بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

نخستین واگن چینی اسفند ماه به ایران می رسد

منابع منابع مالی واردات واگن، اتوبوس، تاکسی و موتور برقی از چین پول بلوکه شده ایران در چین در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است!

نخستین واگن چینی اسفند ماه به ایران می رسد
تین نیوز

یک عضو شورای شهر تهران درباره قرارداد چینی شهردار با تاکید بر اینکه دولت برای انعقاد قرارداد با چین هماهنگ کرده و شهرداری دارد از مواهب این قرارداد استفاده می کند، گفت: «پیش بینی می شود که از محل این قرارداد، نخستین واگن ها اسفندماه امسال وارد شود.»

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران در حالی که گفت به جلسه هم اندیشی شهرداری با اعضای شورا برای شفاف سازی از قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین دعوت شده بود اما حضور نیافت چون ابهامی نداشت، اظهار کرد: «منابع منابع مالی واردات واگن، اتوبوس، تاکسی و موتور برقی از چین پول بلوکه شده ایران در چین در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است!»

ماجرای وامی که احمدی نژاد از چینی ها گرفت

این عضو شورای شهر تهران سپس گفت: «ایران مقداری پول بلوکه شده در چین داشته که قرار شده با این پول ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، هزار تاکسی و بالغ بر هزار واگن وارد شهر تهران شود. این پول بلوکه شده دولت است و دولت هماهنگی های آن را کرده است و الان شهرداری دارد از این موقعیت استفاده می کند. به عبارتی شهرداری تهران با هماهنگی دولت این قرارداد را بسته است. بنابراین این کار خدمت به مردم تهران است چون مردم از آلودگی هوا و ترافیک زیاد رنج می برند بنابراین نباید کسی در کاری که نفع آن به مردم می رسد، سنگ اندازی کند.»

بابایی در توضیح بیشتر پول بلوکه شده ایران در چین گفت: «این پول بلوکه شده ایران در چین است که در واقع پول دولت است. در دولت احمدی نژاد ایران این پول را در چین بلوکه کرده و روی آن وام گرفته است. رقم این وام از دولت آقای احمدی نژاد تا الان تسویه شده اما اصل پول الان در چین باقی مانده است. اکنون دولت هماهنگ کرده که چین در قبال اصل پول به ایران اتوبوس و واگن بدهد. این دیگر ابهام و پیچیدگی خاصی ندارد. پول شهرداری هم نیست که اعتراض داشته باشیم. دولت با چین هماهنگ کرده و شهرداری هم قرار است این اتوبوس ها را وارد کند. به عبارت دیگر دولت قرارداد را بسته و شهرداری دارد از مواهب این قرارداد استفاده می کند. پس دیگر جای اعتراض و ابهام باقی نمی ماند.»

او در پاسخ به این سوال که وامی که ایران از چین در دوره احمدی نژاد گرفته بود چقدر بوده است گفت: «خیلی در جریان جزئیات بیشتر نیستم. فقط می دانم دولت وقت آن وام را هم در قالب جنس گرفته بودند یعنی از چین خرید کرده بودند. بعد از آن وام تسویه شده و اصل پول آنجا مانده بوده است و الان قرار است با آن اتوبوس و واگن و تاکسی وارد شود.»

بابایی تاکید کرد: «برای خرید این اتوبوس ها و واگن ها و تاکسی های برقی قرار نیست منابع مالی جدیدی تزریق شود. منابع این کار پول بلوکه شده ایران در چین است. این پول برای دولت است و الان قرار است مواهبش به مردم تهران برسد.»

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مبلغ پول بلوکه شده ایران در چین چقدر است، گفت: «رقمش را دقیق نمی دانم که چند میلیون یورو است اما منابع واردات از چین را تامین می کند.»

نخستین واگن چینی اسفند ماه به ایران می رسد

او در ادامه در پاسخ به این سوال که نخستین واگن های چینی چه زمانی به ایران وارد می شود، گفت: «چینی ها نمونه اولیه را ساخته اند و قول داده اند اولین قطار اسفند ماه امسال وارد ایران شود. تیم کارشناسی و فنی ایران هم به چین رفتند که تاییدیه اولیه را بدهد و قرار شده نخستین واگن را در اسفند ماه امسال به شهرداری تهران تحویل دهند.»

بابایی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا به دلیل بالا بودن قیمت اتوبوس برقی شهرداری اتوبوس دیزلی به تعداد بیشتر سفارش نداد تا مشکل حمل ونقل تهران حل شود گفت: «درست است که قیمت اتوبوس برقی دو برابر اتوبوس دیزلی است اما به دلیل معضل آلودگی هوا اتوبوس های برقی سفارش داده شدند. اصرار وزیر صمت هم این بود که به خاطر آلودگی هوا اتوبوس برقی وارد کنیم. کسی نمی تواند کتمان کند که مشکل اصلی ما در تهران آلودگی هواست و باید در این حوزه پیشرو باشیم و باید از خودروهایی که سوخت پاک دارند استفاده کنیم.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.