بازدید سایت : ۳۶۷۶۸

ورود اولین پارت تاکسی های برقی چینی تا آخر هفته/ رونمایی از طرح ترافیک جدید تا پایان سال

تخصیص ارز برای تکمیل ۱۵درصد پیش پرداخت واگن های چینی شهریورماه انجام می شود/ ورود اولین گروه تاکسی برقی های آیون تا ۵ روز دیگر

ورود اولین پارت تاکسی های برقی چینی تا آخر هفته/ رونمایی از طرح ترافیک جدید تا پایان سال
تین نیوز

در ۳ سال اخیر به اندازه کل دوره قبل مدیریت شهری تاکسی وارد ناوگان شده است

به گزارش تین نیوز به نقل از شهر، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قرارداد با چین برای ساخت ۷۹۱ واگن گفت: ۱۵ درصد از پیش پرداخت قرارداد از طریق فاینانس باید انجام می شد؛ یک دولت آمد و رفت و نتوانست ال سی را فعال کند. ال سی نیز تا آبان ماه سال قبل فرصت داشت و باید عملیاتی می شد، در غیر این صورت فاینانس قابلیت استفاده نداشت.

محسن هرمزی در نشست خبری که امروز -یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳- برگزار شد، درخصوص قرارداد با چین برای تأمین واگن های مترو، اظهار کرد: ما قرارداد ۶۳۰ دستگاه به اضافه ۱۶۱ دستگاه واگن با چین را داریم که به ۷۹۱ دستگاه رسید. قرار بود از محل دو هزار دستگاه واگن که وزارت کشور قبول کرده، هزار و ۵۰ دستگاه واگن تأمین شود.

هرمزی افزود: ۱۵ درصد از پیش پرداخت قرارداد از طریق فاینانس باید انجام می شد؛ یک دولت آمد و رفت و نتوانست ال سی را فعال کند. ال سی نیز تا آبان ماه سال قبل فرصت داشت و باید عملیاتی می شد، در غیر این صورت فاینانس قابلیت استفاده نداشت.

وی با بیان اینکه با پیگیری های صورت گرفته در مترو و شهرداری ۱۵ درصد پیش پرداخت از محل بند ز تبصره ۱۹ باید تأمین می شد، خاطرنشان کرد: قرار بود حواله نفت از این بابت بگیریم که دریافت کردیم. بانک شهر به عنوان بانک عامل و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان کارفرما وارد عمل شدند. نفت هم به فروش رسید اما در سال قبل سازمان شهرداری ها برای اربعین هزینه هایی را انجام داد و رقم باقی مانده کفاف پیش پرداخت را نمی داد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از مهمترین کارهای این دوره عملیاتی کردن قرارداد با چین بود و تسهیلاتی که گرفته شد به این دلیل بود که فاینانس عملیاتی شود و اگر این تسهیلات دریافت نمی شد، ۶۳۰ دستگاه واگن را نداشتیم. اگر شهرداری این ریسک را انجام نمی داد واگن ها ساخته نمی شد. این همت شهرداری بود و دولت وقت هم کمک کرد. جابجایی اولویت ها برای حواله نفت صورت گرفت و به اتوبوس ها اختصاص یافت؛ لذا ناچار شدیم با ضمانت سازمان شهرداری ها و مکاتبه با وزارت کشور، تسهیلات دریافت کنیم تا ۹.۷ درصد پیش پرداخت را انجام دهیم و فاینانس عملیاتی شود.

هرمزی با بیان اینکه این تسهیلات به هیچ عنوان شخصی نبوده و به نام شرکت واگن سازی بوده است، اظهار کرد: ۹۰ میلیون یورو تسهیلات، وام شخصی نیست. این ریسک را شهرداری انجام داد و با ضمانت حواله های نفت تسهیلات را دریافت کرد.

تخصیص ارز برای تکمیل ۱۵درصد پیش پرداخت واگن های چینی شهریورماه انجام خواهد شد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ما از بانک مرکزی ارز گرفتیم و به شرکت نورینکو پرداخت کردیم تا فاینانس عملیاتی شود، گفت: سهم ۵.۳ درصدی باقی مانده که دیروز جلسه ای را در دفتر معاون وزیر صمت داشتیم و بر اساس آنچه گفته شد منابع ریالی آن توسط سازمان شهرداری ها تأمین شده است. تخصیص ارز باز شده و در شهریورماه انجام خواهد شد تا سهم ۱۵ درصد تکمیل شود.

 

از سال آینده براساس جدول در ابتدا هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد می شود

هرمزی با تأکید بر اینکه طرف چینی پول را گرفته و قرارداد عملیاتی شده است، یادآور شد: تولید انبوه واگن آغاز شده و در بهمن ماه اولین رام را تحویل خواهیم گرفت و امیدواریم همان زمان حمل آن انجام شود و از سال آینده بر اساس جدول در ابتدا هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد می شود که البته در این قرارداد ۵۵ درصد داخلی سازی است. از محل فاینانس و کنسرسیوم شکل گرفته در چین سهم واگن سازی را هم برای توسعه آن دریافت کردیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این تسهیلات نیاز به مصوبه شورا نداشت اما اعضای شورا این نظر را داشتند که لایحه ای در خصوص تسهیلات اخذ شده برای قرارداد به شورا ارائه دهیم. اگر شورا حمایت نمی کرد این تسهیلات دریافت نمی شد. اگر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل حمایت نمی کرد این اتفاق نمی افتاد.

فرسودگی ۱۰۰ درصدی ناوگان تاکسی ون و ۶۰ درصدی ناوگان تاکسی سواری

هرمزی با بیان اینکه بخشی از قرارداد که اولویت نداشت از دستور کار خارج شد، گفت: در حال حاضر اتوبوس و تاکسی در اولویت ماست. شهرداری می توانست زیر بار مسئولیت نرود و کسی هم خرده نمی گرفت؛ چراکه وظیفه تأمین تاکسی نداشتیم. ناوگان تاکسی ون ۱۰۰ درصد و ناوگان تاکسی سواری بیش از ۶۰ درصد فرسودگی دارد.


وی تعداد اتوبوس های شاغل تهران در ابتدای دوره ششم را ۸۶۰ دستگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به این موضوع باید نوسازی اتوبوس ها مورد توجه قرار می دادیم. تاکسی ها و اتوبوس هایی که وارد خواهد شد جریان زندگی در شهر را تغییر خواهد داد.

ورود اولین گروه تاکسی برقی های آیون تا ۵ روز دیگر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه از هر نقطه کار را شروع کنیم نواقصی وجود خواهد داشت، گفت: تا پنج روز آینده اولین گروه تاکسی ها به بندرعباس خواهد رسید. اگر در ترخیص به مشکل برنخوریم ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی آیون دریافت می شود.

وی ادامه داد: مجوز کمیسیون ذخایر ارزی بانک مرکزی را برای تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دریافت کردیم و تا چهارشنبه روند آن طی خواهد شد. سرعت ساخت تاکسی ها در شرکت سازنده بالاست و ظرف چهار ماه کل محموله وارد شهر خواهد شد.

هرمزی با بیان اینکه ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در سه بخش تحویل گرفته خواهد شد، اظهار کرد: این اتوبوس ها از محل دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تأمین می شود. بانک مرکزی موضوع قرارداد ما را تصویب کرده و مسیرها هماهنگ شده و ضمانت های انجام شده و ادامه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه فرمانداری تأییدیه داده و مکاتبات آن هم انجام شده است، تصریح کرد: بخش اول خودروها حمل شده و تا آخر هفته به بندرعباس می رسد و این نشان می دهد که کار انجام شده است.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هر روز از عمر این دوره مدیریت شهری یک اتوبوس وارد شهر شده است، یادآور شد: ساخت ایستگاه های مترو و اورهال اتوبوس ها در این دوره انجام شده و به نظر بنده یکی از درخشان ترین دوره های مترو را شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه تا همین امروز به اندازه کل دوره گذشته تاکسی جدید وارد کردیم، گفت: ما در اتوبوسرانی با عقب ماندگی جدی روبه رو بودیم و اتوبوس ها کاملاً فرسوده بودند. ۱۳ هزار تاکسی از رقم اسمی تاکسی های تهران فعال نیستند و با مجاهدت در سازمان تاکسیرانی و رونمایی سامانه برخط، فضایی جدید در تاکسیرانی رقم خواهد خورد.

هرمزی با اعلام اینکه فضا برای اعضای شورا نیز روشن شده است، گفت: ما وارد حوزه عملیات شده ایم و وظیفه داریم به مردم امید دهیم و سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم.

وی در ادامه یادآور شد: بر اساس متن قرارداد اولین تحویل ما باید ۲۸ ماهه انجام می شد اما زمان کاهش یافت و به ۱۴ ماه رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه پس از مطالعات برای انتخاب نوع ناوگان تراموا یا ال آرتی وارد فاز عملیاتی خواهیم شد، گفت: مسیر مشخص شده اما باید برای انتخاب نوع آن بررسی صورت بگیرد. اگر اتفاق بدی رخ ندهد دو رام ال آرتی چرخ لاستیکی با هزینه چینی ها برای تست وارد خواهد شد و اگر آزمایشات جوابگو بود قرارداد آن منعقد خواهد شد که تفاهم نامه آن منعقد شده است.

 

شهریار افندی زاده


شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در ادامه این نشست با بیان اینکه تنوع سیستم های ریلی شامل مترو، تراموا و ال آرتی است، اظهار کرد: تراموا مانند اتوبوس با ظرفیت ۱۰ هزار مسافر در جهت است و ظرفیت ال آرتی ۲۰ هزار نفر است. با تلاش های صورت گرفته مقرر شد علاوه بر ۱۱ خط متروی داخلی دو خط قطار سبک شهری اضافه شود اما بین تراموا و ال آرتی، سیستم بیشتر به سمت ال آرتی خواهد رفت.


وی ادامه داد: شاخص اول ال آرتی چرخ لاستیکی میزان ظرفیت و شاخص دوم مسیر ریلی است که معمولاً در دراز مدت در نظر گرفته می شود. پروسه اول ما مدت زمان ۳۰ ساله است که ببینیم هزینه کدامیک افزایش بیشتری خواهد داشت. هریک از موارد مزایا و معایبی دارد که مشاور در حال بررسی آن است و باید تصمیم گیران بر اساس شاخص ها تصمیم گیری کنند. مطالعات تقریباً آماده شده و در جلسه ای به معاون حمل و نقل و ترافیک ارائه شد.

افندی زاده با بیان اینکه سه فاز برای ال آرتی پیش بینی شده است، گفت: واردات تکنولوژی و نحوه ارائه خدمات نیز در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته و اگر به شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک ارائه و تصویب شود، نتایج نهایی اخذ خواهد شد اما به هرشکل ورود یک رام تراموای چرخ لاستیکی به تهران به مطالعات ما کمک خواهد کرد.


مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: هریک از این سیستم ها برای شهر تهران مد جدیدی ایجاد خواهد کرد. انواع سیستم های ریلی در دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه هزینه ال آرتی از مترو کمتر است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در خط اول که از میدان آزادی به سمت تهرانپارس، بی آرتی فعالیت می کند، نمونه ال آرتی فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر این سیستم در تهران موفق شود، مسیر خوبی را برای حمل و نقل همگانی در کشور فراهم خواهد شد.

تا پایان امسال طرح ترافیک جدید رونمایی می شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه قرار ما بر این بود که تا پایان امسال طرح ترافیک جدید رونمایی شود، گفت: این طرح با مشخصات و مختصات جدید رونمایی خواهد شد و مبنای کار در سال آینده خواهد بود. برای تمام درج شده در این طرح مشاور اخذ شده است.

وی افزود: این طرح هنوز در حال بررسی توسط مشاوران است و خروجی مشخصی در حال حاضر ندارد؛ چراکه موضوع زمان بری است و باید دوربین ها جابجا شوند و دیگر اقدامات مرتبط با آن صورت بگیرد.

ورود کامیون ها در طرح جدید اضافه می شود

افندی زاده نیز در این خصوص گفت: تغییرات ایجاد شده در طرح ترافیک اساسی بود و شیوه و نحوه آن تغییر یافت. بعد از سه تا چهار سال قرار شد آسیب شناسی روی طرح صورت بگیرد. قطعا این طرح نسبت به طرح قبل مزایای بیشتری دارد. به ۲۸ دانشگاه نامه ارسال کردیم و موارد مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر جلسات با حضور پلیس و دیگر نهادهای مربوطه در جریان است.

وی همچنین تصریح کرد: محدوده طرح ترافیک اولیه بر اساس ضوابط شورای عالی پنج برابر مساحت فعلی است. طرح کنترل زوج و فرد قابل کاهش و افزایش است. نکته دوم ساعت ورود و خروج است که در حال حاضر سه دوره صبح، ظهر و عصر است. نکته سوم برای ساکنان در محدوده است که این موارد مورد بررسی قرار می گیرد. تا پایان آبان ماه طرح آماده خواهد شد و اگر تغییراتی ایجاد شد باید در ابتدا در شورای ترافیک استان تهران و در نهایت در شورای شهر بررسی شود.

افندی زاده با بیان اینکه ورود کامیون ها نیز در طرح جدید اضافه می شود، خاطرنشان کرد: توسعه دوربین ها کمک زیادی در عملیاتی کردن این طرح خواهد داشت که هماهنگی ها برای افزایش دوربین ها در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه جلسات مستمر با مشاورین برگزار می شود و هرگونه تغییری در طرح رخ دهد اعمال خواهد شد، گفت: تمام تغییرات باید در شورای عالی ترافیک و شورای شهر به تصویب برسد که در نهایت در سال آینده اجرایی شود.

هرمزی با بیان اینکه پروسه هوشمندسازی در قرارداد با چین باید توسط سیستم های نظارتی تأیید شود، اظهار کرد: روی کیفیت و ساختار نرم افزار دوربین ها باید بررسی های صورت بگیرد که ذیل دفتر شهردار انجام خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مطلبی در فضای مجازی منتشر شد که به حق و استوار نبود، گفت: شرکت نورینکو اقداماتی در بخش های مختلف انجام می دهد و خط یک مترو تهران توسط این شرکت اجرایی شده است.

وی افزود: ما مستقیماً از خودروسازان خودروها را خرید می کنیم و نوع و کیفیت خودروهای خریداری شده مشخص است و مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.

هرمزی با بیان اینکه ۲۵ درصد از هزینه خودروسازان به صورت نقد، ۲۵ درصد غیرنقد و ۵۰ درصد تسهیلات است، یادآور شد: تمام خودروسازان پیش پرداخت را دریافت کرده اند و برای عقاب افشان و اسنا نیز تسهیلات کارسازی شده است و یک ملک ۴۰۰ میلیارد تومانی نیز به عنوان منبع غیرنقد برای شرکت عقاب افشان پیش بینی شده است. برای بخش غیرنقد شرکت اسنا ما هر ملکی را معرفی کردیم مورد قبول آنها نبوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه دوربین های نظارتی خراب هم در سطح شهر داریم، تصریح کرد: دوربین های نظارتی در محدوده طرح ترافیک در حال رفع نقص است. جابجایی مسئولیت بین شرکت رایانه شهر و شرکت کنترل ترافیک انجام شد و شرکت کنترل ترافیک مجدداً مسئولیت دوربین ها را بر عهده گرفت و اقدامات در حال انجام است.

هرمزی با بیان اینکه درستی تلاش های زیادی را در شرکت بهره برداری و شرکت مترو انجام داد و حتی در راستای تلاش های خود تحریم شد، گفت: تصمیم بر این شد که فضای کار پرشتاب تر شود. اولین بار بنده موضوع عدم پیش پرداخت واگن ها توسط دولت را مطرح کردم و ارتباطی به ایشان نداشت. فضا کاملاً صادقانه بود. نگاه ما در کل نگاه کار محور بوده است.

تا پایان شهریورماه سازمان فاوا فاز الکترونیکی فضای پارک حاشیه ای را انجام می دهد

افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه پارک حاشیه ای فضایی برای ساماندهی پارک در خیابان هاست، گفت: در دنیا پارک حاشیه ای برای پارک کوتاه پیش بینی شده تا قدرت دسترسی برای مراجعین افزایش یابد. طبق مصوبه شورا ۱۲۰ هزار فضایی پارک در معابر اصلی پیش بینی شده که شامل بزرگراه ها و نقاطی که بیش از ۵۰ درصد واحد مسکونی دارند، نمی شود.


وی با اعلام اینکه با سیاست جدید حوزه حمل و نقل دستورالعمل مناطق ۱، ۴ و ۵ با ظرفیت ۳۰ هزار فضای پارک ابلاغ شد، اظهار کرد: این سه منطقه در حال خط کشی و تابلو گذاری است. سیستم برای اتومبیل و موتورسیکلت پیش بینی شده که در همین راستا جلوی تخلفات هم گرفته می شود. تا پایان شهریورماه سازمان فاوا فاز الکترونیکی آن را فراهم می کند.

افندی زاده با بیان اینکه ساماندهی پارک حاشیه ای علاوه بر ایجاد نظم ظرفیت تردد در خیابان ها را نیز افزایش خواهد داد، تصریح کرد: اگر این اقدام در سه منطقه عملیاتی شود در دیگر مناطق نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران هم با بیان اینکه یک ساعت معطلی برای اتوبوس های بی آرتی واقعیت ندارد، گفت: مدتی شاهد ۳۰ تا ۴۵ دقیقه معطلی برای اتوبوس خطوط عادی بودیم که تعداد اتوبوس ها کمتر بود اما در خطوط بی آرتی ممکن است به دلیل فعالیت های عمرانی و مواردی از این قبیل، میزان سرفاصله اندکی افزایش یافته باشد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ همت قرارداد تولید داخل اتوبوس منعقد شد اما بیشتر از ۵۰۰ دستگاه تحویل داده نشد. ما تولیدکنندگان داخلی را کمک کردیم تا خط تولید را فعال و به عقب ماندگی ۱۰ ساله در این بخش کمک کنند.

علیزاده همچنین تصریح کرد: شرکت عقاب پیش پرداخت و میان پرداخت را دریافت کرده و هر هفته ۱۵ دستگاه اتوبوس تحویل می دهد. گره هایی در بخش خارجی و تأمین ارز وجود دارد. با ملکی که با همکاری شهردار منطقه ۲۲ توافق شده و کارشناسی های آن در حال انجام است، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت عقاب که آماده شده، تحویل گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: مشکلات ارزی موجود در بانک مرکزی و وزارت صمت باعث کندی تأمین اتوبوس ها شده و برای تأمین ون نیز همین روند وجود دارد.

وی افزود: یک قرارداد برای تأمین اتوبوس های برقی منعقد شده بود که این قرارداد فسخ شد و از سازنده شکایت کردیم. مدیرکل صمت استان مرکزی اعلام کرد که آن شرکت تولیدکننده است و باید حمایت شود. فعلاً ما این موضوع را از طریق دستگاه قضا پیگیری می کنیم و با وجود اینکه مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید داشته، بانک برای تسهیلات همکاری نکرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.