بازدید سایت : ۴۷۴۵۳

◄ بن بست حمل و نقلی و لجستکی ایران با بهره برداری از پنج اسکله بندر فاو کلید خورد / برای وضعیت ترانزیت ایران باید گریست

در حالی که پنج اسکله بندر بزرگ فاو در استان بصره تحویل داده شده و مورد بهره برداری شرکت کره ای قرار گرفته، کارشناسان ایرانی می گویند باید برای وضعیت ترانزیت ایران گریست.

بن بست حمل و نقلی و لجستکی ایران با بهره برداری از پنج اسکله بندر فاو کلید خورد / برای وضعیت ترانزیت ایران باید گریست
تین نیوز |

تنها چند روز پس از تحویل پنج اسکله بزرگ بندر فاو در عراق، کارشناسان ترانزیت از نگرانی های خود از قرار گرفتن ایران در بن بست حمل و نقلی و لجستیکی با اجرای این پروژه خبر دادند.

به گزارش تین نیوز، در حالی که در شبکه های اجتماعی بخش هایی از سخنرانی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مراسم تحویل پنج اسکله بندر بزرگ فاو در استان بصره و بهره برداری شرکت کره ای از این اسکله ها منتشر شده، کارشناسان ایرانی می گویند باید برای وضعیت ترانزیت ایران گریست.

به گفته کارشناسان، پروژه بندر فاو نه تنها رقیبی قدر برای برای کریدور شمال جنوب ایران است بلکه این  پروژه حمل و نقل و لجستیک ایران را در بن بست قرار می دهد.

کارشناسان معتقدند این موضوع که ایران چهار راه ترانزیت و پل شرق و غرب است و جایگاه ترانزیتی ایران حذف شدنی نیست،  تصور نادرستی است که صرفا به غفلت و خواب چند دهه ای کشورمان برای واگذار کردن و از دست دادن همه حوزه های اقتصادی که در آنها مزیت داشته، منجر شده و میدان را برای رقبا خالی کرده است.

به گفته کارشناسان، با توجه به وضعیت فعلی راه اندازی کریدورهای مختلف در اطراف ایران و حذف کشور مان از اغلب این کریدورها، بیش از این به انتظار نیروهای غیبی نباید نشست چرا که پرت افتادگی از دالان های حمل و نقل جهانی و ناترازی گاز و آب و بنزین را خدا نباید حل کند بلکه خود مسئولان کشور باید نسبت به حل آن اقدام نمایند.

به گزارش تین نیوز، بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه ها و کانال ایران تایم، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق  در مراسم تحویل پنج اسکله بندر بزرگ فاو گفته است: پروژه اهمیت استراتژیک بسیاری برای تجارت جهانی دارد و بارزترین حوضه آبی در جهان به شمار می رود که فعالیت های انرژی، تجارت، ارتباط و تبادل در همه نوع، در آن تمرکز دارد. این پروژه عراق را از یک کشور نیازمند به بنادر دیگران به کشوری کاملا مشرف به خلیج(فارس) تبدیل می کند.

السودانی تاکید کرد عراق همچنان یک پایه اساسی در اقتصاد جهان و یک بخش و گذرگاهی تاریخی از مهم ترین راه های تجارت جهانی است. جاده توسعه که از بندر بزرگ فاو آغاز می شود، اقتصادهای اکثر کشورهای منطقه را به یکدیگر مرتبط می سازد و گذرگاهی برای تحقق تکامل اقتصادی خواهد بود.

سایز ویدئو: 55.08M | مدت زمان: 00:02:34 | دانلود ویدئو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    ۲۵،سال قبل یک مطالعه انجام شده توسط بانک توسعه آسیایی ارائه شده در کنقرانس مانیل درمورد ترانزیت گفته بود :
    در کریدور شرق به غرب کریدورهای میانی باقطع دریای خزر کوتاه ترین مسبر ممکن را طی میکنند
    کریدور شمالی عبوری از خاک روسیه و وجتوبی عبوری از خاک ایران در درجه سوم وچهارم قرار دارند
    در کریدورهای شمالی جنوبی کریدور ایران فقط غرب افغانستان و جنوب ترکمنستان را پوشش میدهد
    وکمترین تقاضا مربوط به کریدور بر گزیده ایران ‌یعنی‌ بندر عباس -بافق- سرخس یا بندر عباس - به بنادر شمالی از جمله انزلی کاسپین وامیر آباد یا تقاط مرزی مانند رازی ویا بازرگان است.

  • ناشناس پاسخ

    پس فرانسه ، آلمان ، انگلیس و بقیه کشورهای اروپایی در تمام دهه های گذشته حسابی به خود لرزیدند چون بنادر و زیرساخت های کشورهای همسایه شان پیشرفت کرده و جلوی پیشرفت و توسعه این ها را گرفته ! کریدورهایشان را تهدید کرده ! فهم مسئله به این شکل ، ابتدایی ، تک بعدی و کوته بینانس ما به عراق قدرتمند که بتواند امنیت و یکپارچگی کشورش را حفظ کند نیاز داریم و الا هزار مشکل واقعی و بسیار بزرگ یقه ما را خواهد گرفت درواقع اروپا ، اروپا شد چون فرهنگ و دید به مسائل تغییر کرد اینجا در غرب آسیا ، جنگ و بدبختی و عقب افتادگی حرف اول را می زند چون فرهنگ و دید به مسائل ضعیف است شما فکر می کنید افغانستان ، عراق و ... پیشرفت نکنند از این وضع درنیان ما می توانیم پیشرفت کنیم ؟ ضمنا افغانستان هراسی ، عراق هراسی ، ایران هراسی و ... تله کهنه انگلیسیست اینجا ما را از موارد مختلف در آن کشورها می ترسانند آنجا در موارد مختلف ، از ما یک مسئله ترسناک درست می کنند در حالیکه هیچکدام از این موارد ، پایه حقیقی و علمی ندارد در همین مسئله آنقدر بار از سمت شرق آسیا ، چین و هند هست چند برابر بیشتر هم خواهد شد که کل کشورهای منطقه با هم سر سفره بشینن که مسیر صلح است و مسیر بسته شدن پای قدرت های فرامنطقه ایی اما همین فرمول های اشاره شده ، همین مزیت های درآمدن کل غرب آسیا از چاه عقب ماندگی را به جنگی بزرگ و خانمان سوز خواهد رساند شما فکر می کنید عراقی از این سفره محروم شود اجازه مثلا ساخت کریدور مدیترانه و بهره برداری به ما خواهد داد ؟ یا در شرق ما این همه مشکل داریم این همه اتباع در کشورمان داریم بخاطر آن وضعیت ۲ همسایه شرقیست آنجا هم دائما ما را می ترسانند که کریدور فلان را بزنند ما بیچاره می شویم ! یکسری متوجه نیستن که از قلب لندن صحبت می کنند و یکسری صحبت ها به نفع ما و کلیت منطقه نیست .