◄اقدام فوری نوسازى صنعت هوایی با پیشرفتهترین ناوگان
تیننیوز| ايران هر چه سريعتر بايد به نوسازى صنعت هوايي با پيشرفتهترين ناوگان ممكن اقدام كند.
براى تنوير افكار عمومى مثالى مى زنم. تركيه ار لحاظ وسعت و جمعيت كوچكتر ولى كلا شبيه ايران است. يكى از شركتهاى هواپيمايي اين كشور تركيش ايرلاين است. اين شر كت در حال حاضر سالى ١ ميليارد دلار درامد و ١ ميليارد دلار سود خالص كسب مى كند. تعداد هواپيماهاى اين شركت ٣٣٣ فروند است و اخيرا ١٧٩ فروند جديد نيز سفارش داده است كه به زودى ناوگانش به بيش از ٥ فروند خواهد رسيد.
جالب است بدانیم که بزرگترین فرودگاه فعلی دنیا فرودگاه آتلانتا در ایالت جورجیای امریکاست که 100 میلیون مسافر ظرفیت دارد. ولی در آينده دو تا از بزرگترين فرودگاههاى جهان در دبى با ظرفيتهاى ١ و ١٢٥ ميليون مسافر در سال در دبی خواهند بود و بزرگترین فرودگاه استانبول با ظرفیت معادل 150 میلیون مسافر در سال خواهد بود. می دانيد چرا؟ چون مركز ثقل تجارت جهانى جايي است بين ژاپن، چين، هند و اروپا. يعني دقيقا خاورميانه و در خاورميانه ايران و در ايران جنوب تهران.
يعنى فرودگاه امام خميني مى توانست سالى ٢ ميليون مسافر ترانزيت جذب كند چون موقعيتش از استانبول و دبى براى پروازهاى شرقى-غربى بهتر است. اگر از هر مسافر فقط 100 دلار درآمد می داشتیم حدود 20 میلیارد دلار در سال پول نقد به کشور منتقل می شد. يعنى اگر تنها شركت هواپيمايى هما و يك فرودگاه كشور را تجهيز مى كرديم مى توانستيم از ترانزيت كالا و مسافر و تحويل سوخت درامدى قابل مقايسه با درامد نفت داشته باشيم.
چرا اصلا سراغ اين منبع بزرگ درآمدى نرفتيم؟ (١) رقابت داخلى بر ضد منافع ملى (٢) سپردن كار به شركتهاى فاسد و نابلد ايرانى (تنها به توالتهاى بزرگترين فرودگاه ام القراى جهان اسلام سرى بزنيد تا عمق فاجعه را دريابيد.) (٣) مشكلات فرهنگى-عقيدتى كه اگر ٢ ميليون مسافر از فرودگاه امام سربرهنه گذر كنند چه فاجعه ای رخ خواهد داد.