◄ تهدیدی به نام «فک پلمپ» کانتینرها برای ترانزیت ایران
زمانیان یزدی توسعه ترانزیت در ایران را مشروط به نگاه غیرامنیتی به مقوله ترانزیت دانست و با انتقاد از بازرسی فیزیکی کانتینرها در مبادی ورودی کشور، این موضوع را چالشی جدید خواند که ترانزیت را تهدید میکند.
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی از بازرسی فیزیکی کانتینرها در مبادی ورودی کشور انتقاد کرد و گفت: این عمل مغایر با آنچه که در قانون حملونقل و عبور کالای خارجی است؛ انجام میشود.
احمد زمانیان یزدی رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی در گفتوگو با خبرنگار تین نیوز، گفت: تشکیل چندین کریدور ترانزیتی در کشورهای منطقه که متأسفانه ایران هیچ سهمی در این کریدورها ندارد، زنگ خطر را برای جایگزینی مسیر ترانزیتی ایران به صدا درآورده است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین این کریدورها، کریدور شمال است که از مسیر کشورهای آسیای میانه ترکمنستان (از ترکمنباشی در دریای خزر) آذربایجان و گرجستان عبور و نهایتاً" کشورهای اروپائی را پوشش میدهد، گفت: این کریدور هماکنون فعالشده است و توسعه روزافزون آن میتواند برای وضعیت ترانزیت ایران مناسب نباشد.
به گفتهٔ زمانیان یزدی دولت باید هرچه سریعتر در راستای اعتباربخشی دوباره به مسیر ترانزیتی ایران که مسیری امن و کوتاه برای تجار کشورهای منطقه است گامهای جدی بردارد.
انتقاد از بازرسی فیزیکی کانتینرها در مبادی ورودی کشور
زمانیان یزدی توسعه ترانزیت در ایران را مشروط به نگاه غیرامنیتی به مقوله ترانزیت دانست و با انتقاد از بازرسی فیزیکی کانتینرها و فک پلمپ کانتینرها در مبادی ورودی کشور، این موضوع را چالشی جدید خواند که ترانزیت را تهدید میکند و دراینباره، گفت: اکنون صاحبان کالاهای خارجی از کنترل کانتینرهای وارده جهت عبور از کشور به شیوه بازگشائی و تفتیش کانتینرها ناراضی هستند ضمن اینکه این شیوه عمل گمرک در هیچ کشوری که عملیات ترانزیت در خاک آن کشور انجام میشود دیده نمیشود.
زمانیان یزدی با توضیح اینکه در ماده 9 قانون حملونقل و عبور کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران بهصراحت برعدم ارزیابی و تفتیش محتویات کانتینرهای پلمپ شده ترانزیتی اشارهشده است، گفت: متأسفانه مدت زیادی است شاهد فک پلمپ اولیه حجم زیادی از کانتینرهای ترانزیتی وارده به کشور جهت ارزیابی و تفتیش محتویات داخل کانتینرها هستیم که این عمل مغایر آنچه در قانون حملونقل و عبور کالای خارجی آمدهاست.
او همچنین از افزایش نهادهای نظارتی در امر ترانزیت گلایه کرد و گفت:در حال حاضر چندین سازمان و نهاد دولتی بر امر ترانزیت نظارت و دخالت مستقیم دارند با این حال هیچ هماهنگی و اتفاقنظری بین آنان در جهت تسهیل روند ترانزیت و اجرای قانون وجود ندارد و این ناهماهنگی و اعمال سلیقه آنان بر گران شدن هزینه حمل و طولانی شدن مدت ترانزیت اثر مستقیم گذاشته است.
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی تصریح کرد:با اینگونه نگاه و برخورد به موضوع ترانزیت شاهد روزی خواهیم بود که صاحبان کالا از انتخاب مسیر ترانزیت ایران برای حمل کالاهای خود صرفنظر و مسیرهای جایگزین را انتخاب نمایند.