بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

موافقت شورای اقتصاد با تأمین قطعات یدکی واگن های متروی تهران

تأمین قطعات یدکی واگن ها در قالب قرارداد ۲۸۰ دستگاه واگن مترو از سوی سازمان شهرداری ها با کنسرسیومی ایرانی چینی است.

موافقت شورای اقتصاد با تأمین قطعات یدکی واگن های متروی تهران
تین نیوز

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به اینکه شورای اقتصاد کشور اخیراً تأمین قطعات یدکی واگن های موجود متروی تهران را به تصویب رساند، گفت: تأمین قطعات یدکی واگن ها در قالب قرارداد ۲۸۰ دستگاه واگن مترو از سوی سازمان شهرداری ها با کنسرسیومی ایرانی چینی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمد بابائی زاده با اشاره به آخرین وضعیت احداث و بهره برداری خطوط متروی کلانشهرها، اظهار کرد: مجری احداث خطوط متروی کلان شهرها شهرداری ها بوده و وزارت کشور دخالت مستقیمی ندارد؛ به طوری که حتی ردیف اعتبارات سازمان برنامه و بودجه نیز به به طور مشخص برای خطوط مصوب و ذینفع آن شهرداری ها هستند و این شهرداری ها خود مجری بوده و با پیمانکاران قرارداد دارند. بنابراین حمایت دولت در این زمینه به گونه ایست که در حوزه تأمین واگن های مترو مستقیماً وارد عمل شده و عملیات احداث خطوط مترو نیز بر عهده شهرداری هاست.

به گفته بابائی زاده با توجه به اینکه پروژه های احداث خطوط مترو بسیار هزینه بر بوده و در عین حال منافع مردمی دارد؛ دولت دست از حمایت برنداشته و ردیف های بودجه ای را سازمان برنامه و بودجه برای به نام قطار شهرها تعریف کرده و موافقت نامه ثابت دارند و سالانه از محل بودجه تملک دارایی بلاعوض به عنوان کمک به شهرداری ها تخصیص داده شده است. البته سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به عنوان دستگاه بالادست و ناظر اقدام به بررسی و تأیید عملکرد و برنامه های سالانه کرده و تخصیص اعتبارات مذکور پس از تأیید این سازمان عملیاتی می شود. 

وی با اشاره به کمک های وزارت کشور به متروی کلان شهرها، گفت: ما در سه بخش برای توسعه خطوط مترویی از کلان شهرها حمایت می کنیم که در مرحله اول ردیفی از محل تملک دارایی به صورت بودجه های بلاعوض نسبت به طول خطوط مصوب شهرداری ها اعتبار تخصیص داده می شود که برای توسعه و ساخت مترو در شهرهای مختلف بسته به بودجه سالانه مصوب هر شهرداری متفاوت است.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها ادامه داد: البته تخصیص اعتبارات از بودجه سنواتی خود شهرداری ها در همه کلان شهرها یکسان نبوده و این امر منجر به نسبت های متفاوتی از سهم دولت و شهرداری در کلانشهرهای مختلف و به تبع آن رشد متفاتی در تکمیل و بهره برداری از خطوط شده است. 

سهم مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها

سهم ۱۴ همتی بخش ریلی کشور از انتشار اوراق مشارکت

بابایی زاده دومین منبع تأمین مالی و کمک وزارت کشور به شهرداری ها جهت احداث خطوط مترویی را صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت عنوان کرد و افزود: دولت مجوز انتشار اوراق مشارکت را به شهرداری ها می دهد که می توان گفت بهترین منبع مالی در این حوزه محسوب می شود؛ به طوری که طی دو سال گذشته رقم اوراق مشارکت ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان صادر شده بود و در سال گذشته نیز مجوز حدود ۱۸ همت اوراق مشارکت شهرداری ها تعیین و بین آنها توزیع شد که سهم بخش ریلی بالغ بر ۱۴ همت بوده است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال جاری نیز ۳۰ همت در نظر گرفته شده که هنوز توزیع اوراق مشارکت آنها آغاز نشده و این ۳۰ همت به نسبت درخواست شهرداری ها برای خطوط در حال احداث توزیع می شود، میزان تحقق صدور مجوز اوراق مشارکت سال گذشته را ۱۰۰ درصدی اعلام کرد و گفت: مجوز انتشار اوراق مشارکت در سال گذشته به شهرداری ها به طور کامل داده شد که در حال حاضر در مرحله فروش اوراق هستند و تا شهریور ماه درصد تحقق این اوراق مشخص خواهد شد.

به گفته مدیر کل حمل و نقل سازمان شهرداری ها، هنوز مشخص نیست که شهرداری ها توانستند چه میزان از اوراق مشارکتی که دریافت کرده اند را به فروش برسانند؛ چراکه پس از فروش کامل این اوراق، بودجه محقق شده تلقی خواهد شد.

بابایی زاده با اشاره به اینکه از ۱۸ همت اوراق مشارکت سال گذشته ۵۰ درصد بازپرداختی آن با دولت است که این بهترین کمک به شهرداری ها محسوب می شود، اظهار کرد: از این ۱۸ همت، حدود ۱۵ همت برای قطار شهری ها و بیش از ۳ همت برای خرید اتوبوس اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در اختصاص اوراق مشارکت به شهرداری ها شاخص تعیین کننده برای سازمان شهرداری ها درخواست کمک از سوی شهرداری کلان شهرهاست؛ چرا که طبق قانون برای انتشار اوراق مشارکت صرفاً باید شهرداری ها درخواست خود را ارائه داده و پس از تأیید استانداری مربوطه، از وزارت کشور درخواست کنند. بنابراین شهرداری که درخواست اوراق مشارکت نداشته باشد به لحاظ قانونی ما در این بخش کمکی نخواهیم داشت.

بابایی زاده با بیان اینکه از حدود ۱۵ همت اوراق مشارکت اختصاص یافته به حمل و نقل ریلی، حدود ۴ همت به متروی تهران اختصاص یافته و مابقی آن به ۹ کلانشهر دارای خطوط مترو داده شده است، تأکید کرد: اوراق مشارکت به خطوط ریلی اختصاص می یابد که اجرای آن آغاز شده و شهرداری های مربوطه خطوط معرفی شده را به سازمان شهرداری ها اعلام می کنند تا برای این خطوط اوراق مشارکت تأمین شود.

وی یادآور شد: اوراق مشارکت «امین» اوراق دارد و بانک مرکزی نیز به عنوان متولی و امین اوراق فقط بر مبنای طرحی که برایش اوراق با مطالعه فنی و اقتصادی تعریف شده، اجازه هزینه کرد را صادر می کند. بنابراین شهرداری ها با ارسال مطالعه دقیق و تأیید آن از سوی استانداری ها از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور درخواست اوراق مشارکت می کنند که صدور مجوز انتشار اوراق منوط به تأیید طرح توسط دفتر حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری هاست.

مدیر کل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سومین کمک مالی وزارت کشور به شهرداری ها را اختصاص یارانه بلیت در حوزه بهره برداری اعلام کرد و یادآور شد: سالانه در احکام بودجه سنواتی دولت یارانه بلیت اختصاص می دهد و برآورد سازمان شهرداری ها این است که برای جبران هزینه های مورد نیاز حوزه حمل و نقل از جمله متروی کلان شهرها، افزایش چشمگیر و چند برابری این اعتبارات باید در بودجه سنواتی مدنظر قرار گیرد.

بابائی زاده تأکید کرد: در مجموع سازمان شهرداری ها در ۴ بخش تأمین مستقیم ناوگان، اعتبارات بودجه ای سنواتی، انتشار اوراق مشارکت با تضمین ۵۰ درصدی دولت در بازپرداخت اصل و سود اوراق و پرداخت یارانه بلیت به متروهای کلان شهرها کمک می کند.

مدیر کل حمل و نقل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به تسهیلات این سازمان برای تأمین تجهیزات و اورهال واگن های مترو اشاره کرد و با بیان اینکه پس از بهره برداری خطوط مترو، اورهال واگن ها از عهده ما خارج بوده و دولت تکلیفی در این زمینه ندارد، یادآور شد: با این حال سعی کردیم از اعتبارات موجود برای اورهال اتوبوس ها و قطارهای مترو به شهرداری ها کمک کنیم.

به گفته وی، در شهرهای کوچک با توجه به اینکه عمر خطوط مترویی خیلی بالا نیست و سن قطارها هنوز به سن اورهال نرسیدند نیاز به تأمین تجهیزات و اورهال واگن های متروی این شهرها به نسبت تهران، ضروری نیست؛ اما در تهران این مسئله کاملا جدی است و تعداد قابل توجهی قطار در تهران هستند که نیاز اساسی به اورهال دارند.

بابائی زاده همچنین به اورهال واگن هایی که در متروی کرج به صورت آزمایشی بهره برداری می شود، اشاره کرد و با بیان اینکه این واگن ها در دهه ۹۰ توسط وزارت کشور خریداری شده بودند و با توجه به اینکه خطوط کرج آماده بهره برداری نبود، چند سالی این قطارها در خطوط متروی تهران استفاده و پس از آن چند سالی دپو شده بودند، اظهار کرد: برای استفاده این واگن ها به دلیل گذشت زمان نیاز به اورهال بود که از کمک اعتبارات سازمان شهرداری ها استفاده شد.

مدیر کل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه با اشاره به قرارداد جدید سازمان شهرداری ها با کنسرسیومی ایرانی-چینی برای تأمین ۲۸۰ دستگاه واگن مترو، تصریح کرد: در کنار این قرارداد رایزنی با این شرکت برای تأمین بخش اعظمی از قطعات یدکی قطارهای موجود خطوط متروی تهران نیز صورت گرفت. در  قالب این قرارداد، بخش اعظمی از قطعات یدکی واگن های مترو را می خریم که این بخش از خود بهره بردار نیاز سنجی شده است. 

وی با اشاره به اینکه قرارداد این ۲۸۰ دستگاه واگن مترو و تأمین قطعات یدکی واگن های قدیمی متروی تهران از شورای اقتصاد کشور مصوب گرفته شده است، اظهار کرد: اخیراً این مصوبه تصویب شده و در این قرارداد واگن ها از فرصت فاینانس برای متروی تهران برای تأمین قطعات یدکی واگن های موجود پایتخت استفاده کرده اند و شورای اقتصاد این پیشنهاد را پذیرفت تا قطعات یدکی بخش اعظمی از این واگن ها از سوی این کنسرسیوم تأمین شود.

بابائی زاده گفت: ان شاءالله در تلاشیم تا قرارداد ۲۸۰ دستگاه واگن مترو که تأمین قطعات یدکی واگن های موجود متروی تهران را در بردارد، تا پایان سال فعال شده و ارسال پارت اول قطعات یدکی تا یک سال آینده صورت گیرد و برآورد ما این است که با این اقدام ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز قطعات یدکی موجود متروی تهران تأمین خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.