بازدید سایت : ۳۶۳۶۲

جزئیات طرح ترافیک جدید تهران

جمعیت زیاد خودروهای سواری در حال تردد در خیابان‌های تهران و میزان آلودگی هوا و شلوغی شهر، باعث شد تا پدیده طرح ترافیک، سر از پایتخت و پس از آن دیگر شهرهای بزرگ کشور دربیاورد. البته ساعت طرح ترافیک، طی سال‌های گذشته تغییرات اندکی داشته، اگر چه ماهیت آن، ثابت مانده است.

جزئیات طرح ترافیک جدید تهران
تین نیوز

جمعیت زیاد خودروهای سواری در حال تردد در خیابان‌های تهران و میزان آلودگی هوا و شلوغی شهر، باعث شد تا پدیده طرح ترافیک، سر از پایتخت و پس از آن دیگر شهرهای بزرگ کشور دربیاورد. البته ساعت طرح ترافیک، طی سال‌های گذشته تغییرات اندکی داشته، اگر چه ماهیت آن، ثابت مانده است. 

به گزارش  تین نیوز به نقل از اقتصاد آنلاین، شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، با اشاره به تغییر ساعت کار ادارات از ۱۵ خردادماه تا ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۳ از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ ، اظهار کرد با توجه به تغییرات اعمال شده توسط دولت، اجرای طرح ترافیک در شهر تهران از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ است و هیچگونه تغییری نخواهد داشت.

وی افزود آمار جا به جایی‌های روزانه در شهر تهران حدود ۲۰ میلیون سفر است که از این میزان، حدود ۴۳ درصد را سفرهای شغلی و حدود ۱۸ درصد را سفرهای آموزشی به خود اختصاص می‌دهند. عمده این سفرها در ساعات اوج صبحگاهی، به صورت همزمان انجام می‌شود. سفرهای آموزشی که حدودا ۶۰ درصد از سهم ۱۸ درصدی سفرهای آموزشی را به خود اختصاص داده که با توجه به تعطیلی مدارس، می تواند ۱۰ درصد کاهش را ایجاد کند و همچنین با توجه به تغییر ساعت کار ادارات، می‌توان اینگونه بیان کرد که سهم سفرهای کارمندان در بخش عمومی و دولتی که حدود ۲۰ درصد از مجموع سفرهای شغلی را در برمی‌گیرد با اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات، به دلیل جابجایی سفرهای شغلی حدود ۹ درصد، کاهش می یابد. پیش‌بینی می‌شود در ساعت اوج صبحگاهی حدود ۲۰ درصد، کاهش بار ترافیک صبحگاهی را نسبت به دوره قبل از اجرای طرح تغییر ساعت کار ادارات و تعطیلی مدارس است که این میزان درصد کاهش، به ساعات دیگری از روز منتقل و یا حذف می‌شوند.

کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی ناچار به پرداخت هزینه طرح ترافیک در ساعات اوج بودند که با اجرای طرح مذکور، به دلیل اینکه ورودشان خارج از ساعت طرح و خروجشان در ساعات غیر پیک اتفاق می‌افتد، شرایط مطلوب تری به لحاظ پرداخت هزینه برای این افراد به وجود می‌آید و این امکان برایشان فراهم است که با هزینه کمتری نسبت به گذشته تردد داشته باشند. بنابراین با اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات، هزینه های کارکنان اداری بابت طرح ترافیک افزایش نمی‌یابد.

وی افزود در روزهای ابتدایی اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات، وضعیت حجم ترافیک و پارامترهای مختلف ترافیکی شهر تهران را پایش و کنترل می‌شود و چنانچه نیاز و ضرورتی برای تغییر در خصوص ساعت اجرای طرح ترافیک، وجود داشته باشد، قطعا از طریق شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد. پیش بینی می شود این تصمیم در خصوص توزیع بار ترافیکی نسبت به ساعت‌های اوج، تصمیم بهبود دهنده‌ای خواهد داشت و شرایط را نسبت به قبل بهتر خواهد کرد.

 شرایط رزرو طرح ترافیک (۱۴۰۳)

•  رزرو طرح ترافیک از طریق درگاه اینترنتی و اپلیکیشن‌های مورد تایید شهرداری انجام می‌شود.

•  رانندگان برای تردد روزانه در طرح ترافیک، باید تردد خود را رزرو کنند.

•  شهروندان می‌توانند عملیات رزرو را به صورت روزانه یا هفتگی از روز چهارشنبه هفته قبل انجام دهند.

•  نرخ پایه عوارض سال ۱۴۰۳ مبلغ ۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

•  سقف سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک، ۱۰۳ هزار خودرو است.

•  امکان رزرو مجوز روزانه طرح برای هر روز تا پایان همان‌ روز (ساعت ۲۴) و در صورت تکمیل نبودن ظرفیت، میسر است.

•  همچنین اگر شخصی دارای چند خودرو باشد باید برای هر خودرو مجوز جداگانه دریافت کند.

•  امکان جابه‌جایی رزرو از یک خودرو به خودرو دیگر وجود ندارد و شهروندان برای هر پلاک باید نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

نرخ بسته های طرح ترافیک (۱۴۰۳)

شهرداری تهران، قیمت بسته‌های طرح ترافیک با نرخ جدید را اعلام کرد.

نوع بسته  نوع معاینه فنی  قیمت (تومان)

یک ماهه  عادی  ۱.۳۳۲.۰۰۰
یک ماهه  برتر  ۹۳۲.۰۰۰
۳ ماهه  عادی  ۳.۷۶۸.۰۰۰
۳ ماهه  برتر  ۲.۶۳۷.۰۰۰
۶ ماهه  عادی  ۷.۰۹۲.۰۰۰
۶ ماهه  برتر  ۴.۹۶۴.۰۰۰

تعرفه تردد در محدوده طرح ترافیک (۱۴۰۳)

شورای شهر تهران، تعرفه جدید تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا پایتخت را برای سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

تغییر نرخ جدید از روز سه‌شنبه، ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ اعمال شده است.

•  لازم به ذکر است، پلاک‌های شهر تهران، می‌توانند ۲۰ روز در هر فصل در محدوده طرح ترافیک به طور رایگان تردد کنند.
•  نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک نسبت به سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد افزایش داشت.
•  نرخ پایه عوارض سال ۱۴۰۳، ۷۵ هزار تومان است.
•  نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است.
•  خودروهای دارای معاینه فنی برتر، مشمول تخفیف عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک هستند.
•  تعرفه ورود خودروهای دارای معاینه فنی عادی به محدوده طرح ترافیک، ۲۵ درصد بیش تعرفه ورود خودروهای دارای معاینه فنی برتر است.

افراد دارای بیماری‌های خاص یا معلولیت با مراجعه به نهادهای ذی‌ربط می‌توانند ۹۰ درصد تخفیف دریافت کنند.

ساعت طرح ترافیک ۱۴۰۳

طرح ترافیک تا ساعت چنده؟ احتمالا این پرسش شما نیز باشد. مطابق چیزی که برای امسال اعلام شده است، ساعت طرح ترافیک ۱۴۰۳ در روزهای عادی هفته یعنی از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۸:۰۰ است. خودروهای سواری که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند، باید از قبل نسبت به خرید و رزرو مجوز طرح ترافیک در سامانه تهران من اقدام کنند. در غیر این صورت جریمه دوربینی، برای پلاک خودروی آن‌ها، ثبت خواهد شد.

ساعت شروع و پایان طرح ترافیک پنجشنبه در تهران

طرح آلودگی هوا و طرح ترافیک تهران علاوه‌بر روزهای عادی هفته (شنبه تا چهارشنبه)، در روز پنجشنبه نیز در محدوده‌های تعیین‌شده برقرار است. با این تفاوت که در روزهای پنجشنبه ساعت طرح آلودگی زودتر به پایان می‌رسد. برخلاف روزهای عادی که طرح ترافیک و آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) از ساعت ۶:۳۰ صبح شروع و ساعت ۱۸ عصر خاتمه می‌یابد، پنجشنبه ها ساعت  ۱۳ به پایان می‌رسد.

توجه داشته باشید که در صورت ورود به طرح آلودگی هوا در روزهای پنجشنبه نیز از سهمیه ۲۰ روزه ماشین‌ها برای ورود به طرح کسر خواهد شد.

ساعت طرح ترافیک برای ساکنین محدوده

ساکنین محدوده طرح ترافیک تهران، در صورت ثبت اطلاعات لازم در سامانه اینترنتی تهران من به نشانی my.tehran.ir، در صورتیکه در ساعت غیرمجاز (یعنی از ۶:۳۰ صبح تا ۱۸) تردد داشته باشند، عوارض طرح ترافیک برای آنها با تخفیف ۵۰ درصدی محاسبه می‌شود. علاوه بر این موضوع، ساکنین محدوده طرح ترافیک، ساعت تردد رایگان نیز دارند که عبارتند از:

۱. تا قبل از ساعت ۹ صبح، ساکنین می‌توانند یکبار خروج رایگان از محدوده طرح ترافیک (یا از محدوده طرح کاهش آلودگی هوا) داشته باشند.

۲. بعد از ساعت ۱۶ نیز ساکنین محدوده می‌توانند یکبار ورود رایگان به محدوده 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.