بحران های امروز دامن گیر پیشرفت حمل و نقل دریایی
تغییراتی که در آینده نصیب حمل و نقل دریایی می شود در دهه بعد چهره این صنعت را تغییر می دهد اما بحران های سیاسی کنونی تمام اذهان را درگیر خود کرده است.
تغییراتی که در آینده نصیب حمل و نقل دریایی می شود در دهه بعد چهره این صنعت را تغییر می دهد اما بحران های سیاسی کنونی تمام اذهان را درگیر خود کرده است.
به گزارش گروه بین الملل مانا، امروزه تمامی دست اندرکاران حمل و نقل دریایی در محافل خود از تغییرات چه درزمینه اجتماعی، زیست محیطی و یا فن آوری اطلاعات صحبت می کنند که دستخوش این صنعت خواهد شد.
بر اساس این گزارش، تغییراتی که وارد این صنعت می شوند در محافلی نظیر کنفرانس Nor Shipping که به تازگی در نروژ برگزار شد و یا در گزارشات موسسه تحقیقاتی Danish Ship Finance مورد بحث و بررسی قرار گرفت به طوریکه ورود این تغییرات را ناگریز اعلام کرده اند.
اما به هرحال در این میان وقایعی نظیر منازعات قطر با همسایگان خود سخت ترین عوامل مداخله کننده هستند که مدیریت آنها کار دشواری به نظر می آید.
با ظهور و گسترش سریع تغییرات تکنولوژی که نه تنها شرکت های بزرگ با سرمایه های بالا را پدید آورده است، بلکه به خلق صنایع جدید منجر شده است که دست اندرکاران را به این فکر وا می دارد که نه تنها حمل و نقل دریایی بلکه تمامی تجارت هایی که در مقابل تغییر مقاومت نشان می دهند نیز سرانجام در دهه آینده در مقابل انقلاب های بوجود آمده سر خم می کنند.
این گزارش ادامه داد: بسیاری از آینده پژوهان وقوع تحولات را بدیهی پیش بینی می کنند اما تعداد قلیلی از آنها قادر به ارائه یک پیشنهاد جامع در خصوص جهت و نوع پیشروی در بحث هوشمندسازی و مواجهه با آن نیستند.
استاد دانشگاه استنفورد در یکی از پنل های همایش Nor-Shipping به حضار هشدار داد: با انقلابی در بحث انرژی در راه است، باید در انتظار خودروهای با باتری و انرژی های تجدید پذیر باشیم.
در همین رابطه سرمایه گذار معروف نروژی، Kristin Siem، بر معمای چگونگی مدیریت برای گذر از پل حقایق روزمره به دنیای بی پروای فردا تاکید کرد.
تیم موسسه تحقیقاتی Danish Ship Finance به سردمداری Cristopher Rex به نوبه خود راه حل آسانی را پیشنهاد نکردند اما دست اندرکاران را به ایجاد بحث های چالشی توصیه کردند چرا که ساختار و عملکرد و نحوه رشد مداوم 25 ساله حمل ونقل دریایی بر طبق این تحولات دگرگون خواهد شد.
آنها ادامه دادند: ترکیب مشتریان قدیمی و اصلی در جهان و تاثیر انقلاب صنعتی چهارم بر روند مصرف در مردمان در جهان سوم مدل های جدید رشد را پیش رو می گذارد.
تخمین اینکه چه مقدار از کالای مصرفی در غرب درسه دهه گذشته به بحث حمل و نقل دریایی مربوط می شود کار آسانی است. در حال حاضر مشاغل به کشورهای در حال توسعه سپرده شده اند و مصرف کننده غربی تنها تقاضا را هدایت می کند اما این بازارها در حال حاضر سن بالایی دارند و طی این روند آهنگ رشد تقاضا کند می شود.
در همین حال، پیشرفت های اقتصادی در میان کشورهای در حال توسعه از توجه کمتری برخوردار خواهند بود و از مرکزیت کمتری در حیطه تجارت بهره می برند که دلیل آن ارزش بالاتر خدمات از طریق تکنولوژی های الکترونیکی هستند.
این گزارش ادامه داد: جهانی سازی در سال های گذشته با تبعات سیاسی روبرو بوده است و هم اکنون شرکت های غول غربی به محلی سازی روی آورده اند. بسیاری از کارخانه های بزرگ آمریکایی در این راستا در صدد بازگشت به کشور مبدا خود هستند.
در این حال سوال اصلی این است که آیا مدل تجارت های جدید نظیر Amazon, uber و Airbnb همانطور که تجارت های محافظه کارانه و سنتی را تحت تاثیر قرار دادند، بر ساختار حمل و نقل دریایی تاثیر خواهند گذاشت؟
در خلال بحث پیرامون کنفرانس Nor-Shipping، کارشناسی از بانک DNB تاکید کرد: در آینده ارزش دارایی های یک شرکت با معیار مدیریت آن ارزیابی می شود و نه دارایی های فیزیکی در اختیار این شرکت. Kristin Holth ادامه داد: تنها در صورت بهره بردن از مدیریت با تفکر خلاق و ریسک پذیر، شرکت مورد نظر شانس موفقیت را به دست می آورد.
منبع:
سايت خبری مانا