◄ مقایسه نادرست ساختار وزارت راه و شهرسازی کشورهای توسعه یافته و ایران/ ژاپن را با ایران مقایسه نکنیم
کشورهای پیشرفته با مساحت کم و رشد جمعیت کمتر تراکم جمعیت بیشتر مانند: سوئیس، بلژیک، هلند، دانمارک و.. در اروپا و ژاپن در آسیا از نظر جابجایی جمعیت و توسعه زیربناها از جمله شهرسازی، مناطق مسکونی و راه های ارتباطی، تفاوت قابل توجهی با کشورهای در حال توسعه مانند ایران دارند.

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر روز یکشنبه 28 بهمن در صحن مجلس رد شد.
به گزارش تین نیوز، پس از این اتفاق، شماری از کارشناسان با تایید اقدام نمایندگان مجلس، از کشورهایی نام برده اند که در آنها وزارت راه و شهرسازی یکپارچه است.
آنان برای مثال به کشورهای ژاپن و کره جنوبی اشاره کرده اند که در آنها وزارت راه و مسکن به صورت یکپارچه هستند.
در پاسخ به این دیدگاه محمد اسمعیل علیخانی مهندس راه و ساختمان در خصوص مقایسه ساختار وزارت خانه های کشورهایی مانند ژاپن با ایران گفت: ژاپن با مساحتی کمتر از یک چهارم ایران( حدود 378 هزار کیلومتر مربع) و جمعیتی بیش از 1.5 برابر ایران ( بیش از 126 میلیون نفر) و تراکم بیش از ده برابر ایران از جمله کشورهای با مسایل حل شده است.
وی افزود: لازم به توضیح است که کشورهای پیشرفته با مساحت کم و رشد جمعیت کمتر تراکم جمعیت بیشتر مانند: سوئیس، بلژیک، هلند، دانمارک و.. در اروپا و ژاپن در آسیا از نظر جابجایی جمعیت و توسعه زیربناها از جمله شهرسازی، مناطق مسکونی و راه های ارتباطی، تفاوت قابل توجهی با کشورهای در حال توسعه مانند ایران دارند.
علیخانی تاکید کرد: طی یک قرن گذشته جابجایی جمعیت در ایران قابل ملاحظه و ساخت و ساز و دوباره سازی حداکثر ممکن بوده است. در این دوران ( یک قرن گذشته) توسعه روستایی کشور فاقد استاندارد و خانه های ساخته شده ابتدا با خشت و گل، تدریجا آجر نما و تیر آهنی در سقف و در چند دهه اخیر با کمک سازمان و.. بنیاد مسکن با شناژ بتن مسلح بالا و پایین … احداث می شوند.
وی تاکید کرد: در مجموع یک دوره تخریب کامل ساختمان ها انجام گرفته ولی آنچه که ساخته شده (علیرغم مصرف تمام مصالح لازم و کافی مانند سیمان، آجر، آهن، گچ، و ده ها مصالح و لوازم دیگر لوله وکلید و پریز و…) اما خروجی و یا محصول و نتیجه نهایی از روز ساختن، کلنگی است. (ساختن، دوباره ساختن و باز هم تخریب)
علیخانی اظهار کرد: بیش از صد سال است تکلیف مسکن روستایی و تجدید بنای روستایی و بافت فرسوده آنها بلاتکلیف و ساخت و ساز در این مناطق در طیف وسیعی از ماقبل تاریخ تا قرن بیست و یکم جریان دارد، در مجموع اکثریت قریب به اتفاق بناهای روستایی نساخته کلنگی هستند.
وی با بیان این که در شهرها وضع فاجعه بار بوده است، گفت: بجا خواهد بود توسعه شهری کلان شهری مانند تهران را طی سال های ۱۳۳۰ تا کنون از نظر بگذرانیم:
او گفت: طی این سال ها با افزایش درآمد حاصله از فروش نفت چهره کشور از جمله تهران تغییر کرد. ساخت و ساز قانونمند و واژه هایی مانند تهیه نقشه، اخذ پروانه ساخت، تراکم، سازه و… مطرح شده است. تراکم ساختمان 80 درصد 120 و 180 درصد و واژگانی مانند: حریم، محدوده و … مطرح می شود.
علیخانی افزود: بیشتر معابر شهری قبلا تعریف و ندرتا بهسازی اصلاح عرض و مسیر انجام شده و از آن کمتر نوسازی( پارک وی و مدرسه) صورت گرفته و آپارتمان سازی در مناطق محدود انجام شده است.
وی تاکید کرد: با این فرمان شهری ساخته شد که البته بی مسئله و مشکل نبود اما یک اتفاق ناگهانی و نسنجیده کار ساخت و ساز در ایران را دگرگون کرد: «اختراع فروش تراکم».
علیخانی خاطرنشان کرد: به ناگاه ساختمان هایی تخریب شدند که از عمر آنها یکی دو دهه بیشتر نمی گذشت. مصالح ساختمانی مصرفی در این ساختمان ها همه فرآورده های جدید مانند: سیمان، آجر ، آهن، کاشی، موزاییک، کلید و پریز و صدها فرآورده جدید بود که باصرف انرژی و سوخت و نیروی انسانی ساده و متخصص ساخته شده بود و باید ده ها سال بلکه قرنها مورد استفاده قرار می گرفت اما با بولدزر و لودر … تخریب شد و تهران و دیگر کلان شهرها به یک کارگاه بزرگ ساختمانی تبدیل شدند که هنوز هم از شر آن خلاص نشده و ظاهرا به این زودی ها هم خلاص نخواهیم شد.
وی گفت: چه کسی تاکنون هزینه این تخریب بزرگ را —که همانند ده ها زلزله مهیب شهری را زیر و رو کرده— را ارزیابی کرده است. بالاخره این هزینه ها به اقتصاد کشور تحمیل شده؟
علیخانی ادامه داد: البته بازسازی بافت فرسوده در همه کلان شهرها اتفاق می افتد (که شوربختانه در کشور ما آن هم به بدترین وجه ممکن انجام شد که خود موضوع مهم جداگانه ایست)، اما تخریب بناهای ۱۰ و ۲۰ و ۳۰ ساله در سطح یک شهر کم سابقه است (البته این تخریب تدریجی ادامه دارد).
او خاطرنشان کرد: درست است که هزینه این تخریب را مردم داده اند، سهل است، شهرداری برای دوباره سازی باج تراکم گرفته و بخشی از هزینه های جاری و عمرانی خود را تامین نموده اما در مجموع با همین هزینه ها و از جیب مردم می شد، چند تهران کوچک در سواحل خلیج فارس احداث نمود.
علیخانی با بیان این که کل این هزینه های غرق شده از جیب مردم ایران خارج، دود شده و به هوا رفته است، افزود: این فاجعه فقط در تهران اتفاق نیفتاد، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز و اهواز وکرمان و… را باید به تهران اضافه کرد.
وی تاکید کرد: منظور از این مختصر آن است که ژاپن را یک بار ساخته اند و توسعه ادامه دارد. ما ده ها شهر را ساختیم و دوباره خراب کردیم و حاصل ندانم کاریمان تراکم جمعیت، ترافیک، آلودگی هوا، صدا، کمبود آب افزایش بی رویه و ویرانگر بهای زمین و….بوده است. چرا ما اینقدر عجولیم می سازیم و فوری خراب می کنیم، بچه ها به ماندگاری ساختمان هایی که با لگو سرهم می کنند بیش از اینها علاقمند اند.
علیخانی افزود: از همین رو، حدود و وسعت کارهای وزارت مسکن ما با ژاپن البته تفاوت دارد، کما اینکه راه و….ما هم با کشورهای پیشرفته متفاوت است.
وی گفت: در پایان؛ تعجیل و آسانگیری مجلس برای تفکیک تعجب ندارد، همین حسن برخورد و تعجیل در تجمیع هم تعجب آور نیست.