جنگ قره باغ بر صنعت ترانزیت ایران چه تأثیری داشت؟
مدیرکل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی گفت: تصمیم گرفتیم تا در پی جنگ قره باغ، شراکتهای جدید چندجانبه در منطقه تعریف و کریدورهای قدیمی را تکمیل و وارد چرخه تجارت منطقه کنیم.
مدیرکل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی گفت: تصمیم گرفتیم تا در پی جنگ قره باغ، شراکتهای جدید چندجانبه در منطقه تعریف و کریدورهای قدیمی را تکمیل و وارد چرخه تجارت منطقه کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امین ترفع در خصوص نشست مشترک وزارت راه و شهرسازی با وزارت امورخارجه با موضوع بررسی تحولات قرهباغ بر وضعیت حمل و نقل و ترانزیت منطقه جهت بهرهگیری از فرصتهای ایجادشده برای کشور و اهداف آن نشست، گفت: فرصتهای ایجاد شده در کشور به ویژه در حوزههای حمل و نقلی و ترانزیتی و چگونگی استفاده از این فرصتها در نشست مشترک مورد بحث و تبادلنظر قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه تمامی دستگاههای تأثیرگذار از جمله بخشهای حمل و نقلی وزارت راه و وزارت امور خارجه و دفتر توسعه تجارت، موضوعات مرتبط را موشکافانه بررسی کردند، افزود: در این نشست، بر تکمیل و فعال کردن کریدور شمال-جنوب و کریدور خلیج فارس- دریایسیاه تاکید شد. این موارد از جمله مواردی هستند که در تحولات قرهباغ میتوان از آنها استفاده کرد.
ترفع توضیح داد: تصمیم این است که بتوانیم با اتخاذ سیاستهای هوشمندانه وزارت راه و شهرسازی، شراکتهای جدید چندجانبه را در منطقه تعریف و کریدورهایی که سابقه چندین ساله دارند را تکمیل کرده و آنها را وارد چرخه تجارت کنیم.
وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به ویژه در دو سال گذشته که موضوع دیپلماسی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی را تهیه کرده و نقشه آن را در دست تدوین دارد، آن پروژههای اولویتداری که جنبه ملی داشته و در عین حال کارکرد بینالمللی دارند و اتصال کشور را با کشورهای همسایه برقرار میکنند، در اولویت قرار داده است.
مدیرکل ترانزیت، تجاریسازی و تشکلهای وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پروژههای حمل و نقلی اولویت دار در سطوح مختلف مطرح و تأیید شده است تا در قالب بودجهای به جریان افتاده و تکمیل شود.
ترفع بر تعامل وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه در ترانزیت تاکید کرد و گفت: وزارت امور خارجه از جنبه سیاسی به وزارت راه و شهرسازی، کمک میکند تا بتواند شراکت و ائتلافهای چندجانبه حمل و نقلی را شکل داده و از این فرصت برای ارتقای کشور، استفاده کند.
گفتنی است، نهمین جلسه از سلسله نشستهای دیپلماسی حمل و نقل به منظور بررسی تأثیر تحولات قرهباغ بر وضعیت حمل و نقل بینالملل و ترانزیت منطقه جهت بهرهگیری از فرصتهای ایجاد شده برای کشور، ۱۷ دیماه با حضور مدیرکل دفتر تجاریسازی و تشکلهای وزارت راه و شهرسازی و نمایندگانی از وزارت امورخارجه، دفتر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران، دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ترانزیت و لجستیک و توافقنامههای سازمان بنادر و دریانوردی، بازرگانی خارجی و بینالملل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، برگزار شد.