سند همکاری دریانوردی ایمن در دریای خزر امضاء میشود
تیننیوز| دور جدید نشست بررسی پیشنویس «پروتکل همکاری در زمینه دریانوردی ایمن در دریای خزر» با حضور نمایندگان 5 کشور ساحلی در «عشقآباد» آغاز شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشقآباد، پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه ترکمنستان از آغاز دور جدید نشست بررسی پیشنویس «پروتکل همکاری در زمینه دریانوردی ایمن در دریای خزر» با حضور نمایندگان 5 کشور ساحلی در «عشقآباد» خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: پیشگیری از حوادث کشتیها، حفاظت از جان و سلامت خدمه و مسافران، حصول اطمینان از ایمنی وسایل نقلیه و محمولههای دریایی از مهمترین اهداف تدوین پیشنویش سند همکاری در زمینه دریانوردی ایمن در دریای خزر است.
بر اساس این گزارش، در این نشست 2 روزه که بدون حضور خبرنگاران در حال برگزار شدن است، نمایندگان و کارشناسان از 5 کشور ساحلی دریای خزر ابعاد مختلف سند مذکور از جمله موضوعات مربوط به رعایت تمامی الزامات، ضوابط و استانداردها در ساخت و تجهیزات کشتیها، آموزش نحوه کار آنها، آموزش خدمه متخصص، آموزش عملیات جستجو و نجات در دریا، کنترل بنادر، بررسی و رسیدگی به حوادث، جلوگیری از تأثیر منفی ناوبری خطرناک، از جمله کابلهای زیر آبی، خطوط لوله، سیستم عاملهای حفاری و ... مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.
دریای خزر، دریای مازندران یا دریای کاسپین، پهنهای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوریهای ترکمنستان و قزاقستان محدود میشود.
از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991، دریای خزر به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز اهمیت استراتژیک ویژهای یافته است.
دریای خزر دارای هزار و 200 کیلومتر طول و بین 220 تا 550 کیلومتر پهنا و 6 هزار و 500 کیلومتر محیط است که از این مقدار 657 کیلومتر ساحل متعلق به ایران است.
از این وسعت 1900 کیلومتر به قزاقستان، 820 کیلومتر به آذربایجان و 3220 کیلومتر باقیمانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد.
رژیم حقوقی دریای خزر بیش از 24 سال است که میان 5 کشور ساحلی دریا خزر در حال بررسی است و این پرونده با سابقه 24 سال هنوز هم باز است.
اولین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در سال 2001 میلادی در عشقآباد، دومین اجلاس در اکتبر سال 2007 میلادی در «تهران»، سومین اجلاس نیز در 2010 میلادی در «باکو» پایتخت آذربایجان و اجلاس چهارم سران خزر در سال 2014 میلادی در «آستاراخان» روسیه برگزار شد.
قرار است اجلاس آتی در شهر «آستانه» قزاقستان برگزار شود و برخی اسناد به امضاء سران و مقامات عالی رتبه 5 کشور ساحلی دریای خزر برسند.
در این اطلاعیه آمده است: پیشگیری از حوادث کشتیها، حفاظت از جان و سلامت خدمه و مسافران، حصول اطمینان از ایمنی وسایل نقلیه و محمولههای دریایی از مهمترین اهداف تدوین پیشنویش سند همکاری در زمینه دریانوردی ایمن در دریای خزر است.
بر اساس این گزارش، در این نشست 2 روزه که بدون حضور خبرنگاران در حال برگزار شدن است، نمایندگان و کارشناسان از 5 کشور ساحلی دریای خزر ابعاد مختلف سند مذکور از جمله موضوعات مربوط به رعایت تمامی الزامات، ضوابط و استانداردها در ساخت و تجهیزات کشتیها، آموزش نحوه کار آنها، آموزش خدمه متخصص، آموزش عملیات جستجو و نجات در دریا، کنترل بنادر، بررسی و رسیدگی به حوادث، جلوگیری از تأثیر منفی ناوبری خطرناک، از جمله کابلهای زیر آبی، خطوط لوله، سیستم عاملهای حفاری و ... مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.
دریای خزر، دریای مازندران یا دریای کاسپین، پهنهای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوریهای ترکمنستان و قزاقستان محدود میشود.
از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991، دریای خزر به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز اهمیت استراتژیک ویژهای یافته است.
دریای خزر دارای هزار و 200 کیلومتر طول و بین 220 تا 550 کیلومتر پهنا و 6 هزار و 500 کیلومتر محیط است که از این مقدار 657 کیلومتر ساحل متعلق به ایران است.
از این وسعت 1900 کیلومتر به قزاقستان، 820 کیلومتر به آذربایجان و 3220 کیلومتر باقیمانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد.
رژیم حقوقی دریای خزر بیش از 24 سال است که میان 5 کشور ساحلی دریا خزر در حال بررسی است و این پرونده با سابقه 24 سال هنوز هم باز است.
اولین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در سال 2001 میلادی در عشقآباد، دومین اجلاس در اکتبر سال 2007 میلادی در «تهران»، سومین اجلاس نیز در 2010 میلادی در «باکو» پایتخت آذربایجان و اجلاس چهارم سران خزر در سال 2014 میلادی در «آستاراخان» روسیه برگزار شد.
قرار است اجلاس آتی در شهر «آستانه» قزاقستان برگزار شود و برخی اسناد به امضاء سران و مقامات عالی رتبه 5 کشور ساحلی دریای خزر برسند.