بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

تردد مردم دشت ورامین به پایتخت کِی تسهیل می شود؟

آیین کلنگ زنی پروژه کمربندی قلعه نو در حالی برگزار شد که معارضین پروژه رفع نشده بود. مراسم کلنگ زنی تمام شد اما اجرای عملیات آغاز نشد و عمر هدر رفته مردم دشت ورامین در ترافیک طولانی قلعه نو ادامه یافت.

تردد مردم دشت ورامین به پایتخت کِی تسهیل می شود؟
تین نیوز |

آیین کلنگ زنی پروژه کمربندی قلعه نو در حالی برگزار شد که معارضین پروژه رفع نشده بود. مراسم کلنگ زنی تمام شد اما اجرای عملیات آغاز نشد و عمر هدر رفته مردم دشت ورامین در ترافیک طولانی قلعه نو ادامه یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس،  سال هاست که ساکنان شهرستان های جنوب شرق استان تهران از تعویق ساخت کمربندی شهر قلعه نو گلایه دارند. این درحالیست که ۲۹ فروردین ماه امسال، کلنگ احداث این کمربندی به زمین زده شد اما هنوز عملیات اجرایی آن شروع نشده است و انتظار چندین ساله برای احداث کمربندی قلعه نو ادامه دارد.

محور ری- ورامین تنها راه مواصلاتی مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا به پایتخت است و تردد روزانه هزاران دستگاه خودرو در این محور ۲۵ کیلومتری و به تبع آن رشد جمعیت در شهر قلعه نو، باعث شده تا این محور در محدوده بخش قلعه نو که جاده باریک می شود، ترافیک های دائمی داشته باشد.

بر همین اساس، مسؤولان برای رفع این مشکلات به فکر احداث کمربندی در شهر قلعه نو افتادند تا گره کور ترافیک در محور پرتردد ری-ورامین باز شود و از سال ۱۴۰۰، این طرح با پیگیری های استاندار وقت تهران و نمایندگان مجلس، توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران کلید خورد.

مصوبات سفر ریاست جمهوری

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در تاریخ سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ در سفر به شهرستان ری، در جریان بازدید از محل پروژه کمربندی در شهر قلعه نو، دستورات لازم برای تخصیص و تامین اعتبارات تکمیل پروژه را صادر کرد و این پروژه جزو مصوبات سفر و در دستور کار قرار گرفت.

امیر حسین آزاد دوار معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهر سازی استان تهران در هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، از پیشرفت ۳۰ درصدی مطالعات این پروژه خبر داد و گفت: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای کامل کمربندی قلعه نو با تملک، ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که اعتبار اولیه اجرای کامل طرح بدون تملک و بدون تقاطع ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.  

آغاز عملیات اجرایی قبل از رفع معارضین!

اما آیین کلنگ زنی پروژه کمربندی قلعه نو در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ در حالی برگزار شد که معارضین پروژه رفع نشده بود. برای اجرای این طرح توافقی با مالکان محل اجرای پروژه انجام نگرفته بود و برخی کشاورزان از اجرای طرح رضایت نداشتند.

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی وقت استان تهران در آیین کلنگ زنی اظهار کرد: در اسفندماه ۱۴۰۱ مناقصه احداث کمربندی قلعه نو به طول ۲ونیم کیلومتر در دو لاین رفت و برگشت را برگزار کردیم و امروز ۲۹ فروردین عملیات اجرایی پروژه آغاز شد و در کمتر از یک سال به بهره برداری خواهد رسید.

 

با توجه به اینکه تملک املاک و رفع معارضین این پروژه بر عهده فرمانداری ری بوده، فرماندار وقت شهرستان ری نیز در آیین کلنگ زنی خاطرنشان کرد: ۶ هکتار از اراضی این مسیر نیاز به تملک دارد که در حال انجام است.

مراسم کلنگ زنی تمام شد و خبرهای آغاز اجرای پروژه در رسانه ها منتشر شد اما اجرای عملیات آغاز نشد زیرا معارضین پروژه رفع نشده بود. گروه کور ترافیک قلعه نو پابرجا ماند و عمر هدر رفته مردم دشت ورامین در ترافیک طولانی قلعه نو به داستان ادامه دار تبدیل شد.
در طی ماه های اخیر، در راستای رفع معارضین و تسریع در آغاز عملیات اجرایی پروژه، جلساتی تشکیل و پیگیری هایی انجام شده است.

راه و شهرسازی: مالکان اسناد خود را ارائه دهند 

حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲، از انتشار آگهی تملک اراضی پروژه در روزنامه سراسری در مورخ ۱۴ و ۱۵ آذر ماه خبر داد و گفت: تمامی دارندگان اسناد مالکیت در محور فوق الذکر ظرف مدت یک ماه پس از انتشار آگهی اسناد و مدارک خود را به اداره حقوقی این اداره کل تحویل دهند.

جلسه رفع مشکلات کمربندی قلعه نو، ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور منصوری معاون اجرایی ریاست جمهوری، فخاری استاندار تهران، جنتی مدیرکل راه و شهرسازی، باب الحوائجی فرماندار شهرستان ری و سایر مسؤولان برگزار و درخصوص رفع معارضین و آغاز اجرای پروژه بحث و تبادل نظر شد.

اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با دادن فرصت دوباره به مالکان مسیر پروژه برای ارائه مستندات ملکی، آگهی تملک اراضی پروژه را در مورخ ۲۳ و ۲۴ دی ماه جاری مجددا در روزنامه سراسری منتشر کرد و به صاحبان حق در خصوص اراضی، تا ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ فرصت ارائه سند داد.

عملیات اجرایی فاز اول کمربندی قلعه نو، پس از اتمام فاز مطالعاتی و طراحی آغاز می شود

مهدی باب الحوائجی فرماندار ویژه شهرستان ری با اشاره به بازدید از پروژه احداث کمربندی شهر قلعه نو اظهار کرد: یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به شهرستان ری، احداث قسمتی از کمربندی شهر قلعه نو و مسیر ری به ورامین است که دارای ترافیک بسیار سنگین بوده و مردم برای تردد دچار مشکل می شوند.

وی گفت: رئیس جمهور در سفر بهمن ماه ۱۴۰۱ به شهرری، دستور احداث کمربندی ۲ونیم کیلومتری در محدوده شهر قلعه نو را صادر کرد که ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده شهرستان برای این پروژه در نظر گرفته شده است.  

فرماندار ویژه شهرستان ری ادامه داد: با اتمام فازهای مطالعاتی و طراحی، اقدامات لازم جهت تصویب طرح و اخذ مجوز ماده ۲۳ برای تخصیص بودجه از اعتبارات ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و منابع حاصل از ارزش افزوده فرمانداری ویژه شهرستان ری صورت خواهد پذیرفت.

باب الحوائجی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه به زودی آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: در فاز اول مسیر کمربندی به طول ۲ونیم کیلومتر اجرایی و زیر بار ترافیک قرار می گیرد که روان سازی در ترافیک اتفاق خواهد افتاد و تردد در مسیر ری ورامین سهل و راحت خواهد شد.

اجرای طرح کمربندی شهر قلعه نو یکی از مطالبات دیرینه اهالی منطقه می باشد که در صورت اجرا، ساکنان شهرهای ری، قلعه نو، قرچک و ورامین از مزایای آن بهره مند خواهند شد و بهره برداری از این طرح سهم بسزایی در کاهش ترافیک، مصرف سوخت و آلایندگی هوا خواهد داشت که امیدواریم با تلاش و همت دستگاه های متولی برای رفع معارضین پروژه، به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح باشیم .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.