بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

اهمیت کریدور شمال - جنوب برای ایران؛ رایزنی ایران وارمنستان

تکمیل کریدور شمال - جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت ملی و بین المللی در کشور و استفاده از ظرفیت های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار و مطمئن برای ایران در دنیای امروز به محسوب می شود.

تین نیوز |

تکمیل کریدور شمال - جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت ملی و بین المللی در کشور و استفاده از ظرفیت های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار و مطمئن برای ایران در دنیای امروز به محسوب می شود.

امضای قرارداد احداث بخشی از کریدور شمال-جنوب در ارمنستان با پیمانکاران ایرانی

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به کشور ارمنستان

توافق ایران و ارمنستان برای احداث پل دوم مرزی

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، تکمیل کریدور شمال - جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت ملی و بین المللی در کشور و استفاده از ظرفیت های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار و مطمئن برای ایران در دنیای امروز به محسوب می شود. راهگذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می رود می تواند در بهره مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.

تکمیل این کریدور و بهره مندی از آن در کنار درآمدهای مختلفی که در کشور وجود دارد می تواند درآمد خوبی از ترانزیت را نصیب ایران کند که این موضوع مدنظر تصمیم گیران و تصمیم سازان است. بنابراین به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیای کشور این فرصت ها نباید از دست برود. سال های سال است که راجع به تکمیل کریدورها صحبت می شود. در مقطعی نیز کارهایی انجام شده ولی به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این دولت، تکمیل زنجیره کریدوری یکی از اولویت های اصلی ریاست جمهوری است و در عین حال، تکمیل کریدورهای شمال- جنوب کشور از مهم ترین اولویت های توسعه شبکه حمل و نقلی به شمار می رود.

البته نبود خط ریلی در مسیر رشت – آستارا یکی از حلقه های مفقوده کریدور شمال – جنوب محسوب می شود که دولت سیزدهم در تلاش برای راه اندازی آن در قراردادهایی با روسیه است. در عین حال که برای فعال سازی همه ظرفیت های کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، از طریق ایجاد ارتباط بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم.

برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند. بهره مندی ایران از کریدورها ازجمله کریدور شمال -جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت است.

 

این کریدور، می تواند دیپلماسی سیاسی اقتصادی ایران در قفقاز را بیش از پیش فعال و نقش آفرین کند. تکمیل کریدور شمال -جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بین المللی و استفاده از ظرفیت های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است. پیش بینی می شود با عملیاتی شدن این کریدور، ایران سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند که می تواند تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

ظرفیت ترانزیت کریدور شمال - جنوب، ۳۰ میلیون تن در سال است اما در حال حاضر ایران از دو میلیون تن این ظرفیت بهره می برد. در این صورت ایران نیاز به خام فروشی نخواهد داشت و از سوی دیگر توان صادراتش افزایش می یابد. از این کریدور سالانه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار محصولات هندی و چینی و آسیای شرقی به مقصد اروپا ترانزیت خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.