بازدید سایت : ۶۴۱۱۲

تسهیلات خرید تاکسی برقی در پایتخت؛ راهگشا یا مشکل ساز

یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه هزینه بالای خرید تاکسی و بازپرداخت تسهیلات اعطایی به این گونه خودروهاست زیرا تاکسی داران برای هر خودرو باید حدود یک میلیارد تومان تسهیلات بانکی بگیرند.

تسهیلات خرید تاکسی برقی در پایتخت؛ راهگشا یا مشکل ساز
تین نیوز

ورود تاکسی های برقی در مسیر هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل از جمله خبرهایی بود تا مردم پایتخت دیگر شاهد فعالیت تاکسی های فرسوده در خیابان های این شهر نباشند، اما یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه هزینه بالای خرید تاکسی و بازپرداخت تسهیلات اعطایی به این گونه خودروهاست زیرا تاکسی داران برای هر خودرو باید حدود یک میلیارد تومان تسهیلات بانکی بگیرند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آیین تحویل و ورود یک هزار دستگاه تاکسی برقی جدید در روزهای میانه خرداد در حالی برگزار شد که مسیری برای هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل پایتخت فراهم شد اما با وجود اینکه یک هزار خودرو وارد تهران شد اما ۲۰۰ دستگاه وارد ناوگان تاکسیرانی پایتخت شد و مابقی تاکسی ها نیز به مرور زمان با طی روال اداری واگذاری به تاکسیرانان وارد چرخه خدمات رسانی می شوند.

ورود تاکسی های برقی به تهران در حالی شیرینی آن را برای همه مردم شیرین تر می کند که همه تاکسی داران توان خرید این نوع خودروها را داشته باشند، خودروهایی که از چین وارد ایران شده هرکدام نیازمند تامین مبالغ هنگفتی برای خرید هستند که از توان برخی از رانندگان خارج است.

تسهیلات مربوط به خودروهای هوشمند و برقی برای ناوگان تاکسیرانی به گفته برخی از رانندگان تاکسی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می شود که آورده راننده حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و مابقی آن با حدود یک میلیارد و بیشتر را باید تاکسی داران تسهیلات بانکی دریافت کند که پرداخت اقساط آن در توان آنها نیست.

موضوعی که بسیاری از رانندگان تاکسی نسبت به دریافت تسهیلات تاکسی های برقی گلایه هایی دارند زیرا پرداخت بیش از ۱۰ میلیون تومان به صورت ماهانه برای بازپرداخت این تسهیلات در توان بسیاری از رانندگان ناوگان تاکسیرانی نیست و باید چاره ای دیگر برای آن اندیشیده شود.

توان بازپرداخت اقساط ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات را نداریم

تسهیلات مربوط به خودروهای هوشمند و برقی برای ناوگان تاکسیرانی به گفته برخی از رانندگان تاکسی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می شود که آورده راننده حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و مابقی آن با حدود یک میلیارد و بیشتر را باید تاکسی داران پرداخت کنند

به گفته یکی از رانندگان تاکسی در تهران، برای خرید تاکسی برقی هزینه ای حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است که باید۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات به عنوان آورده راننده و ۳۰۰ میلیون تومان نیز آورده خود تاکسی داران باشد اما بسیاری از تاکسی داران توان پرداخت هزینه های زندگی خود را ندارند چه برسد به اینکه هر ماه بیش از ۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: اینکه تمهیداتی برای نوسازی ناوگان فرسوده تهران اندیشیده شده اقدام مثبتی است اما باید جیب رانندگان هم در این فعالیت دیده می شد زیرا اغلب رانندگان تاکسی به دلیل نداشتن توان مالی بالا مجبور هستند که از ساعت پنج صبح تا پاسی از شب در خیابان ها حضور داشته باشند تا بتوانند علاوه بر تامین مایحتاج زندگی برای استهلاک خودورهای فرسوده خود هم اندوخته ای داشته باشند.

انجام معاینه فنی هر سه ماه یکبار، تعویض روغن خودرو در برخی مواقع هر ماه یکبار، هزینه های مربوط به تعمیرات خودرو به دلیل آسفالت نامناسب برخی خیابان ها از دیگر مواردی است که این راننده مطرح کرد و گفت: با این اوصاف داشتن خودرویی نو و جدید به عنوان مطالبه جدی رانندگان است اما نه اینکه بازپرداخت تسهیلات آنها به شیوه ای باشد که از توان بسیاری از رانندگان خارج باشد.

اگر مدیریت شهری به فکر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جلوگیری از فرسوده شدن بیشتر ناوگان حمل و نقل به وییه تاکسی های فرسوده تهران هستند باید برای بازپرداخت تسهیلات هم برنامه ریزی داشته و وام هایی در اختیار رانندگان قرار دهند که طولانی مدت و اقسط پایین باشد نه اینکه بیش از ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان قسط در ماه، اقساطی که در توان بسیاری از رانندگان نیست.

 

راننده تاکسی

چشم انداز مدیریت شهری برای ناوگان حمل و نقل تهران

تاکسیرانان باید کمک های بلاعوض دریافت کنند تا بتوانند با شرایط آسان تری اقدام به جایگزینی خودروهای فعلی خود با برقی کنند. اکنون شهرداری تهران تسهیلاتی را در حد توان به تاکسیرانان برای جایگزینی خودروها با برقی ارایه کرده است

با توجه به اینکه چشم انداز مدیریت شهری در سال جاری ورود ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی و پنج هزار دستگاه ون برقی است بنابراین باید درراستای تحقق این چشم انداز نیم نگاهی هم به وضعیت مالی تاکسی داران داشته و با اعطای تسهیلات با کارمزد پایین و میزان اقسط نه چندان زیاد، به این گروه از تاکسی داران کمک کنند.

با وجود چنین مشکلاتی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در این باره به ایرنا گفت: تاکسیرانان باید کمک های بلاعوض دریافت کنند تا بتوانند با شرایط آسان تری اقدام به جایگزینی خودروهای فعلی خود با برقی کنند. اکنون شهرداری تهران تسهیلاتی را در حد توان به تاکسیرانان برای جایگزینی خودروها با برقی ارایه کرده است. علاوه براین خواستار و پیگیر تحقق ماده ۱۲ (قانون رفع موانع تولید) برای ایجاد شرایط سهل تر رانندگان هستیم.

شادی مالکی در پاسخ به این سوال که نرخ تعیین شده خودروهای برقی در توان مالی رانندگان تاکسی نیست افزود: بطور قطع قیمت خودرو برقی نسبت به تاکسی های دوگانه سوز فعلی متفاوت و گران تر است اما در برنامه ریزی های آتی تلاش می شود تا در قالب های دیگری، کمک های مناسبی به تاکسیرانان ارایه شود تا آنان بتوانند به آسانی اقدام به جایگزینی تاکسی های خود با خودروهای برقی مدرن کنند.

مالکی با تاکید به رویکرد تشویقی تاکسیرانانی که اقدام به خرید خودرو برقی می کنند، افزود: معتقدم رانندگانی که اقدام به خرید تاکسی های برقی می کنند به لحاظ آنکه به کاهش آلودگی و هوای پاک کمک می کنند باید تشویق شوند، باید تمهیداتی در این راستا اتخاذ شود تا بتوان به آنان کمک کرد البته امیدواریم با تحقق ماده ۱۲ (قانون رفع موانع تولید)، قیمت تمام شده تاکسی برقی برای راننده کاهش یابد و راننده مجبور به دریافت تسهیلاتی در قالب وام و پرداخت اقساط ماهانه نباشد.

وی درباره تسهیلات ارایه شده برای جایگزینی تاکسی های برقی یادآور شد: نباید تمام هزینه های خودرو را به راننده تحمیل کرد و باید به گونه ای این خودروها عرضه شوند که اقساط ماهیانه آنها بیشتر از ۱۰ میلیون تومان نباشد.

به گفته او، در راستای نوسازی تاکسی های غیربرقی ۱۵۰ میلیون تومان با کارمزد هشت درصد و برای خودروهای برقی ۳۰۰ میلیون تومان اعطا می شود. همچنین به منظور حمایت از خودروهای برقی تسهیلاتی نیز از طریق شرکت خودروساز به آنان داده خواهد شد.

مالکی آورده رانندگان تاکسی در تهران برای نوسازی خودروهای خود را ۲۰۰ میلیون تومان بیان کرد و افزود: در بحث کمک به خوردهای برقی باید «ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» محقق شود تا میزان اقساط این تسهیلات برای رانندگان کمتر شود. در صورتی که این ماده محقق نشود به نظر می رسد شرایط سخت تر خواهد شد زیرا در طرح واگذاری ماشین های برقی، گران بودن ماشین و میزان اقساط بالای تسهیلات به عنوان مشکلات جدی این رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به شمار می رود و معتقدیم باید دولت در این زمینه کمک کند.

وی اضافه کرد: در راستای حمایت از رانندگان تاکسی شهرداری تهران وام هایی را با کارمزد پایین در قالب ۳۰۰ میلیون تومان از طریق بانک و ۶۰۰ میلیون از طریق خودروساز در نظر گرفته و ممکن است این میزان تسهیلات اقساط بالایی داشته باشد اما این موضوع برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اختصاص می یابد که معتقدیم باید بخشی به عنوان کمک بلاعوض به این گروه های هدف داده شود و ما تمام تلاش خود را برای تحقق این موضوع انجام خواهیم داد.

۲۰۰ دستگاه خودروی برقی پلاک شده است

براساس آمارهای موجود از سازمان تاکسیرانی تهران، با توجه به اینکه از ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران نیمی از آن فرسوده است، حرکت به سمت حمل و نقل هوشمند با ورود تاکسی های برقی در مدیریت شهری آغاز شد و اکنون ساز برقی شدن تاکسی های پایتخت زده شده که امیدواریم در این مسیر علاوه بر همراهی با تاکسی داران برای اعطای تسهیلات کم بهره با سود پایین، برای داشتن توان پرداخت این افراد نیز فکری اساسی شود.

با این وجود اکنون ۲۰۰ دستگاه خودرو برقی پلاک شده در سطح شهر فعالیت دارند و پلاک مابقی تاکسی های وعده داده شده نیز صادر و بزودی پلاک خواهد شد، از ۲۵ هزار خودرو خریداری شده تاکنون ۳۰ دستگاه خودرو وارد تهران شده و در ماه های آینده نیز ۱۵۰ دستگاه دیگر نیز وارد تهران می شود.

بر اساس تصمیم اتحادیه تاکسیرانی تهران، قرار است خودروی چانگان چینی در کنار خودرو سورن ایرانی به عنوان تاکسی فعالیت می کند، یکی از برنامه های اصلی سازمان تاکسیرانی تهران ورود خودروهای برقی است که شهرداری تهران با استفاده از ظرفیت خودروسازان داخلی تفاهم نامه با وزارت صمت منعقد کرد و تاکنون با پنج شرکت خودروساز، موافقت نامه ۱۰ هزار خودروی وارداتی امضا شده است.

تاکسی برقی

همچنین در ۶ نقطه امکان شارژ این خودروهای برقی در تهران فراهم شده است که براساس برنامه ریزی های انجام شده از سوی مدیریت شهری تا پایان سال جاری ۹۰۰ ایستگاه شارژ دیگر اضافه خواهد شد تا با این اقدام ۴۰ هزار دستگاه را پوشش دهیم.

با توجه به اینکه سهم میزان آلایندگی هوا و عوامل موثر آن در تولید آلاینده های گازی منابع متحرک ۸۳ درصد است، خودروهای سواری نقش ۳۷ درصدی و تاکسی بیش از ۹ درصد است بنابراین حرکت به سمت خوردوهای برقی حرکت به سمت هوای پاک است در همین راستا سازمان تاکسیرانی تلاش خود را برای نوسازی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی تا پایان سال ۱۴۰۳ انجام داده که امیدواریم محقق شود.

اقدامات شهرداری تهران برای برقی کردن ناوگان حمل و نقل

معاون شهردار تهران نیز چندی پیش از ورود بیش از ۷۰۰ واگن مترو، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی و ۲۷ هزار تاکسی تا پایان امسال و ابتدای سال آینده به کشور خبر داد و گفت: شهرداری تهران توجه ویژه ای به حمل و نقل عمومی دارد که موجب ایجاد تحول در حوزه حمل و نقل عمومی شهر تهران خواهد شد که بخشی از آنها در سال جاری و مابقی در سال آینده وارد ناوگان خواهد شد

لطف الله فروزنده اظهار کرد: با ورود ناوگان جدید برقی به تهران، فرآیند برقی سازی برای رسیدن به هوای پاک و آلایندگی کمتر با عبور از سوخت های فسیلی آغاز می شود، بطور قطع مدل توسعه حمل و نقل برقی در تهران می تواند به عنوان الگو در سایر شهرهای کشور توسعه یابد و صنعت خودروسازی را ارتقا دهد.

اتوبوس برقی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.