فعالترین مرزهای ترانزیتی کشور کدامند؟
تین نیوز | پارسال بیش از 12 میلیون تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد که پایانه مرزی پرویزخان فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا و بندر امام فعالترین مرز در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور بوده است.
محمد جواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی - اظهار کرد: در پی اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساختهای حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران طی 12 ماهه سال گذشته بالغ بر 11 میلیون و 590 هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 96 درصد از طریق جاده و 494 هزار تن معادل چهار درصد از طریق راهآهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جادهای 8 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: از مجموع کالاهای ترانزیت شده پنج میلیون و 297 هزار تن را مواد نفتی و 6 میلیون و 787 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل دادهاند که عمدهترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، لوازم خانگی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی گفت: در مدت زمان مذکور از میان مرزهای کشور پرویزخان با سه میلیون و 646 هزار تن معادل 30 درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود. پس از آن مرزهای بندرعباس، بازرگان و باشماق در ردههای بعدی قرار دارند.
وی اظهار کرد: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با چهار میلیون و 38 هزار تن معادل 33 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، لطفآباد، سرخس و باشماق در ردههای بعدی قرار دارند.
عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیونهای حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 533 هزار دستگاه تعداد سفر کامیونهای حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 302 هزار دستگاه معادل 57 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیتها از کشور حمل شده است.
وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساختها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حمل و نقل، اقدام سازمانهای مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهرهبرداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.
عطرچیان از رویکرد جدید و تلاش جدی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای جهت بهرهمندی از توانمندی بخش خصوصی و صاحبان شرکتهای حمل و نقل بینالمللی و تشکلهای صنفی مربوطه که در این زمینه نقشآفرینی بسیار مناسبی داشتهاند و از عوامل مؤثر در رشد ترانزیت است در جهت افزایش هرچه بیشتر سهم ترانزیت در منطقه خبر داد.
به گفته وی جمهوری اسلامی ایران میتواند قطب ترانزیت منطقه باشد لذا شناسایی ظرفیتهای منطقهای و برقراری روابط دیپلماسی بین کشورهای همسایه و منطقه آسیا در دستور کار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابلیتهای موجود و با مدیریت صحیح روند ترانزیت روز به روز رشد داشته و رونق بیابد.