بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

افزایش همکاری‌های ترانزیتی دو جانبه و صادرات برق دوشنبه به کابل

تین نیوز | وزیر اقتصاد افغانستان در دیدار با رئیس جمهوری تاجیکستان مسائل توسعه همکاری در بخش‌های مختلف و تسریع اجرای برخی از طرح‌های منطقه‌ای‌ را بررسی کردند.

عبدالهادی ارغندیوال که ریاست هیئت افغانی کمیسیون مشترک بین‌دولتی همکار‌ی‌های اقتصادی، تجاری، اجتماعی و فنی را بر عهده دارد، در دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان خواهان افزایش میزان صادرات برق این کشور به افغانستان شد.
 
طرفین، اجرای موثر طرح‌های منطقه‌ای به خصوص طرح بین‌المللی «کاسا-1000» به منظور فروش نیروی برق اضافی تاجیکستان و قرقیزستان به کشورهای آسیای جنوبی از جمله افغانستان و پاکستان‌ را از اقدامات مهم در جهت کاهش کمبود برق دانستند.
 
ساخت راه آهن تاجیکستان-افغانستان-ترکمنستان، افتتاح گذرگاه‌های جدید در مرز مشترک، ساخت لوله برای انتقال گاز از افغانستان به تاجیکستان و چند طرح دیگر منطقه‌ای‌، از دیگر موضوعات مورد بحث طرفین بود.
 
وزیر اقتصاد افغانستان و رئیس جمهوری تاجیکستان امضای توافقنامه سه‌‌جانبه میان «دوشنبه»، کابل و اسلام‌اباد را برای افزایش میزان حمل و نقل محموله‌های تجاری‌ لازم دانستند.
 
منابع رسانه‌ای، مسائل وابسته به بخش‌های مختلف همکاری‌ دوجانبه از جمله روابط اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، امنیت و مسائل فرهنگی را نیز از دیگر موضوعات مورد بحث این مقام دولت افغانستان با رئیس جمهوری تاجیکستان ذکر کرده‌اند.
 
به گفته این منابع، رحمان، توسعه همکاری با افغانستان را از مهمترین اولویت سیاست خارجی تاجیکستان دانسته است.
 
رئیس جمهوری تاجیکستان در بخش بررسی مسائل فرهنگی از جمله برگزاری جشن بین‌المللی نوروز سال 1393 در افغانستان و ششمین کنفرانس بین‌المللی کشورهای کمک‌کننده در کابل در بهار آینده را برای تحکیم فضای صلح و ثبات، رشد اقتصادی و اجتماعی این کشور مهم خواند.
 
بر اساس این گزارش، وزیر اقتصاد و رئیس هیئت افغانستان در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی به نوبه خود چشم‌انداز روابط در بخش آموزش و فرهنگ را نیز امیدوارکننده ذکر کردند.
 
این مقام دولت افغانستان، آموزش 234 دانشجوی افغان در دانشگاه‌های تاجیکستان و ماموریت بیش از 200 پزشک تاجیک در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های کشور را از دیگر اقدامات موثر در روابط دوجانبه دانسته اند.
 
به اعتقاد کارشناسان، سفر وزیر اقتصاد افغانستان به تاجیکستان به منظور تسلیم دعوتنامه رسمی حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به رحمان به منظور شرکت در مراسم تجلیل از نوروز که با حضور مقامات عالی‌رتبه کشورهای منطقه در کابل برگزار می‌شود، انجام گرفته‌ است.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.