افتتاح یک پروژه ویژه در بزرگراه شهید چمران
همزمان با یکصدوبیست ودومین پویش امید و افتخار، آیین افتتاح پروژه های دسترسی جنوب به غرب تقاطع بزرگراه شهید چمران با بزرگراه شهید همت و زیرگذر تقاطع بزرگراه های شهید نواب ـ شهید تندگویان به بهره برداری رسید.
همزمان با یکصدوبیست ودومین پویش امید و افتخار، آیین افتتاح پروژه های دسترسی جنوب به غرب تقاطع بزرگراه شهید چمران با بزرگراه شهید همت و زیرگذر تقاطع بزرگراه های شهید نواب ـ شهید تندگویان به بهره برداری رسید.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، آیین بهره برداری از دسترسی جنوب به غرب بزرگراه شهید همت و بازگشایی فاز دوم تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید نواب ـ شهید تندگویان در قالب یکصدوبیست و دومین پویش امید و افتخار صبح امروز با حضور مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران، هادی حق بین؛ معاون فنی عمرانی شهرداری تهران، مهدی صداقتی؛ مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران برگزار شد.
از جزئیات پروژه دسترسی جنوب به غرب تقاطع بزرگراه شهید چمران با بزرگراه شهید همت می توان به مواردی از جمله تکمیل حرکات گردشی تقاطع، کاهش زمان سفر، کاهش مسافت طی شده، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه های شهروندی اشاره کرد. همچنین این پروژه در مناطق 2 و 3 قرار گرفته است.
پروژه دسترسی جنوب به غرب تقاطع بزرگراه شهید چمران با بزرگراه شهید همت واقع در مناطق 2 و3 از فروردین سال 1402 آغاز شد و طی 13 ماه این پروژه به بهره برداری رسیده است و هزینه انجام شده این پروژه 80.8 میلیارد تومان اعلام شده است.
در طراحی دسترسی جنوب به غرب، گزینه های مختلفی با نگاهی به حفظ فضای سبز موجود بررسی و در نهایت این دسترسی به صورت یک پل چپ گرد، طراحی شد.
این مسیر دسترسی شامل احداث یک دستگاه پل روی بزرگراه شهید چمران به طول 464 متر با احتساب شیبراهه و عرض 9 متر در 2 خط عبوری و یک پیاده رو است. همچنین اصلاحات هندسی لوپ شرق به جنوب، لوپ غرب به شمال و راستگرد جنوب به شرق تقاطع در مجموع به طول 700 متر، احداث 240 متر مسیر کندروی شرقی در بزرگراه شهید چمران شامل دو خط عبوری در محدوده تقاطع، احداث دیوارهای وزنی به طول 410 متر و اجرای 1460 متر شبکه جمع آوری و هدایت آب های سطحی از سایر بخش های این پروژه به شمار می آید.
متعاقب این گشایش ترافیکی، گردش های اضافی شهروندان به میزان 6.5 کیلومتر در صورت انتخاب مسیر لوپ های شمالی تقاطع بزرگراه های شهید چمران و آیت الله هاشمی رفسنجانی و گردش های اضافی 3 کیلومتری در صورت انتخاب مسیر خیابان های ملاصدرا و شیخ بهایی کاهش یافته و جریان ترافیک در معابر اطراف پروژه نیز به نحوی محسوس بهبود می یابد.
کاهش پیمایش های اضافی و غیرضروری، کاهش مصرف سوخت، ایمن و روان سازی بار ترافیکی و رضایت مندی شهروندان از جمله آثار اصلاح تقاطع های فعلی در سطح شهر تهران به شمار می رود.
همچنین در قالب یکصدوبیست ودومین پویش امید و افتخار بهره برداری از زیرگذر تقاطع بزرگراههای شهید نواب و شهید تندگویان واقع در مناطق 16 و 19 به بهره برداری رسید.
از مشخصات فنی این زیرگذر می توان به احداث زیرگذر بزرگراه شهید تندگویان به طول 108 متر (667 متر با احتساب شیبراه ها) و عرض 13.5 متر مربع که شامل 2 مسیر عبوری، یک مسیر اضطرار و یک پیاده رو اشاره کرد. همچنین عملکرد ترافیکی این زیرگذر شامل هدایت ترافیک شمال به جنوب بزرگراه تندگویان به سطح زیرین و در نتیجه آزادسازی فضای روی سطحی مسیر جنوب به شمال بزرگراه تندگویان به بزرگراه نواب است.
هزینه انجام شده جهت انجام این پروژه 250 میلیارد تومان اعلام شده است.