کریدور شمال-جنوب می تواند جایگزین امنی برای کانال سوئز شود
معاون نخست وزیر روسیه گفت که کریدور شمال-جنوب می تواند جایگزین امنی برای کانال سوئز شود.
معاون نخست وزیر روسیه گفت که کریدور شمال-جنوب می تواند جایگزین امنی برای کانال سوئز شود و انتظار می رود حجم محموله های روسیه از این مسیر تا سال 2030 دو برابر شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا از راشاتودی، آندری بلوسف، معاون نخست وزیر روسیه گفت که کریدور شمال-جنوب می تواند جایگزین امنی برای کانال سوئز شود و انتظار می رود حجم محموله های روسیه از این مسیر تا سال 2030 دو برابر شود.
وی در سخنرانی در مجمع اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد که کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب (INSTC) و سایر مسیرهای جایگزین به دلیل "تغییرهای جهانی بازارهای جهانی" به چین، آسیای جنوب شرقی و خلیج فارس اهمیت پیدا می کند.
به گفته معاون نخست وزیر، زیرساخت های حمل ونقل موجود که از لحاظ تاریخی بر محور « شرق-غرب» متمرکز بوده، مطابق با روندهای جهانی متوقف می شود، در حالی که مسیر شمال-جنوب ممکن است به رقیبی واقعی برای کانال سوئز تبدیل شود.
به گفته این مقام روسی، این مسیر در حال حاضر تنها شریان تجاری در اعماق دریا است که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند و چنین «تک قطبی» خطراتی را برای اقتصاد جهانی به همراه دارد.
INSTC یک سیستم حمل و نقل چندمنظوره به طول 7200 کیلومتر است که مسیرهای کشتی، ریلی و جاده ای را برای جابجایی محموله بین هند، ایران، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا به هم متصل می کند. کارشناسان می گویند این مسیر می تواند هزینه ها را تا حدود 50 درصد کاهش دهد و تا 20 روز در زمان سفر صرفه جویی کند.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: در تلاش برای ایجاد زنجیره های لجستیکی جدید و قابل اجرا کردن مسیر، روسیه پیشنهاد ایجاد یک اپراتور بین المللی برای کریدور شمال-جنوب به همراه ایران و آذربایجان را داده است.
ساخت INSTC در اوایل دهه 2000 آغاز شد، اما توسعه بیشتر آن با توجه به تحریم های غرب که روسیه را مجبور کرده است جریان تجاری خود را از اروپا به آسیا و خاورمیانه تغییر دهد، اهمیت جدیدی پیدا کرده است.
ایران و روسیه فقط با سرمایه گذاری روی دریای خزر می توانند این کریدور را تکمیل کنند !!