مزیت های ترانزیت بار عربستان و روسیه از مسیر ایران
یک کارشناس حوزه حمل ونقل با بیان اینکه عبور بار ترانزیتی بین عربستان و روسیه به صورت طبیعی برای ایران مزیت دارد، گفت: حسن ترانزیت کالا از ایران این است که صرف نظر از مسائل مالی، ساختارهای ما را در معرض قضاوت از بیرون قرار می دهد.
یک کارشناس حوزه حمل ونقل با بیان اینکه عبور بار ترانزیتی بین عربستان و روسیه به صورت طبیعی برای ایران مزیت دارد، گفت: حسن ترانزیت کالا از ایران این است که صرف نظر از مسائل مالی، ساختارهای ما را در معرض قضاوت از بیرون قرار می دهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عباس قربانعلی بیک با اشاره به عبور قطار روسیه، عربستان از خاک ایران و در پاسخ به اینکه ترانزیت کالا از این مسیر در چه شرایطی ادامه دار خواهد بود، بیان کرد: این موضوع هم به خود روسیه برمی گردد و هم به ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و شرایطی که ما برای آنها فراهم می کنیم، به ویژه از نظر زمان و هزینه حمل ونقل.
وی با بیان اینکه ادامه عبور این قطار به بخش خصوصی بستگی دارد، گفت: تصمیم سیاسی هم به بخش خصوصی کمک می کند، اما در نهایت باید منافع و خواسته های بخش خصوصی در این مساله تامین شود که مهم ترینش مساله زمان سیر و هزینه است؛ امنیت هم در این مسیر اهمیت زیادی دارد که البته از نظر امنیت در این مسیر ما وضعیت خوبی داریم.
این کارشناس حوزه حمل ونقل خاطرنشان کرد: از نظر کریدور شرقی دریای خزر و کریدور غربی در شرایط فعلی ارتباط خوبی با آذربایجان برقرار کرده ایم و در سفر وزیر راه به آذربایجان هم به نظر می رسد که نتایج مثبت بوده است و این حرکت می تواند کمک کند که فورواردر یا بخش خصوصی صاحب بار، به این مسیر بیشتر ترغیب شود.
قربانعلی بیک با بیان اینکه عبور بار ترانزیتی بین این دو کشور به صورت طبیعی برای ایران مزیت دارد، گفت: البته باید توجه کرد که مزیت درآمدی این مسیر برای ایران خیلی زیاد نیست، اما منافع دیگری دارد، از جمله بهبود ساختارهایی که ممکن است به صورت عادی کار را آهسته کند. وقتی ما با یک مشتری خارجی سروکار داریم، باعث می شود سازوکارهایی که در این مساله دخیل هستند، چه در شرکت راه آهن و چه ساختارهای نقاط مرزی، گمرک و بنادر، به طور طبیعی بهبود پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: این ساختارها پس از مدتی دچار فرسودگی و کندی می شوند، حسن ترانزیت کالا از ایران این است که صرف نظر از مسائل مالی، ساختارهای ما را در معرض قضاوت از بیرون قرار می دهد. ترانزیت این بار در صورتی که دو طرف مبدا و مقصد رضایت داشته باشند ادامه پیدا می کند و امیدواریم که ساختارهای داخلی ما در این خصوص اصلاح شود.