◄ تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ آری یا خیر؟
اما تفکیک دو وزارتخانه نیز در ابتدای دوره دولت جدید، زمانی حدود سه سال را از دولت خواهد گرفت.
شهردار سابق تهران معتقد است: ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با مطالعه و کارشناسی صورت نگرفته بود و نوعی لجبازی در این ادغام نقش داشت و نزدیک به سه سال طول کشید تا ادغام دو وزارتخانه به تعادل رسید.
به گزارش تین نیوز، پیروز حناچی افرود: به طور کلی بعد از این ادغام وظایف حاکمیتی دولت در زمینه شهرسازی و تعادل منطقه ای به محاق رفت.
وی عنوان کرد: همچنین وزارتخانه جدید به خاطر تاثیر مسکن در سبد خانوار به وزارت راه و مسکن تبدیل شد و مطالعات استراتژیک بالادست متوقف شد.
او در جمع متخصصان تین نیوز تاکید کرد: در بخش طرح های ریلی و راه هم فقط آن بخش که در توان و وقت دولت است انجام می شود.
حناچی خاطرنشان کرد: اما تفکیک دو وزارتخانه نیز در ابتدای دوره دولت جدید، زمانی حدود سه سال را از دولت خواهد گرفت.
وی گفت: البته باید در نظر داشت ادغام این دو وزارتخانه فرصت های جدیدی راهم به وجود آورده است.
به گفته حناچی، هماهنگی برنامه های حمل و نقل شهری وبین شهری و هماهنگی سیاست های راه آهن شهری و بین شهری، استفاده ازظرفیت راه آهن در داخل شهرها (در همین مدت ایستگاه های جدید راه آهن به داخل شهرها ودر دل شهرها آمده و مطالعه برهمین اساس بوده) و ثبت جهانی راه آهن ایران نتیجه این هماهنگی بین دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری وراه آهن و میراث فرهنگی است.
شهردار سابق تهران افرود: یافتن کسی که به همه این تخصص های احاطه کامل داشته باشد تقریبا ممکن نیست ولی داشتن نگاه استراتژیک و راهبردی شناخت از قوانین و ظرفیت های دولت و بخش های زیربنایی آن و تعامل میان بخشی بین اجزای دیگر همکاردر دولت می تواند تاحدود زیادی موثر باشد.
وی ادامه داد: همانطور که در بخش های اقتصادی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سازمان برنامه باهماهنگی می توانند موثر عمل کنند بخش های زیربنایی دولت نیز مانند وزارت راه، حوزه عمرانی وزارت کشور، محیط زیست، وزارت جهاد و کشاورزی، وزارت نیرو و میراث می توانند در حوزه های کالبدی و فیزیکی دولت بسیار موثر باشند.
وزارت راه و شهرسازی "باید" تفکیک شود