوانیم در کنار واردات واگنهای دست دوم، یک واگن نو هم با آن وارد کنیم. حال آنکه بهتر است که برای حل مشکلات بخش مسافری عمر متوسط واگنها را از 25 به 20 سال کاهش دهیم تا بهعنوان مثال افتتاح قطارهای 5ستاره، با نوسازی همان واگنهای قدیمی صورت نگیرد.