بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

تحول در حمل و نقل عمومی پایتخت؛ از تقویت ناوگان اتوبوسرانی تا توسعه مترو

تسهیل در آمد و شد مردم با گسترش حمل و نقل عمومی در حدود ۳ سال اخیر موجب توسعه حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی شده است.

تحول در حمل و نقل عمومی پایتخت؛ از تقویت ناوگان اتوبوسرانی تا توسعه مترو
تین نیوز

تسهیل در آمد و شد مردم با گسترش حمل و نقل عمومی در حدود ۳ سال اخیر موجب توسعه حمل و نقل ریلی، شبکه های تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی مانند سامانه اتوبوس های تندرو (بی آر تی) شده که اینها از جمله اقدامات مهم و موثر شهرداری تهران در بخش حمل و نقل پایدار شهری در این مدت است.  

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، شهر تهران از منظر آلودگی هوا در نقطه ای قرار گرفته که اگر از شهروندان در مورد مهمترین معضلات این شهر بپرسیم، حتما به مساله آلودگی هوا و ترافیک اشاره دارند و آنها را مهمترین معضلات پایتخت اعلام می کنند لذا ورود شهرداری تهران به حوزه برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بویژه تاکسیرانی برای حل اساسی مشکل آلودگی هوا گامی مهمی و اساسی بشمار می رود.

 

ایستگاه شارژ خودرو برقی

نصب ۷۹ جایگاه شارژ برقی و امضای قرارداد نصب ۹۵۰ جایگاه دیگر در راستای ایجاد زیرساخت برقی

یکی از اقداماتی که می تواند در راستای کاهش تعداد تاکسی های فرسوده در پایتخت موثر باشد، توسعه فعالیت های مرتبط به ناوگان حمل و نقل عمومی در این کلانشهر است که در سال های اخیر این موضوع به عنوان یکی از اولویت های مدیریت شهری در نظر گرفته شد بطوریکه نصب ۷۹ جایگاه شارژ برقی و امضای قرارداد نصب ۹۵۰ جایگاه دیگر در راستای ایجاد زیرساخت برقی از جمله این اقدامات است.

 

تاکسی برقی

خرید ۵ هزار دستگاه تاکسی برقی داخلی

همچنین به گفته علیرضا زاکانی شهردار تهران، نوسازی ۶ هزار و ۶۸۷ دستگاه تاکسی و خرید پنج هزار دستگاه تاکسی برقی از داخل همچنین مازاد بر نیاز شهر از خارج به میزان ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه در حال انجام است تا با حضور این خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد کاهش آلایندگی هوا باشیم.

 

مینی بوس

قرارداد خرید ۱۰ هزار دستگاه ون و مینی بوس برقی

انعقاد قرارداد ۱۰ هزار ون و مینی بوس برقی در راستای نوسازی با توجه به فرسودگی ۹۸ درصدی ون های تهران، افزایش ناوگان فعال اتوبوسرانی از یک هزار و ۸۷۶ دستگاه به سه هزار و ۵۰ دستگاه و انعقاد قراردادهای جدید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی و به همین تعداد اتوبوس برقی خارجی از جمله اقدامات موثر شهرداری تهران برای رفاه حال پایتخت نشینان در دوره ششم مدیریت شهری است.

 

قطار برقی

خرید ۷۹۱ واگن قطار شهری خارجی

شهردار تهران در خصوص جبران کمبودهای ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت اظهار کرد: چند برنامه خرید خودروهای عمومی را بطور همزمان در دستور کار قرار داده که با اتمام قرارداد خرید و ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن ملی تولید داخل و نهایی سازی خرید ۷۹۱ دستگاه واگن خارجی که امید است اولین بخش آنها امسال به ناوگان مترو اضافه شود، شاهد افزایش خدمات رسانی به مردم خواهیم بود.

به گفته زاکانی شهرداری تهران، در دوره ششم مدیریت شهری همچنین ۳۷۰ دستگاه واگن را نوسازی کرده ایم که رشد ۲۶۰ درصدی نسبت به میانگین ۱۰ سال قبل داشته است.

 

بهره برداری از ۳۹ کیلومتر مسیر مترو و ۱۸ ایستگاه آن، رشد ۲۳ درصدی توسعه مترو نسبت به میانگین ۱۰ ساله

از دیگر اقدامات شهرداری تهران بهره برداری از ۳۹ کیلومتر مسیر مترو و احداث ۱۸ ایستگاه است که مجموع این ایستگاه ها ۳۱ کیلومتر طول دارند و از ایستگاه های حرم شاه عبدالعظیم، میدان حرم، ابن بابویه و چشمه علی می گذرد، بطوریکه آن را تبدیل به طولانی ترین خط متروی خاورمیانه خواهد کرد.

خط ۶ متروی تهران دو ویژگی مهم دارد؛ اول آنکه این خط مناطق جنوب شرقی تهران و مناطق پنج و دو را که از پرجمعیت ترین مناطق تهران هستند به شبکه مترو مجهز می کند و دوم آنکه با همه خطوط متروی تهران یعنی با ۶ خط اصلی، تقاطع دارد و مسیرهای مختلف را به هم متصل می کند که این اقدام نیز رشد ۲۳ درصدی نسبت به میانگین ۱۰ ساله دارد.

 

خط ۲ مترو تهران

آغاز عملیات اجرایی خطوط جدید ۸، ۹ و ۱۰مترو تهران

همچنین با اجرای طرح های توسعه ای در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش متروی پایتخت و نهایی سازی قرارداد احداث خط ۱۱ مترو که خط ۸ حدود ۴۲ کیلومتر، خط ۹ حدود ۵۰ کیلومتر، خط ۱۰ حدود ۵۰ کیلومتر و خط ۱۱ حدود ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به ناوگان حمل و نقل اضافه شد.

بهره برداری از ایستگاه مترو

افتتاح بزرگترین پایانه زیرزمینی کشور و خاورمیانه

بزرگترین پایانه مترو در خاورمیانه که پایانه زیرزمینی اکباتان به مساحت ۴ هکتار و ظرفیت ۲۱ رام قطار است نیز در اولین پویش امید و افتخار در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد، تا پیش از احداث این پایانه به لحاظ فنی خط چهارم ناقص بود اما با ایجاد این پایانه یکی از الزامات انجام و امکانات بسیاری را در اختیار متروی تهران قرار داد.

بزرگترین پایانه زیرزمینی کشور

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.