بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

ایستگاه راه‌ آهن تهران و راه‌ های ارتباطی آن کجاست؟

سفر کردن از الزامات زندگی هر فردی است و روش های گوناگونی دارد. برخی سفرهای هوائی را به سفرهای زمینی ترجیح می دهند و برخی برعکس. هرکدام به نوبه خود دارای مزایا و معایبی است.

ایستگاه راه‌ آهن تهران و راه‌ های ارتباطی آن کجاست؟
تین نیوز

سفر کردن از الزامات زندگی هر فردی است و روش های گوناگونی دارد. برخی سفرهای هوائی را به سفرهای زمینی ترجیح می دهند و برخی برعکس. هرکدام به نوبه خود دارای مزایا و معایبی است. استفاده از قطار یکی از روش های سفر زمینی به شمار می رود و بسیاری از افراد به دنبال این تجربه شیرین هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، سوت قطار برای افراد زیادی به نوعی نوستالژی تبدیل شده است و شنیدن آن شعف خاصی را به وجود می آورد. صدای حرکت قطار بر روی ریل نیز همین حس را برای ما می آفریند.

سفر با قطار نیازمند وجود ایستگاه قطار در مقصد است. شهرهای زیادی در ایران نیستند که از این مزیت برخوردار باشند، اما تهران یکی از این شهرهاست و می توانید بلیت آن را به صورت آنلاین خریداری کنید. خرید بلیت قطار تهران، با استفاده از روش های آنلاین، یعنی خرید اینترنتی بلیت قطار، بسیار لذت بخش تر و راحت از روش های حضوری است.

معرفی ایستگاه راه آهن تهران

احداث ایستگاه راه آهن تهران، به سال ۱۳۰۶ بر می گردد. در این زمان کلنگ احداث آن در زمینی با مساحت ۱۷۴ هکتار در جنوب شهر تهران زده شد. این ایستگاه از اطراف به شوش، کشتارگاه (بهمن)، بزرگراه بعثت و خیابان ری می رسد.

معماری ساختمان ایستگاه راه آهن تهران

ساختمان آن توسط یک معمار اکراینی طراحی شده است که به دعوت یک شرکت آمریکائی برای این کار به ایران آمد. او در همین کشور نیز فوت کرد و در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده شد. کریم بهزاد، برادر مینیاتورسیت معروف حسین بهزاد نیز ناظر پروژه بود.

ساختمان ایستگاه راه آهن تهران، با شیوه اکسپرسیونیسم آرمانگرا و الهام از معماری باستانی ایران طراحی و ساخته شده است. ورودی ایستگاه، مرکزی طراحی گسترده دارد که از طریق پنجره ها، بازشوها و جرزهای سراسری دیوارها نیز کاملاً آشکار است.

ایستگاه، سراسر از آهن و سیمان ساخته شده و پنجره های آن از برنز و آهن و نمای خارجی آن از سنگ سفید تراورتین است که از معدن سنگ پل سفید استخراج گردیده است.

از کل مساحت ایستگاه تهران، مساحتی در حدود ۳۰،۰۰۰ متر مربع به ایستگاه مسافربری اختصاص دارد که شامل سالن انتظار و ۵ سکوی مسافربری است. بعد از مدت اندکی سکو ششم احداث شد که هر سکو شامل دو خط مجزا می شود.

امکانات رفاهی ایستگاه

ایستگاه راه آهنی با این حجم از تردد، نیاز دارد که از امکانات بسیاری برخوردار باشد تا مسافران هنگام مراجعه به آن دچار مشکل نشوند. از امکاناتی که در آن وجود دارد می توان به دستگاه های خودپرداز بانک های مختلف، مینی مارکت، غرفه های مواد غذایی، فروشگاه، نمازخانه، پارکینگ، سرویس های بهداشتی، باجه تهیه بلیت از همه شرکت های حمل و نقل، باجه رزرو هتل، باجه اطلاعات، تلفن عمومی و اینترنت اشاره کرد.

مسیرهای ایستگاه راه آهن تهران

به علت پایتخت بودن تهران، میزان ترددی که به این شهر می شود بسیار بالاست. افراد برای انجام کارهای متفاوتی اعم از کارهای اداری، آموزشی همچنین تفریحی به این شهر رفت و آمد می کنند. این امر سبب شده است از کلیه شهرهائی که دارای ایستگاه راه آهن هستند به این شهر سرویس دهی انجام شود، بنابراین دارای بیشترین مسیرهای رفت و آمد است.

از این مسیرها می توان به تهران – تبریز، تهران – مشهد، تهران – اراک، تهران – قم، تهران – زاهدان، تهران – سمنان، تهران – تهران –ملایر، تهران – یزد، تهران – بندرعباس، تهران – شیراز، تهران – کرمان، تهران – اهواز، تهران – ارومیه، تهران – رشت، تهران – گرگان، تهران – زنجان، تهران – زنجان، تهران – کاشان، تهران – نیشابور و بسیاری از شهرهای دیگر اشاره کرد.

مسیر تهران به تبریز

این مسیر، جزو پرترددترین مسیرهای قطار در ایستگاه تهران و مدت زمان آن ۱۳ ساعت است. شرکت های مسافربری رعد و رجا این سفرها را ترتیب می دهند.

قطارهائی که در این مسیر تردد دارند شامل قطار دو ستاره ۶ تخته سهند با امکاناتی نظیر سرویس ایرانی، سرویس خواب، پریز برق، بسته پذیرایی و سیستم تهویه، قطار سه ستاره سهند با امکانات سرویس فرنگی، سرویس ایرانی، سرویس خواب، سیستم تصویری، سیستم صوتی، پریز برق، بسته پذیرایی و سیستم تهویه، قطار سه ستاره خلیج فار دارای کتابخانه، ویلچر، سرویس فرنگی، سرویس ایرانی، سرویس خواب، سیستم تصویری، سیستم صوتی، پریز برق، بسته پذیرایی، فروش غذا در رستوران و سیستم تهویه و قطار سه ستاره شش تخته میلاد همراه با ویلچر، سرویس فرنگی، سرویس ایرانی، سرویس خواب، سیستم تصویری، سیستم صوتی، پریز برق، بسته پذیرایی، فروش غذا در رستوران و سیستم تهویه می شود.

ایستگاه های بین راهی این مسیر؛ تهران، کرج، هشتگرد، قزوین، تاکستان، خرم دره، زنجان، رجین، میانه، خراسانک، مراغه، عجب شیر، آذرشهر، زارعی، عباسی و تبریز هستند.

مسیر تهران به بندر عباس

این مسیر، طولانی ترین مسیر در سراسر کشور به شمار می رود که مدت آن ۱۸ ساعت است. از این حیث می توان آن را جزو مهم ترین مسیرها به حساب آورد. شرکت های ریلی همچون رجا، بن ریل و جوپار مسئولیت سفرهای آن را بر عهده دارند. ایستگاه هایی که از آنها عبور می کنند نیز محمدیه، کاشان، بادرود، اردکان، میبد، یزد، بافق، احمدآباد، خاتون آباد و سیرجان هستند.

قطارهایی مانند جهار ستاره غزال، ۳ ستاره ۶ تخته کویر و ۴ ستاره۴ تخته غزال در این مسیر رفت و آمد دارد. از امکاناتی که در این قطارها یافت می شود می توان کتابخانه، ویلچر، سرویس فرنگی، WiFi، سرویس ایرانی، سرویس خواب، سیستم تصویری، سیستم صوتی، پریز برق، بسته پذیرایی، فروش غذا در رستوران، سیستم تهویه و چراغ مطالعه را نام برد.

مسیر تهران به مشهد

مسیر تهران به مشهد، یکی دیگر از مسیرهایی است که تردد در آن بسیار انجام می شود. مدت زمانی که در راه هستید تا به شهر مشهد برسید ۱۱ ساعت و ۲۵ دقیقه است. از ایستگاه هایی مانند سمنان، دامغان، شاهرود، نقاب و نیشابور می گذرد. شرکت ‎های ریلی فعال در این مسیر رجا، مهتاب سیر جم، بن ریل، جوپار، فدک، نورالرضا، ریل ترابر سبا و پارس لاریم هستند.

قطارهایی که در این مسیر قرار دارند شامل قطار ۴ ستاره اتوبوسی صبا، سه ستاره ۶ تخته پارسی، ۴ ستاره سروش، ۳ ستاره ۴ تخته طوس، ۳ ستاره ۴ تخته نوین، ۳ ستاره ۶ تخته کویر، ۴ستاره سبز، ۴ ستاره غزال، ۵ ستاره اکونومی سلامت فدک، ۵ ستاره بیزینس سلامت فدک، ۵ ستاره ویژه سلامت فدک، ۵ ستاره زندگی، ۵ ستاره نور، ۵ ستاره غدیر، ۴ ستاره سیمرغ و ۴ ستاره۴ تخته سپهر می شوند.

مسیر تهران به قم

کوتاه ترین سفر برون استانی است که ۲.۵ ساعت زمان می برد و با استفاده از قطارهای اتوبوسی انجام می شود. شرکت مسافربری ریلی رجا این سفرها را به صورت روزانه و در ساعات مختلف اجرا می کند.

راه های دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران

خوشبختانه یکی از مسائلی که سفر به تهران را بسیار راحت می کند وجود وسایل حمل و نقل متعدد، اعم از اتوبوس های شهری با مسیرهای گوناگون، تاکسی های شهری بسیار، تاکسی های آنلاین و مترو است. برای رسیدن به ایستگاه راه آهن می توانید بنابر شرایط خود، از هریک از این وسایل استفاده کنید. مترو برای افرادی مناسب است که زمان و وسایل کمی دارند. اگر جزو این افراد هستید حتما از مترو استفاده کنید چون بهترین گزینه محسوب می شود. فاصله آن از مترو راه آهن، تقریبا ۵ دقیقه است.

تاکسی ، گزینه افرادی است که دارای بار زیاد و زمان کم هستند. هر چند سرعت دسترسی از طریق تاکسی کمی بیشتر از مترو است ولی آسایشی که استفاده از تاکسی برای شما دارد دیگر وسایل نقلیه عمومی ندارند. در این بین هم می توانید از تاکسی های آنلاین و هم از تاکسی های شهری و ویژه راه آهن استفاده کنید.

گزینه دیگر اتوبوس شهری است که انتخاب افرادی است که زمان زیاد و وسایل کمی دارند. این افراد می توانند با فراغ بال، به استفاده از این وسیله بپردازند. ایستگاه اتوبوس های شهری نیز رو به روی راه آهن قرار دارند و برای قسمت های مختلف شهر دارای سرویس هستند.

 

راه های ارتباطی با ایستگاه راه آهن تهران
تلفن ۵۱۴۹ ۰۲۱
آدرس خیابان ولیعصر، ضلع جنوبی میدان راه آهن، ایستگاه راه آهن تهران

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.