◄ ایران کریدور امن برای حمل کالا به اروپاست
تمام شبکههای ریلی کشور در چند سال آینده به هم متصل شده و بهترین مسیر برای کشورهای چین و روسیه در جهت اتصال به مقاصد مختلف است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران میتواند کریدور امن چین برای حمل کالا به اروپا باشد، گفت: تمام شبکههای ریلی کشور در چند سال آینده به هم متصل شده و بهترین مسیر برای کشورهای چین و روسیه در جهت اتصال به مقاصد مختلف است.
به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندیزاده در دیدار با سفیر چین در ایران و هیات همراه که با حضور نمایندگانی از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه برگزار شد، مسیرهای ترانزیت کالاهای چین به کشورهای اروپایی را توضیح داد.
افندیزاده خاطرنشان کرد: کشور ایران هم در محور کریدورهای شمال به جنوب و هم در مسیر شرق به غرب میتواند نقش سازندهای را در فضای برد_ برد با سایر کشورها ایفا کند.
وی افزود: ما مطلعیم حجم زیادی کالا از طریق چین به کشورهای اروپایی صادر و به این کشور وارد میشود، بنابراین ایران میتواند محوری ایمن با ظرفیتهای مناسب جابهجایی کالا برای کشور چین باشد.
معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامههای ۲۵ساله میان ایران و چین میتوان از پتانسیل ایران برای ترانزیت استفاده کرد و در حوزه حمل و نقل، توسعه شبکههای ریلی و توسعه بنادر و حمل و نقل ترکیبی مدنظر است.
وی ادامه داد: محورهای ایران با همسایگان در مرز سرخس و اینچه برون است که هر دو به کشور ترکمنستان ختم میشود، بنابراین چین میتواند از طریق کشورهای مختلف از جمله ترکمنستان و ترکیه به اروپا متصل شود.
افندیزاده با اشاره به ظرفیتهای بالای بنادر ایران مثل آستارا، امیرآباد و انزلی برای سرمایهگذاری گفت: ایران به طور جدی به دنبال توسعه محور غرب به شرق است و کشور چین هم میتواند در جهت ارتقا و توسعه سیستمهای ریلی در بنادر شمالی مشارکت داشته باشد.
وی با بیان اینکه در بنادر جنوبی نیز آمادگی توسعه کریدور شمال به جنوب وجود دارد، افزود: در این کریدور ۳ محور ریلی تاثیر گذار برای ایران در آینده وجود دارد، مهمترین محور اتصال بندرعباس به سمت شرق و آستارا است که اگر قطعه رشت و آستارا با حدود ۱۶۰ کیلومتر به اتمام برسد، شبکه ریلی ایران از طریق بندرعباس به شمال روسیه وصل میشود.
افندیزاده محور دیگر را از سرخس به سمت بندرعباس دانست که در حال بهرهبرداری است و گفت: قطاری که از طریق مسکو وارد ایران شد از طریق سرخس به سمت بندرعباس و سپس به هند حرکت کرد و کالاهای هند نیز از طریق بندرعباس به روسیه رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه بندر چابهار بهعنوان یکی از پروژههای تاثیر گذار اشاره کرد و گفت: ایران به دنبال ایجاد سیستم ریلی از طریق چابهار به سمت زاهدان و از زاهدان به سمت سرخس است و اگر این محور ریلی بین چابهار تا سرخس در آینده تکمیل شود، قطعاً مسیر کریدور شمال_ جنوب از سمت شرق ایران کوتاهتر میشود و میتواند دولت چین را به سمت کشورهای آزاد جنوب و حوزه خلیجفارس متصل کند.
افندیزاده ادامه داد: بنادر ایران ظرفیت ایجاد مراکز لجستیک و تبدیلشدن به هاب منطقه را دارد و امروز فرصت مناسبی برای دو کشور بهمنظور توسعه روابط حملونقلی و ترانزیت ایجاد شده که باید از آن استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: تمام شبکههای ریلی کشور ایران در چند سال آینده به هم متصل شده و بهترین مسیر برای کشورهای چین و روسیه در جهت اتصال به مقاصد مختلف است.
افندیزاده افزود: ایران میتواند کریدوری ایمن با هزینه و زمان کم برای جابهجایی کالاهای چین باشد.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: ایران سال گذشته به ۱۱.۵ میلیون تن کالای ترانزیت دست یافت و هدف امسال دستیابی به ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیت است که طی سه ماهه اول امسال حدود ۴ میلیون تن کالای ترانزیت داشتیم.
وی با بیان اینکه موافقتنامههای زیادی با پاکستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و ترکیه در حال تنظیم است، افزود: کشورهای منطقه باید باهم هماهنگ شوند تا کالاهای ترانزیتی بیشتری بین کشورها جابهجا شود.
ایران بهترین مسیر اتصال کشورهای آسیایی به اروپا
افندی زاده ایران را بهترین مسیر اتصال به اروپا برای کشورهای آسیایی دانست و تاکید کرد: این امر تا چند سال آینده محقق خواهد شد.
البته که کشور ایران هم در محور کریدورهای شمال به جنوب و هم در مسیر شرق به غرب میتواند نقش سازندهای را در فضای برد_ برد با سایر کشورها ایفا کند.اما آیا وقتی سفر ریلی بین سرخس - بندر عباس و سرخس- رازی بیش از 15 روز طول بکشه باز هم مشتری رغبتی به سپردن بارش به راه آهن خواهد داشت؟ سنگ اندازی سایر ادارات دولتی مثل گمرک بماند.
چین چند سال هست که قطار به اروپا میفرسته ( سالی 12 هزار قطار قبل از جنگ اکراین) . چرا هیچ وقت مسیر ایران رو بر مسیر شمال دریای خزر( مسیر قزاقستان) ترجیح نداد؟
بیست سال هست که صحبت از کوریدور شمال جنوب هست. چرا روسیه و هند هیچ وقت مسیر ایران رو بر مسیر های دیگه ترجیح ندادند؟
اگر زمان عبور قطار در داخل کشور رو کاهش ندید این فرصت های ترانزیت ریلی هم از دستتون خواهند پرید. از من گفتن .