توسعه حمل و نقل عمومی؛ مطالبه اساسی تهرانی ها| تراموا به تهران می رسد؟
راه اندازی تراموا در تهران همواره با موافقان و مخالفان زیادی روبه رو بوده است اما اکنون در شورایعالی ترافیک ایجاد دو خط تراموا تصویب شده و در حال بررسی نهایی است.
راه اندازی تراموا در تهران همواره با موافقان و مخالفان زیادی روبه رو بوده است اما اکنون در شورایعالی ترافیک ایجاد دو خط تراموا تصویب شده و در حال بررسی نهایی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، قطاربرقی، تراموا یا ترام نوعی قطار است که بر روی خط آهنی که در خیابان قرار داده شده حرکت می کند. قطار برقی هم می تواند درون شهری و هم بین شهری باشد. واگن های برقی معمولاً سبک تر و کوتاه تر از قطارهای معمولی و قطارشهری ها هستند. البته مرز دقیقی میان قطاربرقی و قطارهای عادی وجود ندارد و برخی از قطاربرقی ها ممکن است که از روی راه آهن معمولی هم حرکت کنند. همچنین، ممکن است بتوانند از روی راه آهن قطارشهری و خطوط آهن سبک نیز حرکت کنند؛ واگن های برقی برای ترابرد مسافر و به ندرت برای ترابرد بار طراحی شده اند.
امروزه بیشتر قطارشهری ها به وسیله شاخک برق رسان از برق استفاده می کنند؛ اگر لازم باشد، این قطارشهری ها ممکن است از دستگاه های قدرت بسیاری استفاده کنند. گونه هایی از قطار هستند که نفت وگاز مصرف می کنند و بیشتر از آن ها در مسیرهای میانِ شهر و روستاها استفاده می شود؛ انواعی نیز وجود دارند که با بنزین، گاز، اسب و قاطر حرکت می کنند. نخستین گونه های قطار با به کارگیری حیوانات باری به حرکت درمی آمدند. نخستین قطار که در سال ۱۸۰۷ آغاز به کار کرد که ابتدا از اسب برای کشیدن واگن بهره می برد، اما پس از چندی اسب ها با موتور بخار و سپس با موتور برقی جایگزین شدند.
سابقه تراموا در ایران به خط آهنی که در سال ۱۲۶۱ خورشیدی میان تهران و ری که به «ماشین دودی» معروف بود باز می گردد که در سال ۱۳۴۱ نیز برچیده شد.
ساخت تراموا به صورت مشارکتی
علیرضا زاکانی شهردار تهران در اظهار نظری در خصوص اجرای طرح تراموا در پایتخت گفت: ساخت تراموا بعد از طی مراحل قانونی بزودی آغاز می شود. کارهای مطالعاتی انجام شده و ما برنامه ریزی کردیم و به نظرم شورا هم این طرح حمل و نقلی را مصوب خواهد کرد.
به گفته وی، کار ساخت تراموا به صورت مشارکتی انجام و قطعاً در این زمینه تمام مراحل قانونی انجام می شود.
محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در مورد وضعیت پروژه احداث «تراموا» در تهران اظهارداشت: طراحی روسازی «تراموا» را تمام کرده ایم و در طرح جامع به این موضوع پرداخته شده است طرح جامع را نیز برای بررسی و تصویب در اختیار وزارت کشور و شورایعالی ترافیک کشور قرار داده ایم؛ امیدواریم طرح در قالب تفاهم نامه با وزارت دفاع اجرایی شود.
هرمزی افزود: اگر بتوانیم تأییدیه وزارت کشور برای طرح جامع حمل و نقل را اخذ کنیم؛ با توجه به اینکه مطالعات فاز یک را نیز انجام داده ایم، استارت پروژه «تراموا» را خواهیم زد.
مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره آخرین خبرها از راه اندازی تراموا در تهران با تأکید بر اینکه ساخت تراموا در تهران تأییدیه شورایعالی ترافیک کشور ا اخذ کرده و بعد از تکمیل مطالعات برای بررسی به شورای شهر تهران ارسال خواهد شد، اعلام کرد: مطالعات این پروژه دو وجهی است؛ اما متولی کل این موضوع سازمان حمل و نقل ترافیک تهران است، اظهار کرد: برای احداث تراموا در تهران باید علاوه بر مطالعات امکان سنجی در حوزه اجرایی نیز مطالعات دقیقی صورت گیرد که این مهم در حال انجام است.
تراموا از جنت آباد به لویزان و میدان آزادی -پایانه شرق
وی افزود: اما در شورایعالی ترافیک ایجاد دو خط تراموا برای مسیر میدان آزادی -پایانه فعلی یا جدید شرق تصویب شده که البته اتصال به پایانه جدید شرق در حال بررسی است. همچنین ایجاد تراموا در مسیر جنت آباد به لویزان مطرح است که این مسیر در اولویت دوم قرار دارد و سازمان حمل ونقل ترافیک در حال بررسی نهایی است.
تراموا محل اختلاف موافقان و مخالفان شهری
در حال حاضر راه اندازی تراموا در تهران همواره در دوره های مختلف مدیریت شهری موافقان و مخالفان زیادی داشته و مخالفان می گویند این موضوع هزینه زیاد دارد و اقتصادی نیست در کنار اینکه مد حمل و نقلی انبوه بر نیست و گره چندانی از مشکلات حمل و نقل را رفع نمی کند این افراد راهکارهای دیگری مانند اتوبوس های برقی و … را ارائه می دهند. اما آنچه مسلم است اینکه راه اندازی تراموا می تواند به عنوان یک مکمل در حوزه حمل و نقل عمومی عمل کند و حالا باید دید سرانجام این موضوع چه خواهد شد و آیا مدیریت شهری تراموا را به تهران می رساند یا این موضوع همچنان در حد یک ایده و یا طرح باقی خواهد ماند؟